Iranian Agriculture News Agency

سفیر ارمنستان در سفر به خراسان رضوی؛

ارمنستان در زمینه‌های کشاورزی و فناوری اطلاعات آماده همکاری با ایران است

سفیر ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان طی سه سال اخیر تعاملات مطلوبی در حوزه گردشگری داشته‌اند اما متأسفانه تجارت دوجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک اندک بوده و نمی‌توان به آن افتخار کرد

ارمنستان در زمینه‌های کشاورزی و فناوری اطلاعات آماده همکاری با ایران است

سفیر ارمنستان می‌گوید: ایران و ارمنستان طی سه سال اخیر تعاملات مطلوبی در حوزه گردشگری داشته‌اند اما متأسفانه تجارت دوجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک اندک بوده و نمی‌توان به آن افتخار کرد.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، سفیر ارمنستان در ایران با سفر به استان خراسان رضوی با فعالان اقتصادی این استان نشست مشترکی برگزار کرد.

سفیر ارمنستان در ایران در این نشست با بیان اینکه مبادلات تجاری دوجانبه میان ایران و کشورش مطلوب نیست، عنوان کرد: درعین‌حال بسترهای متعددی برای تعامل وجود دارد که مایل به همکاری در آن‌ها هستیم.

آرتاشس تومانیان با اشاره به تعاملات و آشنایی‌هایی که از بستر سفرهای هیات‌های تجاری فراهم می شود، خاطرنشان کرد: در کنار مباحث اقتصادی، مسائل سیاسی نیز برای کشور ارمنستان بسیار مهم است. از این منظر در سفر به ایران به دیدار مسئولان استانی و شهری آن می‌رویم و بازدیدهایی از واحدهای تولیدی و صنعتی کارآفرین استان‌ها به عمل می‌آوریم.

وی با اظهار تأسف نسبت به آشنایی اندک فعالان اقتصادی با کشور ارمنستان و ظرفیت‌های آن، بیان کرد: بر این باوریم که ایران در چهارچوب تعاملات تولیدی و اقتصادی مشترک با ارمنستان می‌تواند بازار خوبی در مناطقی چون اوراسیا و اتحادیه اروپا داشته باشد و در تعامل بیشتر با بازارهای جهانی قرار گیرد. باید بستر شناخت کافی برای فعالان اقتصادی این کشور فراهم شود.

تومانیان بابیان اینکه سطح روابط سیاسی دو کشور مطلوب است، خاطرنشان کرد: اگر حوزه‌هایی چون گاز و برق را از مجموع مبادلات تجاری دو کشور حذف کنیم شاید سهم هر شهروند ایرانی از این تعاملات اقتصادی به نیم دلار هم نرسد. این در حالی است که ایران یکی از چهار کشور همسایه ارمنستان به شمار می‌آید و باید این ظرفیت فعال با‌شد.

وی با اشاره به اینکه درآمد سرانه در این کشور 3 تا 5/3 میلیون درام است، یادآور شد: کشور سه‌میلیونی ارمنستان 48 شهر و 866 مرکز روستایی دارد. از کل ارامنه تنها سه میلیون نفر آن‌ها در این کشور مقیم هستند و 7 الی 8 میلیون نفر دیگر در خارج از ارمنستان زندگی می کنند.

سفیر ارمنستان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی در کشورش گفت: نرخ تورم در این کشور طی سال‌های اخیر از سه درصد فراتر نرفته و قیمت‌ها عمدتاً ثابت باقی‌مانده است. نرخ واحد پولی ارمنستان نیزاز ثبات خاصی برخوردار است و این امر اطمینان خاطری برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ایجاد می‌کند.

تومانیان ادامه داد: علاوه بر این، مجموع قوانین سازمانی و تجاری در این کشور بسیار سهل و آسان است و چنان چه برای تأسیس یک شرکت اقدام کنید، این فرآیند بیش از 2 الی 3 روز زمان نخواهد برد. بازرگانان ایرانی برای اطمینان از صحت این مباحث می‌توانند به اطلاعات منتشره از سوی مجامع بین‌المللی مراجعه کنند.

وی افزود: این کشور با دیگر کشورها نظیر آمریکا، کانادا، ژاپن، نروژ و سوئیس روابط تجاری مستحکمی دارد، به‌گونه‌ای که امکان ورود کالا از ارمنستان با مالیات و عوارض پایین میسر است. این امر می‌تواند زمینه‌ای برای کار و سرمایه‌گذاری مشترک با ارمنستان فراهم کند. همچنین ارمنستان برای همکاری با ایران در بخش‌های فناوری اطلاعات، کشاورزی و گردشگری آمادگی لازم دارد.

ضعف در ارتباطات اقتصادی ناشی از اطلاعات اندک فعالان اقتصادی

سرپرست امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در این نشست عنوان کرد: اصول و سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر اولویت برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ازجمله ارمنستان است. حجم مبادلات خارجی دو کشور 57 میلیون دلار در 5 ماهه ابتدای سال جاری برآورد شده و در سال 95 افزون بر 20 میلیون دلار بوده است. طبعاً با توجه به توانمندی‌ها و امکانات اقتصادی دو کشور، این ارقام راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد.

فرشید منوچهری تصریح کرد: تاکنون قراردادهایی باهدف افزایش مبادلات مرزی، لغو روادید بین دو کشور، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و ده‌ها سند و تفاهم‌نامه اقتصادی دیگر در بخش‌های مختلف میان دو کشور منعقد شده است.

منوچهری بابیان اینکه، فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی علاقه‌مند به توسعه فعالیت بخش خصوصی هستند، افزود: یکی از دلایل ضعف این رابطه عدم شناخت میان فعالان اقتصادی از یکدیگر است. این وظیفه اتاق بازرگانی است تا اطلاعات لازم را در اختیار اعضای خود قرار دهد.

او افزود: رفع موانع و مشکلات نقل‌ وانتقال پول از طریق سیستم بانکی، موانع احتمالی در بخش‌های بیمه و گمرک بدون تردید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و ارمنستان مؤثرند و رفع آن‌ها گام بزرگی در جهت بهبود این بستر ارتباطی به شمار می‌آید.

منوچهری یادآور شد: استان خراسان رضوی نقطه اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای میان افغانستان و سایر کشورهای همسایه به شمار می‌آید و می‌تواند در صدور محصولات ارمنستان به این کشورها با توجه به تجربه طولانی خود اقدام کند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در بخش صنعت دارای شش هزار واحد تولیدی است که به تهیه مصالح ساختمانی، مواد غذایی، قطعات خودرو، ماشین‌سازی، نساجی، شیمیایی و فلزی مشغول‌اند. همچنین این استان از معادن غنی همچون معدن فیروزه برخوردار است که شهرتی جهانی برای آن رقم‌ زده است.

سرپرست امور بین‌الملل اتاق مشهد افزود: استان در بخش کشاورزی نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان و دومین تولیدکننده پسته و انار در کشور است. حال با توجه به جهت‌گیری بخش کشاورزی در استان و توسعه روزافزون صنایع تبدیلی، ظرفیت‌های مؤثری در این حوزه فراهم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید