Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به بیمه بازنشستگی در کشور آلمان



نشان آنلاین: سیستم رفاهی آلمان جزء یکی از سیستم‌های برجسته دنیا به شمار رفته و سهم بیمه‌های تأمین اجتماعی در این کشور از طریق کارفرمایان و کارگران پرداخت می‌شود.

طی سال‌های اخیر بروز برخی بحران‌های بودجه‌ای بر روند طبیعی بیمه آلمان تأثیرگذار بوده است. همچنین افزایش سن جمعیت آلمان، دولت را مجبور به قبول تعهدات بیمه‌ای در قبال این قشر از جامعه نموده است.

افراد شاغل در این کشور باید به نوعی تحت پوشش چهار طرح اساسی بیمه تأمین اجتماعی دولت قرار گرفته به طوری که نیمی از سهم بیمه توسط کارمندان و نیمی دیگر از سوی کارفرمایان پرداخت شود.

این اصل، کارآموزان، اعضای نیروهای مسلح و خدمات شهری را نیز در برمی گیرد. چهار طرح اساسی عبارتند از: بیمه بازنشستگی با حدود ۱۹. ۶ درصد، بیمه بیکاری حدود ۰. ۳ درصد، بیمه سلامت با ۱۵. ۵ و ۸. ۲ درصد توسط کارمندان و ۷. ۳ درصد از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود، بیمه مراقبت‌های پرستاری با حدود ۱. ۹۵ درصد.

شرکت‌های بیمه سلامت دولتی از ابتدای سال ۲۰۰۹ خواستار پرداخت نرخ بیمه مشابهی شدند و برخی شرکت‌های بیمه سلامت نیز در فوریه ۲۰۱۰ سهم مازادی را بالغ بر ۸ یورو در ماه مطالبه نمودند.

بیمه بازنشستگی به عنوان یکی از بیمه‌های اساسی در آلمان اجرا می‌شود و افراد شاغل سالمند با رسیدن به سن ۶۵ تا ۶۷ سال می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند ولی تا زمانی که حقوق بازنشستگی بخش اعظمی از درآمد قشر سالمند و بازنشسته جامعه را تشکیل می‌دهد، دولت آلمان به طور مداوم کارمندان را ترغیب به ارائه معافیت‌های مالیاتی از طرح‌های بازنشستگی خصوصی به عنوان مکملی برای دریافت حقوق بازنشستگی می‌نماید.

این امر باعث رونق طرح‌های گسترده‌ای در زمینه بازنشستگی خصوصی شده که بازار مستمری بازنشستگان را تحت تأثیر قرار داده و از طریق بانک عامل یا شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌شود.

تمام موارد ذکر شده هشداری مبنی بر افزایش سن مردم آلمان و کسری بودجه ایجاد شده در طرح حقوق بازنشستگی دولتی است که قادر به اجابت خواسته‌های بازنشستگان نسل آینده نخواهند بود.

مشاغل آزاد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نمی‌گیرند ولی برخی مشاغل آزاد همچون روزنامه نگاران، هنرمندان و کارکنان انتشارات در صورت دریافتی حداکثر مصوب قادرند تا حق خود را از بیمه پرداخت کرده و تحت پوشش قرار گیرند.

قوانین متنوعی در حوزه سیستم مستمری بازنشستگان آلمان وجود دارد اما افرادی که در مشاغل آزاد حضور داشته و از ابتدا به طور طولانی مدت در مؤسسه یا نزد کارفرما مشغول به کار بوده‌اند، می‌توانند حق بیمه خود را پرداخت و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

افرادی که به تازگی وارد حرفه‌ای می‌شوند تا ۳ سال از پرداخت حق بیمه معاف هستند. همچنین در برخی موارد خاص و با ارائه شواهد دوران بازنشستگی ممکن است فرد به کلی از پرداخت حق بیمه معاف شود.

کارمندانی که در طول هفته کمتر از ۱۵ ساعت کار کنند نیز شامل موارد پرداختی حق بیمه نمی‌شوند. برخی کشور‌ها مانند امریکا، کانادا و استرالیا تفاهم نامه‌هایی را با تأمین اجتماعی آلمان امضاء کرده‌اند که به شهروندان خود اجازه می‌دهند، در صورت اشتغال در دو کشور بتوانند از مزایای بیمه‌ای استفاده کنند.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید