Iranian Agriculture News Agency

فاجعه‌ آخر‌الزمانی تغییرات اقلیمی/ دامداران خرده‌پا و بازارهای محلی تنها راه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

درحالی که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شیر و گوشت به سمت توسعه حرکت می‌کنند، اما کارشناسان عقیده دارند که برای نجات اتمسفر از انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای، باید واحدهای تولیدی محصولات دامی به سمت کوچک شدن پیش روند.

فاجعه‌ آخر‌الزمانی تغییرات اقلیمی/ دامداران خرده‌پا و بازارهای محلی تنها راه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

درحالی که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شیر و گوشت به سمت توسعه حرکت می‌کنند، اما کارشناسان عقیده دارند که برای نجات اتمسفر از انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای، باید واحدهای تولیدی محصولات دامی به سمت کوچک شدن پیش روند.

به گزارش ایانا به نقل از گاردین، سه شرکت بزرگ تولیدکننده گوشت جهان مانند کارگیل، جی.بی.اس و تایسون در سال گذشته بیش از کشور فرانسه گازهای گلخانه‌ای تولید کرده‌اند. این درست به اندازه گازهای تولید شده توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی یعنی BP ، Exxon و Shell است. باید پذیرفت که انتشار این گازها ممکن است زمین را از لحاظ اقلیمی به یک نقطه برگشت ناپذیر هدایت کند.

اگرچه طبق تخمین‌های صورت گرفته هم‌اکنون آلمان به خاطر صنایعی که دارد بزرگ‌ترین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای در اروپا محسوب می‌شود، اما با محاسبات صورت گرفته در سال 2016 از 20 شرکت بزرگ تولیدکننده گوشت و مواد لبنی این نتیجه به دست آمد که مقدار انتشار گاز توسط این شرکت‌ها در مجموع از کشور آلمان بیشتر است. به طوری که اگر تمام این کارخانه‌ها با هم در یک کشور جمع شوند، هفتمین کشور تولیدکننده گاز گلخانه‌ای در جهان خواهند بود.

اکنون جهان به نقطه‌ای رسیده که نمی‌تواند بدون حذف گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از شرکت‌های تولیدکننده گوشت و لبنیات از بروز فاجعه آب و هوایی جلوگیری کند. در حالی که طی چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه تولید گوشت و لبنیات در جهان با سرعت هرچه بیشتر رو به گسترش است.

به طور کلی 15 درصد حجم گازهای گلخانه‌ای جهان مربوط به تولیدات دامی می‌شود؛ حتی بیشتر از بخش حمل و نقل. اگر تولید گوشت و لبنیات طبق پیش‌بینی فائو در آینده ادامه یابد، توانایی دانشمندان برای جلوگیری از افزایش دما به حاشیه رفته و زمین با یک فاجعه آخرالزمانی مواجه خواهد شد. البته این شرکت‌ها معتقدند که در راستای تامین امنیت غذایی مردم گام برداشته و بنابراین باید از لیست محدودیت‌ها خارج شوند؛ اما این تمام ماجرا نیست.

بیشتر تولیدکنندگان محصولات دامی با کمک یارانه‌های دولتی فعالیت کرده و در حال حاضر محصولات خود را بیش از پیش به مصرف مردم می‌رسانند. ضمن اینکه مازاد محصول تولید شده را نیز به سایر کشورها می‌فرستند. بنابراین آنها نه تنها کسب و کار دامداران کوچک را تهدید می‌کنند، بلکه مصرف کنندگان را با بمباران تبلیغاتی به مصرف بیش از حد گوشت تشویق کرده و از این طریق سلامت آنها را در معرض خطر قرار می‌دهند.

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشت در آلمان اعتقاد دارند که برای کاهش موثر انتشار گازهای گلخانه‌ای باید با افزایش فشار، شیر بیشتری به ازای هر گاو استحصال کرد و نیز گوساله‌های گوشتی را با ابداع روشی بهتر، زودتر به سن کشتار رساند. در حالی که راه‌حل‌های ارائه شده نه تنها مناسب حیوانات، کارگران و صنعت نیست، بلکه بحران‌های زیست محیطی و بهداشتی را نیز تشدید می‌کند.

این تولیدکننده‌های بزرگ، زندگی بیش از 600 میلیون کشاورز کوچک و 200 میلیون گله‌دار را که درآمدشان به تولید اندک محصول وابسته است، تهدید می‌کنند. در حالی که همین فعالان خرده‌پا جزو ستوان فقرات امنیت غذایی هستند که می‌توانند شاهراهی برای خروج از بحران تغییرات اقلیمی باشند. بنابراین حمایت از آنها ضروری است.

بر همین اساس اگر جهان به راستی به دنبال راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است، به سرمایه‌گذاری در راستای انتقال تولید در سیستم‌های کوچک و بازارهای محلی احتیاج دارد. خرده‌پاها اگرچه در سطوح متوسط گوشت و شیر تولید می‌کنند، اما این کار را به طریقی انجام می‌دهند که علاوه بر بازسازی خاک، معیشت را برای جوامع روستایی و شهری فراهم کرده و گیاهان و حیوانات را نسبت به تغییرات آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی، مقوام خواهند کرد.

بنابراین راه‌حل‌ها وجود دارند و فقط باید اجرا شوند؛ گام نخست این است که سرمایه‌های عمومی از کارخانه‌های زراعی و کشاورزی به سوی مزارع خانوادگی در بخش کشاورزی هدایت شود. دولت‌ها نیز باید با کمک به مشاغل کوچک کشاورزی و ایجاد بازارهای محلی از آنها حمایت کنند.

وقت آن است که غول‌های لبنی و گوشتی را برای جلوگیری از تغییرات منفی آب و هوایی متوقف کنیم.

ترجمه: وحید زندی فخر

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید