Iranian Agriculture News Agency

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران به ایانا خبر داد؛

سریلانکا و هنگ کنگ بازارهای جدید صادراتی آبزیان/ ارزش صادراتی آبزیان تاکنون به 121 میلیون دلار رسیده است

با وجود آنکه تولید آبزیان در کشور از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست، اما کشورهای جدیدی همچون سریلانکا و هنگ کنگ خواهان آبزیان ایرانی هستند.

سریلانکا و هنگ کنگ بازارهای جدید صادراتی آبزیان/ ارزش صادراتی آبزیان تاکنون به 121 میلیون دلار رسیده است

با وجود آنکه تولید آبزیان در کشور از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست اما کشورهای جدیدی همچون سریلانکا و هنگ کنگ خواهان آبزیان ایرانی هستند.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) پیرامون برگزاری کارگاه آموزشی تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا از نگاه زیست محیطی در ایران با حضور کارشناسان خارجیگفت: بازارهای صادراتی جدیدی همچون کشورهای سریلانکا و هنگ کنگ برای صادرات انواع آبزیان به تازگی باز شده است که می تواند فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری در این بخش باشد.

علی اکبری خدایی افزود: با توجه به میزان تولید آبزیان در کشور نمی توانیم دنبال بازارهای جدیدی دیگری باشیم زیرا پاسخگویی به تقاضا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش بینی می شود حدود 500 تن میگو به کشور روسیه صادرات داشته باشیم که بازار صادراتی برای این کشور به رغم مشکلات موجود با شیب آرام در حال پیشروی است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ارزش صادراتی انواع آبزیان به کشور سریلانکا حدود 3 میلیون دلار بود و ارزش صادراتی آبزیان به کشور هنگ کنگ به یک میلیون دلار رسید که امیدواریم در سال جاری شاهد افزایش این ارقام باشیم.

خدایی ادامه داد: بیشترین مشکل صادرات آبزیان در کشور مربوط به حجم کم تولید، تولید در مقیاس کوچک و یک دست نبودن محصولات تولیدی است در حالی که بازارهای صادراتی همچون فرانسه، روسیه و اتحادیه اروپا خواهان محصولات همگن هستند.

صادرات 39 هزار تن انواع آبزیان در 5 ماه ابتدای امسال

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در باره آمار صادراتی انواع آبزیان گفت: در حالی که بخش بزرگی از برداشت آبزیان در نیمه دوم سال انجام می شود اما در پنج ماه ابتدایی سال جاری 39 هزار تن انواع آبزیان صادر شد که دارای ارزشی معادل 121 میلیون دلار بود درحالی که طی سال گذشته در این مدت 32 هزار 800 تن آبزی صادر شد که ارزش ریالی 94 میلیون 600 هزار دلاری را برای کشور رقم زد.

خدایی افزود: مقایسه صادراتی سال گذشته و سال جاری نشان از آن دارد محصولات صادر شده از لحاظ وزنی 19 درصد و از لحاظ ارزشی از افزایش 28 درصدی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: در سال 94 ارزش صادراتی انواع آبزیان 95 میلیون دلار بود که ارقام ذکر شده نشان از آن دارد که از افزایش آرامی برخوردار بوده‌ایم.

امیدواری برای تولید ماهی تیلاپیا با ورود کارشناسان انگلیسی در کشور

این مقام مسئول با اعلام آنکه در چند روز آینده اخبار خوبی از ماهی تیلاپیا به گوش خواهد رسید، افزود: ورود دو کارشناس بین‌المللی از کشور انگلیس که در زمینه پرورش این ماهی تخصص دارند باب جلسات جدیدی را با سازمان شیلات ایران و سازمان حفاظت محیط زیست باز کرده‌ که امیدواریم به زودی شاهد پرورش اینگونه البته از نوع نیل در آب های غیر ساحلی باشیم.

خدایی تاکید کرد با وجود ممانعت های سازمان حفاظت محیط زیست برای پرورش تیلاپیا در آب های غیرساحلی شاهد بودیم که گونه زیلی که خطرناک و مهاجر است از آب های کشور عراق به آب های استان خوزستان وارد شده و خسارت های زیادی را به پرورش دهندگان ماهی وارد کرده است بنابراین لازم است برای رفع موانع قانونی رئیس جدیدی سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کند.

وی در پایان گفت: پیش بینی می شود این دو کارشناس بین‌المللی با بازدیدهای که داشته‌اند بتوانند راه ورود گونه تیلاپیا را به عرصه آبزی پروری باز کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید