Iranian Agriculture News Agency

اعتبارات ملی آب و خاک بخش کشاورزی بوشهر سه برابر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: اعتبارات ملی بخش آب و خاک این استان در حوزه کشاورزی برای سال جاری نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است.

اعتبارات ملی آب و خاک بخش کشاورزی بوشهر سه برابر شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: اعتبارات ملی بخش آب و خاک این استان در حوزه کشاورزی برای سال جاری نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر، محمد تقی منوچهری در کارگروه آب و کشاورزی استان بوشهر افزود: از حیث اعتبارات استانی نیز استان بوشهر در سال جاری جهش خوبی را تجربه کرده است.

وی بیان کرد: در ارتباط با محدوده 34 هزار هکتاری طرح تحول کشاورزی شهرستان دشتستان مبلغ یکهزار و 510 میلیارد ریال برای انتقال آب از سد رئیسعلی دلواری به نخیلات آبپخش و کلل و اراضی دشت شبانکاره اختصاص یافته است.

منوچهری ادامه داد: انتقال آب از سد شهید رئیسعلی دلواری به نخیلات آبپخش، کلل و دشت شبانکاره از جمله موارد مدنظر در طرح تحول کشاورزی دشتستان است که تامین اعتبار آن انجام شده و کار آن در سال جاری آغاز می شود و این اراضی و باغات در آینده نزدیک به سیستم های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

وی یادآور شد: مطالعات محدوده های هشت هزار و 700 هکتاری دشت شبانکاره، 6 هزار و 500 هکتاری نخیلات آبپخش و یکهزار و 200 هکتاری نخیلات کلل نیز توسط جهاد کشاورزی آغاز شده که این طرح پیشرفت 40 تا 45 درصدی دارد که استاندار بوشهر تاکید دارد این مطالعات تا پایان سال جاری به اتمام برسد و وارد فاز اجرایی آن شویم.

منوچهری ادامه داد: قطعه 2 هزار و 400 هکتاری سعدآباد که در محدوده طرح تحول کشاورزی دشتستان است انتظار می رود از آذر ماه عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی گفت: طرح پایلوت 170 هکتاری آبپخش نیز که به عنوان نخستین بخش از طرح تحول کشاورزی دشتستان کار آن آغاز شده 85 - 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با توجه به اینکه نوبت آبیاری این محدوده فرارسیده باید صبر کنیم تا پس از اتمام دوره آبیاری مساعد شدن فضا برای کار طرح را ادامه می دهیم.

منوچهری ادامه داد: در ارتباط با نخیلات شهر اهرم نیز مقرر شده امور آب استان تامین آب را انجام و جهاد کشاوری نیز برای اجرای تغییر شیوه آبیاری اقدام کند که در این ارتباط مشکل اعتباری وجود ندارد.

وی گفت: در مورد روستاهای خون، فاریاب و رودفاریاب دشتستان نیز مقرر شده همانند نخیلات شهر اهرم اقدام مورد نیاز برای آن صورت گیرد.

منوچهری عنوان کرد: بیش از 75 سال است که نخیلات استان به صورت سنتی آبیاری شده و تغییر این رویه آبیاری مشکلاتی دارد که اجرای آن به گذر زمان نیاز دارد.

وی گفت: باغداران هنگام رسیدن نوبت آبیاری قصد آبیاری نخیلات خود را دارند که هنگام آبیاری اجرای طرح ها امکان پذیر نیست.

منوچهری افزود: از زمان آغاز طرح، کشاورزان درسه مقطع سه ماهه آبیاری داشتند که این امر اجرای طرح تحول کشاوری دشتستان را با تاخیر همراه می کند ولی با این وجود اکنون مردم همراهی خوبی دارند که این می تواند به اجرای موفق آن کمک کند.

استاندار بوشهر نیز گفت: در ارتباط با طرح تحول کشاورزی دشتستان انتظار می رود طرح هایی که مطالعات آنها آغاز شده تا پایان سال جاری کار مطالعه آن پایان پذیرد.

عبدالکریم گراوند افزود: در ارتباط با نخیلات اهرم و روستاهایی که باغات آن با بحران کم آبی روبرو شده باید تدابیر لازم برای تامین آب موردنیاز آنها از سوی امور آب تسریع شود و متعاقب آن جهاد کشاورزی نسبت به تغییر شیوه آبیاری اقدام نماید.

استاندار بوشهر تاکید کرد که باید از فرصت پیش آمده و افزایش اعتبارات عمرانی و آب و خاکی استان نهایت بهره برداری را برای تامین آب مورد نیاز بخش و ارتقاء بهره وری مصرف و افزایش راندمان آبیاری بکار گرفت تا شاهد کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب در استان باشیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید