Iranian Agriculture News Agency

36 مطالعه 10 سال گذشته ثابت کرد

ابتلا به انواع بیماری های خطرناک با نوشیدن نوشابه های شیرین

محققان از افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی با مصرف تنها دو بطری نوشابه در هفته خبر دادند.

ابتلا به انواع بیماری های خطرناک با نوشیدن نوشابه های شیرین

محققان از افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی با مصرف تنها دو بطری نوشابه در هفته خبر دادند.

به گزارش تک‌تایمز، طبق بررسی‌های جدید، نوشیدنی‌های شیرین نه تنها موجب افزایش وزن می‌شوند، بلکه برای سلامتی نیز مضر هستند.

مصرف بیش از حد نوشابه‌های شیرین با ابتلا به بیماری‌های مختلف مرتبط است.

مصرف مداوم نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشیدنی‌های شیرین ورزشی، آب میوه‌ها و نوشابه‌ها نه تنها سبب افزایش وزن می‌شوند، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهند.

"فادیل اسوپ" (Faadiel Essop)، سرپرست محققان این پژوهش می‌گوید: برخی مطالعات نشان دادند که مصرف دو بار نوشیدنی شکر دار در هفته، افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت و بیماری قلبی و سکته مغزی را به همراه دارد.

وی افزود: دیگر تحقیقات نشان داد که مصرف حداقل یک نوشیدنی شیرین در هر روز موجب افزایش فشار خون می‌شود.

محققان 36 مطالعه انجام شده در 10 سال گذشته را بررسی کرده‌اند که تاثیر نوشیدنی‌های شیرین بر سلامت متابولیسم و قلب را بررسی می‌کند. اگرچه مطالعات، یافته‌های متنوعی داشت اما اکثر آن ها نشان دادند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین با ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط است.

سندرم متابولیک وضعیتی است که وقتی فرد دارای سه یا چند مورد از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شامل افزایش قند خون، کاهش سطح HDL، افزایش سطح تری‌گلیسیرید، چاقی شکمی و قند خون ناشتای بیش از حد طبیعی است که با این حال میزان آن کمتر از دیابت است.

نوشیدنی‌های شیرین نیز با فشار خون بالا، کلسترول غیرطبیعی، التهاب و کاهش حساسیت به انسولین ارتباط دارد.

اسوپ نیز پیشنهاد کرده است که افرادی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند به اندازه افرادی که غذاهای جامد مصرف می‌کنند، حتی اگر مصرف کالری مشابه باشد، احساس سیری نمی‌کنند. در نتیجه، عدم احساس سیری ممکن است به نوشیدن یا خوردن بیشتر منجر شود.

بیشتر مطالعات روی افرادی که بیش از پنج نوشیدنی شکر دار را در یک هفته مصرف کردند، استوار بوده است.

محققان افزودند که مشخص نیست که چگونه این نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش احتمال سندرم متابولیک می‌شود، اما مطمئنا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین به افزایش سایز دور کمر و افزایش وزن بستگی منجر می‌شود.

با این حال، انجمن دیابت آمریکا و دکتر ویلیام سفالو، افسر پزشکی گفتند که مطالعات بررسی شده، مشاهداتی بوده و نمی‌توانند علت و معلول را اثبات کنند، اگرچه این تحقیقات دارای پایه‌های علمی و پزشکی خوب و قابل اثباتی هستند.

سفالو همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به ویژه افرادی که تحت درمان با انسولین هستند و سطح قند خونشان پایین است، باید سطح آن را افزایش دهند تا از عوارض جدی جلوگیری شود.

علاوه بر این، در چنین مواردی یک نوشیدنی شیرین مانند نوشابه یا آبمیوه می‌تواند بسیار مفید باشد. به غیر از این، وی گفت که آب بهترین شکل برای هیدراته کردن بدن برای همگان است.

این مطالعه در مجله Journal of Endocrine Society منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید