Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

رفع موانع و مشکلات اراضی پایاب سد خداآفرین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یکی از اولویت های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی بامنابع طبیعی است .

رفع موانع و مشکلات اراضی پایاب سد خداآفرین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یکی از اولویت های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی بامنابع طبیعی است.

به گزارش ایانا از اردبیل، عدیل سروی در جلسه تشریح روند اجرایی نظام های بهره برداری اراضی پایاب سد خداآفرین با حضور علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کل کشور و سجادی، مجری شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی آبهای مرزی کشوروجعفر فهیمی، معاون امور عمرانی استانداری اردبیل افزود: نظام بهره برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین باید کمترین خطا و اشتباه را در بهره برداری داشته با شد و این امر محقق نخواهد شد مگر درسایه اتحاد و یکپارچگی دستگاه های ذیربط در این امر که امیدواریم با تمهیدات و حمایت های مسئولان استانی و کشوری این نظام نوین بهره برداری را به بهترین نحو ممکن در دشت مغان به اتمام برسانیم.

سروی گفت: یکی از اولویت های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی بامنابع طبیعی است . با شروع بهره برداری از این پروژه عظیم استانی و ملی باید کلیه اختلافات مربوط به اراضی کشاورزان با دولت حل و فصل شود زیرا ادامه دار بودن مشکل تداخل امنیت تولید و موفقیت آمیز بودن نظام بهره برداری را به مخاطره می اندازد .

این مقام مسئول افزود: طرح جامع و شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی شامل شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد خداآفرین، شبکه آبیاری اراضی پایاب سد احمد بیگلو و شبکه آبیاری اراضی پایاب سد عمارت به مساحت 42 هزارو 435 هکتارمراحل اجرایی و تکمیلی خود را باموفقیت سپری می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص مشخصات و ویژگی های فنی این طرح افزود: تامین آب طرح خداآفرین بوسیله رودخانه مرزی ارس و با احداث سد مخزنی خداآفرین صورت گرفته است. محل سد مذکورحدود 150 کیلومتر پایین تر از سد مخزنی ارس در نظر گرفته شده است. سد تنظیمی قزقلعه سی نیز حدود 12 کیلومتر پایین تر از سد مخزنی خداآفرین برای تنظیم و انحراف جریان آب به کانال انتقال پیش بینی شده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: مساحت تحت پوشش سیستم های آبیاری طرح جامع و شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی در ناحیه عمرانی یک دشت فتحعلی 1100 هکتار در ناحیه عمرانی یک شرق دره رود و بخشی از خلیل لو 3 هزارو 900 هکتار و در ناحیه عمرانی دو و بخشی از خلیل لو 10 هزار و 500 هکتار و در ناحیه عمرانی سه11 هزار و 500 هکتار و ناحیه عمرانی چهار 9 هزار و 700 هکتار، شبکه آبیاری و زهکشی سد احمد بیگلو 2035 هکتار، شبکه آبیاری و زهکشی عمارت 3 هزار و 700 هکتار است به عبارت دیگردر مجموع 42 هزار و 435 هکتار از این اراضی تحت پوشش انواع سیستم های آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : 2 هزار و 558 هکتاز از اراضی دشت فتحعلی در حوزه ارس اجرا شده است که سطح کل قابل بهره برداری 3 هزار و658 هکتار است و امیدواریم دیگر مراحل اجرای این طرح نیز زودتر از برنامه زمانبندی شده به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در این جلسه گفت: سه اصل قانون و علم و تجربیات در دل مردم بومی باید پروژه مهم اراضی پایاب سد خداآفرین را به سرمنزل مقصود برساند.

جعفر فهیمی کیگلو افزود: در اجرای پروژه عظیم اراضی پایاب سد خدا آفرین یکی از مهمترین اولویت ها که باید مد نظر مسئولین قرار بگیرد حق و حقوق عشایر غیور زحمتکشی است که سالیان سال در قشلاقات مغان به عنوان یک تولید کننده نقش موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته اند میزان واگذاری اراضی به این قشر زحمتکش باید به گونه ای باشد که آنها را درگیرکشاورزی معیشتی نکند و آنان بتوانند با میزان اراضی کشاورزی که در اختیارشان قرار خواهد گرفت از درآمد اقتصادی معقول و قابل قبولی برخوردار باشند .

این مقام مسئول افزود: تهیه نقشه کاداستر یکی از اولویت های اساسی و مهمی است که باید با جدیت دنبال شود.

مشاور در تهیه نقشه کاداستر باید در تک تک بهره برداران از تصرفات عرفی عشایر مطلع باشد و قوانین و مقررات را به آنان بازگو کند و به صراحت میزان مساحتی از اراضی را که به وی پس از اجرای پروژه تعلق خواهد گرفت ، تفهیم نماید تا اگر شکایت و یا اعتراضی دارد در یک دوره زمانی آن را مطرح نماید . اجرای این پروژه عظیم ملی نباید منجر به مشاجره و اختلاف شود زیرا پایداری امنیت در نواری مرزی استان یکی از اساسی ترین اولویت های ما است .

این مقام مسئول افزود : پیوست اجتماعی باید در اجرای این پروژه لحاظ شود و به باورها و اعتقادات عشایر پابند باشیم و باید به ظرافت های اجتماعی توجه کنیم .

فهیمی افزود: سه اصل قانون و علم و تجربیات در دل مردم بومی باید پروژه مهم اراضی پایاب سد خداآفرین را به سرمنزل مقصود برساند تعادل و تناسب طبیعی که در دامنه های پر مهر سبلان و دشت مغان وجود دارد نباید در هم ریخته شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید