Iranian Agriculture News Agency

انسجام و تحول در روند ساماندهی روستاها


محمدحسین عمادی-مشاور وزیر جهاد کشاورزی

شرق : طرح تشکیل سازمان توسعه روستایی از دوسال پیش از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و کماکان در حال بررسی است. این طرح به‌وسیله مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین شده و هم‌اکنون در کمیسیون کشاورزی در دست بررسی است. نماینده وزارت جهاد کشاورزی نیز در جلسات مرتبط با تشکیل چنین ساختاری شرکت می‌کند.
براساس این طرح قرار است که سازمانی با عنوان «سازمان توسعه روستایی ایران» تشکیل شود. این سازمان متشکل از تمام بخش‌هایی است که در ارگان‌های مختلف در زمینه توسعه روستایی فعالیت می‌کنند. مجلس با توجه به اینکه معتقد است وضع کنونی مدیریت روستاها نامطلوب بوده و باید به فکر ساماندهی این جوامع باشیم، دنبال ایجاد مجموعه‌ای مستقل و منسجم برای رسیدگی به امور توسعه روستایی است.
در‌همین‌راستا در مجلس کمیسیونی از سال ٩٣ یا ٩٤ تشکیل شد تا درباره چگونگی چنین ساختاری، برنامه مناسب ارائه دهد. براساس پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از کارشناسان، یک طرح اولیه برای ساختاری که می‌توانست عهده‌دار مسائل توسعه روستایی باشد، تهیه شد. بعد این طرح به یکی از کمیسیون‌های مجلس ارائه شد. در مجلس قبل، این طرح فرصت نهایی‌شدن و تصویب پیدا نکرد تا اینکه سال گذشته در مجلس جدید، در زمینه تشکیل سازمان توسعه روستایی رأی‌گیری انجام شد و کلیت آن تصویب شد.
براساس طرح پیشنهادی مجلس، تمام امور مربوط به توسعه روستایی ذیل یک سازمان منسجم و با مسئولیت رئیس سازمان توسعه روستایی که قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی خواهد بود، انجام وظیفه می‌‎کند. دلیل اینکه این سازمان مستقل و زیر نظر رئیس‌جمهور مدیریت نخواهد شد، این است که نمایندگان مجلس بتوانند از وزیر در زمینه کم‌کاری‌های احتمالی سؤال کنند. درحال‌حاضر این طرح در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است و قرار است در آینده کمیسیون اجتماعی مجلس نیز روی آن نظر بدهد.
البته طرح پیشنهادی مخالفان و موافقان زیادی دارد و هنوز هم جلسات برای نهایی‌شدن این طرح ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید