Iranian Agriculture News Agency

مسئول کشت حفاظتی معاونت زراعت به ایانا خبر داد:

کشاورزی حفاظتی بدون اعتبار/ پیشنهاد ردیف بودجه ۱٨۰ میلیارد تومانی برای کشاورزی حفاظتی

کشاورزی حفاظتی هم اکنون بدون ردیف بودجه و اعتبار است، بنابراین برای توسعه این بخش پیشنهاد ردیف بودجه ۱٨۰ ملیارد تومانی در لایحه بودجه سال ۹۷، به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

کشاورزی حفاظتی بدون اعتبار/ پیشنهاد ردیف بودجه ۱٨۰ میلیارد تومانی برای کشاورزی حفاظتی

کشاورزی حفاظتی هم اکنون بدون ردیف بودجه و اعتبار است، بنابراین برای توسعه این بخش پیشنهاد ردیف بودجه ۱ ٨ ۰ ملیارد تومانی در لایحه بودجه سال ۹۷ ، به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد .

فرزاد زلقی، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور فناوری، مسئول کشت حفاظتی در معاونت زراعت و رئیس ستاد معاونت امور زراعت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان این مطلب افزود: تاکنون هیچ اعتباری به بخش کشاورزی حفاظتی اختصاص نیافته،به همین دلیل مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه انجام و ردیف بودجه 180 میلیارد تومانی برای سال نخست از طرف دفتر کشاورزی حفاظتی به این سازمان پیشنهاد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد ارائه شده جهت تخصیص ردیف بودجه برای کشاورزی حفاظتی به گونه ای است که بخشی به صورت تسهیلات و بخشی به صورت یارانه مستقیم در اختیار کشاورزان قرار گیرد، اما نظر سازمان برنامه و بودجه اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان است که اجرایی شدن این نظریه هم برای توسعه کشاورزی حفاظتی مناسب خواهد بود.

زلقی گفت: کشاورزی حفاظتی به عنوان اولویت نخست دولت در برنامه ششم توسعه در مجلس مصوب و طبق قانون دولت مکلف شده با اجرای سالانه 500 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی، حاصلخیزی خاک را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه به منظور تقویت دانش کشاورزی حفاظتی و انتقال دانش فنی دو قرارداد بین المللی با موسسات تحقیقاتی سیمیت (گندم و ذرت) و ایکاردا (تحقیقات دیم) در ایران منعقد شده، تصریح کرد: پنجاه درصد فعالیت این 2 موسسه تحقیقاتی در حوزه به نژادی و پنجاه درصد دیگر در حوزه به زراعی (کشاورزی حفاظتی) است.

زلقی با بیان اینکه موسسه تحقیقاتی ایکاردا پس از 2 سال فعالیت دستاوردهای خوبی کسب کرده، عنوان کرد: کاهش مصرف انرژی، آب و تردد ماشین آلات کشاورزی، حفظ محیط زیست، پایداری عملکرد، کاهش کوبیدگی خاک و حفظ محیط زیست از دستاوردهای این موسسه تحقیقاتی است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید