Iranian Agriculture News Agency

تولید سیب‌زمینی با استفاده از آبیاری میکرو در اصفهان/ تولید 490 هزار تن سیب زمینی در استان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در سال زراعی جاری، محصولات کشت پاییزه در حال برداشت بوده، نزدیک به 80 درصد از سیب زمینی استان کشت پاییزه و 20 درصد کشت بهاره است.

تولید سیب‌زمینی با استفاده از آبیاری میکرو در اصفهان/ تولید 490 هزار تن سیب زمینی در استان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در سال زراعی جاری، محصولات کشت پاییزه در حال برداشت بوده، نزدیک به 80 درصد از سیب زمینی استان کشت پاییزه و 20 درصد کشت بهاره است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، محمود رضا افلاکی ادامه داد: پیش‌بینی ما از مجموع تولید سیب زمینی در استان نزدیک به 490 هزار تن تولید از سطح 15 هزار و 800 هکتار اراضی زراعی در استان است.

وی با اعلام اینکه متوسط عملکرد استان اصفهان در تولید سیب زمینی 31 تن در هر هکتار است، گفت: سیب زمینی جایگاه خاصی در برنامه غذایی جامعه دارد و در استان اصفهان از سال های گذشته به خصوص در مناطق غربی استان شاهد کشت این محصول هستیم، خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته وضعیت استان در تولید سیب زمینی مناسب است. وی تصریح کرد: سیاست و برنامه سازمان جهاد کشاورزی جهت تولید محصول سیب زمینی در غالب الگوی کشت به این صورت است که این محصول در تناوب با غلات و سایر محصولات، آن هم در شهرستان‌های مستعد کشت شود.

افلاکی بیان کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های این سازمان، کیفی‌سازی در محصول سیب زمینی است که اقدامات خوبی نیز در راستا شکل گرفته است، در این مسیر باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی با مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی بتوانیم کیفیت سیب زمینی را افزایش دهیم تا بتوان در بحث صادرات این محصول نیز با شرایط بهتری فعالیت کرد.

وی با اعلام اینکه یکی از شرایط تولید سیب زمینی با کیفیت استفاده از ارقام و بذور مناسب است، تاکید کرد: در حال حاضر 14 رقم سیب زمینی وجود دارد که می‌توان بسته به نوع مصرف از آنها بهره برد، امروز کیفیت محصول تولیدی در استان خوب است البته در بحث سایز تولیدات می‌توان فعالیت کرد تا اندازه سیب زمینی تولیدی مطابق با سلایق مشتریان بوده و بازارپسندی بیشتری داشته باشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: تولیدکنندگان باید در زمینه سورت و بسته‌بندی محصول سیب زمینی به صورت جدی‌تری وارد شوند، در حال تلاش هستیم از ظرفیت تسهیلاتی که وزرات‌خانه به این منظور ایجاد کرده برای استان استفاده کنیم و تولیدکنندگان و متقاضیان را به خصوص در مناطق مستعد و با ظرفیت جهت دریافت تسهیلات معرفی کنیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از 60 درصد کشاورزان استان از ارقام اصلاح شده سیب زمینی برای افزایش کیفیت تولیدات خود بهره می‌برند، تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم، تشویق کشاورزان به استفاده از بذور مناسب برای کشت است، خوشبختانه تولیدکنندگان بذور خوبی در سطح استان داریم که در زمینه تولید بذر مینی‌تیوبر سیب زمینی نیز علاوه بر تامین نیاز استان، بذور سایر استان‌ها را نیز تولید و در اختیار کشاورزان می‌گذارند.

افلاکی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی به هیچ عنوان سیاست توسعه‌ای در بخش تولید سیب‌زمینی نداریم، سیاست ما افزایش عملکرد در واحد سطح است تا بر مبنای شاخص‌های بهره‌وری و مصرف بهینه آب، کشت صورت پذیرد، در همین ارتباط از سال های گذشته توسعه آبیاری‌های بارانی در دستور کار بوده این در حالی است که امروز کشت با استفاده از آبیاری میکرو برای تولید محصول سیب زمینی در استان انجام می‌شود، این موضوع به بهبود وضعیت تولید و کنترل آفات کمک چشمگیری داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید