Iranian Agriculture News Agency

مطالعه جدید دانشگاه فلوریدا نشان داد

رنگ قرمز، توجه مصرف کنندگان را به برچسب های مواد غذایی بیشتر می کند

بر اساس مطالعه جدید که توسط دانشگاه فلوریدا انجام شده ، برای بسیاری از مردم، رنگ قرمز به معنای «توقف» است و مصرف کنندگان با دیدن این رنگ بر روی برچسب های مواد غذایی ، بیشتر درباره آن فکر می کنند.

رنگ قرمز، توجه مصرف کنندگان را به برچسب های مواد غذایی بیشتر می کند

بر اساس مطالعه جدید که توسط دانشگاه فلوریدا انجام شده، برای بسیاری از مردم، رنگ قرمز به معنای «توقف» است و مصرف کنندگان با دیدن این رنگ بر روی برچسب های مواد غذایی ، بیشتر درباره آن فکر می کنند.

به گزارش ایانا از سایت "فرش پلازا"، ژی فنگ گائو، دانشیار علوم غذایی و اقتصاد انستیتو علوم غذایی و کشاورزی دانشگاه فلوریدا ( UF/IFAS ) (1)، به عنوان سرپرست مطالعه به همراه دانشجویان سابق دکتری منگ شن و لیجیا شی در این مطالعه شرکت کردند ، به طوری که محققان در نظر داشتند تا دریابند که رنگ به جلب توجه بیشتر مشتریان درباره اطلاعات برچسب های مواد غذایی کمک می کند یا خیر؟ در این مطالعه محققان برچسب های قرمز را با آبی مقایسه کردند.

این مطالعه نشان داد که قرمز باعث افزایش توجه مصرف کنندگان به برچسب بسته بندی های توت فرنگی شد.

گائو گفت: "واضح است که رنگ هایی که در برچسب های مواد غذایی استفاده می شوند نقش مهمی در جلب توجه مصرف کنندگان دارند. رنگ مناسب برچسب غذایی می تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد."

اما وی اشاره می کند که قرمز لزوما بهترین رنگ پس زمینه برای برچسب تمام غذاها نیست. درحالی که این مطالعه به برچسب ها ی بسته های توت فرنگی محدود شده بود. در عین حال تعاملاتی بین رنگ و جنبه های دیگر برچسب های مواد غذایی - مثلا رنگ پس زمینه و رنگ فونت نوشته - هم وجود دارد، به طوری که بازاریابان مواد غذایی باید هنگام فروش محصولات شان آن ها را در نظر بگیرند.

گائو گفت:" علاوه بر این، قرمز باعث می شود تا مصرف کنندگان بیشتر فکر کنند. بنابراین، خرده فروشان مواد غذایی و سیاست گزاران باید بهترین رنگ را مطابق با شرایط محصولات خود انتخاب کنند."

برای این مطالعه ، محققان قرمز را با آبی مقایسه کردند، زیرا دو رنگ در طیف رنگی مختلف هستند و این درحالی است که تحقیقات نشان می دهد که رنگ ها می توانند بر رفتار انسان ها به گونه ای متفاوت تاثیر گذارد. به طوری که رنگ قرمز با خطر و دوری کردن، در حالی که آبی با صلح و آرامش همراه است.

گائو و تیم او بررسی آنلاین را با 340 پاسخ دهنده انجام دادند. محققان به شرکت کنندگان بسته های توت فرنگی را با دو رنگ نشان دادند. در حالی که اطلاعات غذایی با رنگ مشکی نوشته شده بود ، اما پس زمینه برچسب یکی قرمز و دیگری آبی بود. گائو گفت :" محققان، زمانی را که مصرف کنندگان در تصمیم گیری صرف کردند ، در هر دو نوع رنگ برچسب ثبت کردند."

آن ها دریافتند که برچسب های قرمز به زمان بیشتری برای تصمیم گیری نیاز دارند. به باور گائو، مردم با دیدن رنگ قرمز محتاط تر می شوند درحالی که آبی باعث می شود مردم احساس آرامش بیشتری کنند.

همچنین محققان، میزان علاقه مصرف کنندگان را به پرداخت هزینه های مواد غذایی با توجه به ویژگی ارگانیک بودن " USDA organic "، چگونگی ردیابی منابع غذایی "Trace-Back Code" - و یا اینکه آیا غذا حاوی آنتی اکسیدان ها است، برآورد کردند.

نتایج مطالعه نشان داد که رنگ به طور قابل توجهی روی تمایلات افراد برای پرداخت برخی از ویژگی های خاص برچسب های مواد غذایی تاثیر داشت.

مصرف کنندگان برای ویژگی
USDA organic و Trace-back Code مربوط به توت فرنگی تازه صرف نظر از رنگ برچسب غذایی تمایل به پرداخت هزینه بودند، درحالی که برچسب قرمز، تمایل پرداخت آن ها را برای داشتن آنتی اکسیدان بیشتر در توت فرنگی افزایش داد.

لازم به یادآوری است که در دهه 1990، اداره غذا و داروی امریکا( FDA )،برچسب های غذایی را در تمام مواد غذایی بسته بندی شده در نظر گرفت. در سال 2016، FDA این قوانین را برای کمک به مصرف کنندگان در انتخاب آگاهانه مورد بازنگری قرار داد. به گفته استاد دانشگاه شیکاگو که در مقاله گائو به آن پرداخته، علیرغم توجه سیاست گزاران، برچسب های مواد غذایی اغلب حاوی اطلاعات زیادی هستند که مصرف کنندگان را گیج می کند.

گائو گفت: "بازاریابان باید تاثیر رنگ برچسب غذایی را در انتخاب مصرف کنندگان درنظر بگیرند، چراکه رنگ مناسب می تواند فروش را افزایش دهد و مصرف کنندگان را تشویق به خرید محصول کند."

مطالعه جدید انستیتو علوم غذایی و کشاورزی دانشگاه فلوریدا در مجله Food Quality and Preference منتشر شده است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

University of Florida's Institute of Food and Agricultural Sciences (UF/IFAS)-1

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید