Iranian Agriculture News Agency

موافقان ومخالفان پیشنهاد سن بازنشستگی بانک مرکزی آلمان



بانک مرکزی آلمان چندی پیش پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در این کشور به 69 سال را مطرح کرد. پیشنهادی که با حمایت کارشناسان و مخالفت سیاستمداران روبرو شده است.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان ضمن محکوم کردن این پیشنهاد گفته است: این طرح اگر به نفع یک کارگر ساده باشد به نفع من هم خواهد بود.
بانک مرکزی آلمان در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد که برای حفظ رضایت کنونی از وضعیت اقتصادی خزانه بازنشستگی باید تغییراتی را اعمال کنیم که از آن جمله افزایش سن بازنشستگی از 65 سال به 67 سال تا سال 2029 و به 69 سال تا سال 2060 است.
در حال حاضر امید به زندگی در آلمان برای مردان 78 سال و برای زنان 83 سال است که انتظار می رود در سال های آینده افزایش یابند.
بنابراین گزارش، اگرچه هر روز آلمانی های بیشتری زمان بازنشستگی خود را به تعویق می اندازند اما اکثریت مردم این کشور در 62 سالگی کار را ترک می کنند.
بدین ترتیب دولت باید برای حدود دو دهه برای مردم این کشور حقوق بازنشستگی در نظر بگیرد در حالی که با توجه به افزایش سریع سن در آلمان، جمعیت فعال که تأمین کننده این هزینه هستند، رو به کاهش است.
از سوی دیگر احزاب سیاسی که در آستانه انتخابات سال آینده قرار دارند می خواهند از موضوع حقوق بازنشستگی به عنوان یکی از مسائل اصلی در مبارزات انتخاباتی خود استفاده کنند.
آنها با توجه به حق رأی حدود 20 میلیون بازنشسته قصد دارند با استفاده از مسائلی مثل سطح حقوق بازنشستگی در آینده تا برابری حقوق بازنشستگان در شرق و غرب آلمان و همچنین میزان کمک به نسل آینده کار در این کشور در انتخابات برنده شوند.
اما هیچکس انتظار ندارد با بیان اینکه آلمان ها باید دو سال بیشتر کار کنند، رأی به دست بیاورد.
به همین دلیل حزب سوسیال دموکرات گابریل به شدت این پیشنهاد را رد کرده است.
اما حزب آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به گونه دیگری با این مسئله برخورد کرده و سن 67 سال را برای بازنشستگی مطرح کرده است.
با وجود این برخی از کارشناسان اقتصادی آلمان ضمن حمایت از پیشنهاد بانک مرکزی این کشور و حتی برخی دیگر سن 73 سالگی را مناسب تر دانسته اند.
اکسل بورش سوپان اقتصاددان با اشاره به اینکه سن بازنشستگی باید متناسب با سن امید به زندگی افزایش یابد در این باره گفت: مخالفت سیاستمداران با این موضوع ترس آنها از مواجهه با حقیقت را نشان می دهد.
میشاییل هوتر یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی آلمان در این زمینه اظهار داشت: فراموش نکنید پیشنهاد بانک مرکزی در مورد افرادی است که متولد بعد از سال 1995 هستند. یعنی افرادی که اکنون حدود 20 سال دارند نیروی کار فعلی نیست.
افزایش سن بازنشستگی در آلمان علاوه بر این موجب نگرانی بسیاری از مردم آلمان شده است به ویژه در زمانی که بسیاری از سپرده گذاران به دلیل نرخ پایین بهره بانک مرکزی اروپا، درآمد اندکی از سرمایه گذاری های بلند مدت خود دارند.
یکی از خوانندگان مجله اشپیگل در این رابطه نوشته است: ما باید تا 70 سالگی کار کنیم در حالی که بقیه روی کاناپه لم بدهند و برخی دیگر بیکار باشند.

موافقان ومخالفان پیشنهاد سن بازنشستگی بانک مرکزی آلمان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید