Iranian Agriculture News Agency

ارزش ۱.۳ میلیارد دلاری صنعت ماهی تیلاپیا در مصر

ارزش ۱.۳ میلیارد دلاری صنعت ماهی تیلاپیا در مصر

مصر پس از چین و اندونزی بزرگ ترین کشور تولیدکننده ماهی تیلاپیا در جهان محسوب می شود به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۲۱ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کرده است.

به گزارش مقاومتی نیوز، منابع محدود آب شیرین مصر محدودیت بزرگی برای توسعه آبزی پروری است؛ به همین دلیل استفاده از آب در مصر به عنوان یک مسئله امنیتی و ملی محسوب می شود.

تامین آب آشامیدنی و آبیاری محصولات کشاورزی اولویت آبی این کشور است و با این رویکرد، مصریان به فکر تولید آبزیان در مزارع کشاورزی افتاده اند.

مصر بزرگ ترین تولید کننده تیلاپیا در قاره آفریقاست

با توسعه پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در مصر، این کشور بزرگ ترین کشور تولید کننده آبزیان در قاره آفریقا و دهمین کشور تولید کننده در جهان محسوب می شود.

به طوری که یک چهارم تولید آبزیان در این قاره در مصر صورت می گیرد و ارزش صنعت تیلاپیا در این کشور به بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

تا قبل از سال ۱۹۹۸ در مصر بیشتر مزارع پرورش ماهی به قزل آلا اختصاص داشت اما از آن به بعد تا سال ۲۰۱۴ صنعت شیلات این کشور با رشد انفجاری روبرو شده است و با پرورش ماهی سریع الرشدی به نام تیلاپیا، این صنعت رشدی ۵۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

ماهی تیلاپیا یک گونه مهم برای آبزی پروری مصر محسوب می شود زیرا می توان آن را در سیستم های مختلف پرورش داد، نیاز به غذای اندکی برای رشد دارد و مقاومت بالایی در برابر کیفیت آب دارد به طوری که هم در آبهای شیرین و هم در آبهای شور قابلیت پرورش آن وجود دارد.

تولید ۶۲۱ هزار تنی ماهی تیلاپیا در مصر

مصر پس از چین و اندونزی بزرگترین کشور تولیدکننده ماهی تیلاپیا در جهان محسوب می شود به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۲۱ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید کرده است.

این در حالی است که تا چند سال پیش این کشور از لحاظ تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در رتبه دوم جهان قرار داشت ولی به دلیل کاهش قیمت آبزیان در این کشور و از سوی دیگر افزایش قیمت خوراک و غذای ماهی به رتبه سوم نزول پیدا کرد.

با این وجود دولت مصر از ابتدای سال ۲۰۱۷ به منظور ایجاد اشتغال، افزایش درآمد مردم این کشور، دوری از فقر، ارتقای سلامتی و بهبود امنیت غذایی در این کشور سرمایه گذاری گسترده ای در صنعت تولید و پرورش ماهی تیلاپیا انجام داده است.

تامین ۷۹ درصدی تقاضای مصرف آبزیان در مصر با توسعه ماهی تیلاپیا

سازمان شیلات مصر امیدوار است با توسعه تولید تیلاپیا بتواند در سال ۲۰۱۸ تولید آبزی پروری خود را با افزایشی ۳۵ درصدی به بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برساند که با ۷۹ درصد از این میزان بتواند مصرف داخلی خود را تامین و ۲۱ درصد باقیمانده را به سایر کشورهای جهان صادر کند.

از بین گونه های متعدد تیلاپیا در مصر، آبزی پروران این کشور در سالهای اخیر از پرورش گونه تیلاپیای نیل استقبال زیادی کرده اند. به طور کلی پرورش ماهی تیلاپیا در مزارع و استخرهای پرورشی این کشور به دلیل تامین منابع ارزان قیمت پروتئین حیوانی مورد استقبال مردم مصر قرار گرفته است.

ولی با این وجود در مصر پرورش ماهی تیلاپیا در قفس گوی سبقت را از مزارع و استخرهای پرورشی ربوده است و به سرعت در حال رشد است.

استقبال از پرورش ماهی تیلاپیا در بیابان ها و آب های شور مصر

همچنین در سالیان اخیر دولت مصر به پرورش ماهی تیلاپیا در بیابان های این کشور و آب های شور توجه ویژه ای کرده است و هم اکنون از هر استخر پرورش ماهی تیلاپیا در بیابان های این کشور چیزی حدود ۸ تا ۱۰ هزار ماهی تیلاپیا تولید می شود.

آبزی پروری و خصوصا پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در مصر به طور مستقیم باعث اشتغالزایی ۱۰۰ هزار نفره شده است که ۵۰ درصد از این افراد را جوانان تشکیل می دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید