Iranian Agriculture News Agency

در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان کشور ادعا شد

7 درصد بار گندم تحویلی کشور، آغشته به خاک/ 500 میلیون یورو ارز توسعه کارخانه‌های نان صنعتی به باد فنا رفت/ دفاع از کیفیت گندم تولیدی کشاورزان ایران

امروز نان خبرنگاران حوزه کشاورزی و صنایع غذایی توی روغن بود! چرا که بزرگان تشکل‌های صنعت آرد و نان کشور یکجا جمع شده بودند تا به مناسبت برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی آرد و نان کشور که از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، از چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف این صنعت داد سخن بگویند. فریادی که...

7 درصد بار گندم تحویلی کشور، آغشته به خاک/ 500 میلیون یورو ارز توسعه کارخانه‌های نان صنعتی به باد فنا رفت/ دفاع از کیفیت گندم تولیدی کشاورزان ایران

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

امروز نان خبرنگاران حوزه کشاورزی و صنایع غذایی توی روغن بود! چرا که بزرگان تشکل‌های صنعت آرد و نان کشور یکجا جمع شده بودند تا به مناسبت برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی آرد و نان کشور که از دوم تا پنجم آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، از چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف این صنعت داد سخن بگویند. فریادی که از به چالش کشیدن آغشته بودن هفت درصد گندم‌های تحویلی به خاک و افت 10 درصدی آن هنگام تحویل گرفته تا دخالت‌های قیمت‌گذاری و همچنین صدور مجوزهای فی‌البداهه احداث نانوایی‌های جدید برای کاهش ظاهری زخم بیکاری را دربر گرفت. سرآغاز گله‌گذاری‌ها طبق معمول از زبان سیدمحمدرضا مرتضوی چهره نام‌آشنای صنعت آرد کشور بود که مدت‌هاست ریاست هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز بر عهده اوست. مدیری که برای نخستین‌بار در طول تمام ادوار برگزاری نمایشگاه نان مسئولیت برگزاری آن نیز به رأی و پشتیبانی سایر تشکل‌ها و دستگاه‌های مسوول دولتی به عهده او گذاشته شده است.

مرتضوی امروز یک‌شنبه در نشست خبری به همین مناسبت بسیار بیش از اینکه به نمایشگاه بپردازد، زخم‌های عمیق صنعت آرد و نان را برای اصحاب رسانه باز کرد و هنگامی که با مطالبه خبرنگاران برای بیان صریح‌تر مخاطب سخنان انتقادی‌اش روبه‌رو شد، از سکوت خبرنگاران رسانه‌ها در مقابل آنچه جفاهای در حق مردم، زارعان و نانوایان کشور می‌شود، گلایه کرد.

وی با بیان اینکه برخی در زمان برداشت گندم، هوای کمباین‌ها را نمی‌بندند و اجازه می‌دهند که خاک بیشتری در زمان برداشت وارد این محصول شود، گفت: این حجم اختلاط خاک در گندم ممکن نیست؛ بنابراین این موضوع بیانگر آن است که برخی دلالان و کشاورزان، گندم کیفی را با خاک، شن و ماسه و دیگر ضایعات مخلوط می‌کنند تا پول بیشتری از دولت دریافت کنند.


17 درصد ضایعات گندم تحویلی و جفا در حق بیت‌المال

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران با استناد به بررسی‌های صورت‌گرفته مدعی شد: هم‌اکنون هفت درصد گندم تحویلی، خاک و 10 درصد آن نیز افت غیرمفید است که در مجموع 17 درصد ضایعات گندم را نشان می‌دهد؛ در حالی که کارخانه‌های تولید آرد حق هیچ اعتراضی را ندارند و باید گندم را با خاک ارائه شده بخرند!

مرتضوی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلوگرم ضایعات گندم به قیمت یک‌هزار ریال (100 تومان) است، افزود: سودجویان، گندم مخلوط را با قیمتی بیش از 130 هزارریال به دولت می‌فروشند و دولت نیز چاره‌ای جز تحویل گرفتن محصول غیرکیفی ندارد.

وی بیان کرد: این روزها عمده فعالیت کارخانه‌های تولید آرد کشور، پاک سازی خاک و ضایعات از گندم شده است.


قیمت‌گذاری بالای گندم، دو برابر نرخ جهانی

این مسئول انجمن آردسازان کشور با انتقاد از نسخه‌پیچی‌های دولت در ارائه جدول پاکی گندم برای بخش خصوصی ادامه داد: نرخ گذاری بالای گندم دو برابر نرخ جهانی و فقدان تجهیزات لازم برای ارزیابی این محصول هنگام خرید، دست سودجویان را در بی‌کیفیت کردن گندم و آرد باز گذاشته است.

به گفته مرتضوی، طبق نظر سازمان ملی استاندارد باید برای تشخیص خلوص گندم هنگام خرید از توری‌های 2 در 10 استفاده شود؛ در حالی که دولت با توری‌های 2 در 2 اندازه‌گیری می‌کند که پر از خاک و گندم شکسته است.


خاک موجود در گندم دیگر کشورها صفر تا 0.2 درصد است

وی که دل پری از جدول پاکی گندم داشت و حاضر به پذیرفتن چنین نامی برای گندم‌های تحویلی نبود، اعلام کرد: ظاهراً امسال وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اعتراض تولیدکنندگان آرد برای جلوگیری از ورود خاک به گندم اقدام کرده و بر اساس اطلاعات دریافتی شاخص حداکثر میزان خاک موجود در گندم را از هفت درصد به پنج درصد کاهش داده است، این در حالی است که در بیشتر کشورهای جهان، شاخص مجاز میزان خاک موجود در گندم تحویلی، حداکثر 0.2 درصد است.

مرتضوی تأکید کرد: وقتی بانک‌ها 28 درصد از کشاورزان بهره می‌گیرند، کشاورزان و دلالان نیز در گندم تحویلی خود، خاک می‌ریزند؛ اما این اقدام‌ها دور از انصاف است و اقتصاد کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند.


کیفیت مطلوب گندم تولیدی کشور

این فعال تشکل صنایع آرد و نان کشور، کیفیت گندم تولیدی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: انواع گندم نرم، گندم با گلوتن بالا و گلوتن پایین برای مصارف مختلف نان، ماکارونی و شیرینی و بیسکوییت در کشور تولید می‌شود و بی‌کیفیت خواندن اصل گندم تولیدی فارغ از روش تحویل آن‌ها بی‌انصافی است.

البته در همین جا بود که مرتضوی از موضع نوستالژیک نیز از نان‌های داخلی دفاع کرد و یادآور شد: نان‌های تخت تولیدی ایران مانند تافتون و سنگک همچنان جزو بهترین نان‌ها به حساب می‌آیند. اگرچه در صورت دخالت نکردن دولت در نظام قیمت‌گذاری نان و آزادی عمل نانوایان و مردم در نظام عرضه و تقاضای نان دلخواه، نان‌های سنتی مردم با کیفیت باب طبع آن‌ها پخته و عرضه خواهش شد.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز جهانی غذا درباره بی‌کیفیت بودن گندم و نان‌های تولیدی در کشور و سه برابر بودن نمک آن‌ها اظهار کرد: با تمام احترامی که برای دکتر هاشمی قائل هستم اما باید عرض کنم که شاید وزیر بهداشت می‌تواند بگوید نان‌های کشور شور و پر نمک است، اما اعلام اینکه گندم کشور بی‌کیفیت است، در حیطه اختیارات او نیست.

به گفته مرتضوی، اکنون گندم تولیدی در استان های فارس، ‌گلستان، خوزستان و آذربایجان‌های غربی و شرقی کیفیت بالایی دارد و گندم دوروم مورد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود و حتی امکان صادرات گندم دوروم نیز فراهم است.

وی اضافه کرد: البته برخی کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی به واردات گندم دوروم خارجی علاقه‌مندند؛ زیرا به‌دلیل کیفیت کمتر، قیمت پایین‌تری دارد و هزینه تمام‌شده آن‌ها کاهش یابد.

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران در واکنش به شوری نان عنوان کرد: وقتی گندم‌های شکسته، ضعیف و لاغر وارد خرید تضمینی می‌شود و به کارخانه‌های آردسازی می‌رسد، به‌طور حتم آرد مورد مصرف علاوه بر بی‌کیفیتی، شور خواهد بود؛ در حالی که کارخانه‌ها نیز با بهترین فناوری و دستگاه‌ها می‌توانند پاک‌سازی را انجام بدهند.

مرتضوی بیان کرد: وقتی هنگام خرید ماشین‌آلات خواستار دستگاهی برای افت 17 درصدی می‌شویم، کشورهای پیشرفته تعجب می‌کنند که آیا این دستگاه را برای خرید گندم می‌خواهید!؟

وی برای حفظ کیفیت گندم تولید داخل و جلوگیری از شوری نان، کاهش تنوع کشت واریته‌های گندم را پیشنهاد کرد.


اشاره به برنامه‌های یازدهمین نمایشگاه و تبعات سنگین سرمایه‌گذاری غیراصولی در توسعه کارخانه‌های نان صنعتی

مهدی خان‌محمدی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن نان‌های صنعتی، حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران سخنان خود را با اشاره به جزئیات نمایشگاه صنعت آرد و نان آغاز کرد و با یادآوری اینکه پس از یک دهه برگزاری نمایشگاه توسط شرکت بازرگانی دولتی و سپس انجمن صنفی کارخانه‌های نان صنعتی یازدهمین دوره به عهده کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی به ریاست مرتضوی در هیأت‌مدیره این تشکل صنایع غذایی سپرده شده است، گفت: 177 شرکت داخلی و خارجی متشکل از 38 شرکت خارجی در فضایی حدود 15 هزار مترمربع در بخش‌های ماشین‌سازان خارجی و داخلی، بهبوددهنده‌های نان، کارخانه‌های آرد و تولیدکنندگان نان در نمایشگاه امسال حضور دارند.

وی با اشاره به رشد توسعه مصرف نان‌های صنعتی در کشور اعلام کرد: حدود 14درصد نان مصرفی کشور به‌صورت صنعتی، حجیم و نیمه‌حجیم تولید می‌شود که این میزان در تهران بیشتر است، به‌طوری‌که در منطقه شمیرانات 55 درصد نان مصرفی به‌صورت صنعتی، حجیم و نیمه‌حجیم تولید و مصرف شده است.

خان‌محمدی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار بود 40 درصد نان کشور به‌صورت صنعتی تولید شود که متأسفانه طرح دولت مبنی بر ایجاد واحدهای 20 تنی نان صنعتی به بدترین شیوه اجرا شد و عملاً از 34 واحد احداث شده، تنها سه یا چهار واحد فعال است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر تاوان سرمایه‌های هدررفته این نوع سرمایه‌گذاری‌های غیرکارشناسی به کشور بیان کرد: متأسفانه 500 میلیون یورو ارز تخصیص داده شده به طرح توسعه کارخانه‌های نان صنعتی 20 تنی به‌صورت اصولی و دقیق مصرف نشد و عملاً به‌دلیل خرید ماشین‌آلات گران‌قیمت اروپایی و احداث واحدها در شهرستان‌های کوچک و بدون مطالعه، این سرمایه‌ها به باد فنا رفت. فاجعه‌ای که به گفته خان‌محمدی و حتی مرتضوی، نتیجه تلخ نادیده گرفتن هشدارها و اخطارهای کتبی صاحبنظران تشکل‌های صنعت آرد و نان کشور به رئیس جمهوری و دولت وقت بود.


85 درصد نان‌های سنتی و مسطح با آرد یارانه‌ای تولید می‌شود

قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی شهر تهران نیز در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان اظهار کرد: حدود 93 درصد نان کشور به‌صورت سنتی در کشور تولید می‌شود و متأسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت نان کشور ندارد.

وی با اعلام اینکه تنها 15 درصد نانوایی‌ها به‌صورت آزادپز فعالیت می‌کنند، ادامه داد: 85 درصد نان‌های سنتی و مسطح با آرد یارانه‌ای تولید می‌شود که متأسفانه دولت از سال 1393 خورشیدی تاکنون قیمت نان را افزایش نداده است.

زراعت‌کار تأکید کرد: 85 هزار نانوایی در کل کشور فعالیت دارند که 13 هزار نانوایی بعد از تصمیم نادرست و غیرکارشناسی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت بدون توجه به توصیه‌های اتحادیه نانوایان در تاریخ 11 مردادماه 95 دایر شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه نان در کشور متولی واحدی ندارد، خاطرنشان ساخت: زنجیره گندم، آرد و نان باید به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود./

S-960821-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید