Iranian Agriculture News Agency

چه میزان آب برای آبیاری زمین های کشاورزی مصرف می شود؟/ تنظیم نقشه های آبیاری و میزان استفاده از آب در کشاورزی به مدت 18 سال با کمک گوگل ارث

آبیاری برای کشاورزی، بزرگ ترین استفاده کنندگان از آب تازه در سراسر جهان کشاورزان هستند که از آب برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند. اما ثبت و نقشه دقیق این که چه زمانی و کجا آب توسط کشاورزان به کار می رود، سخت می توان مکان یابی کرد. اکنون تیمی از پژوهشگران کشف کرده اند که چگونه آبی که در کشاورزی استفاده می شود، مسیریابی کنیم.

چه میزان آب برای آبیاری زمین های کشاورزی مصرف می شود؟/ تنظیم نقشه های آبیاری و میزان استفاده از آب در کشاورزی به مدت 18 سال با کمک گوگل ارث

آبیاری برای کشاورزی، بزرگ ترین استفاده کنندگان از آب تازه در سراسر جهان کشاورزان هستند که از آب برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند. اما ثبت و نقشه دقیق اینکه چه زمانی و کجا آب توسط کشاورزان به کار می رود، سخت می توان مکان یابی کرد. اکنون تیمی از پژوهشگران کشف کرده اند که چگونه آبی که در کشاورزی استفاده می شود، مسیریابی کنیم.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، در مقاله ای که در مجله مقالات پژوهشی ژئوفیزیک منتشر شده است، این پژوهشگران جزئیات استفاده خود از تصاویر ماهواره ای برای تولید نقشه ی سالانه ی آبیاری را توضیح داده اند. دانشمندان می گویند این یافته ها به کشاورزان، مدیران منابع آبی و سایرین کمک می کند تا از گزینه های های آبیاری مطلع شوند و تصمیمات بهتری در زمینه مدیریت آب بگیرند.

دیوید هیندمن، هیدروژئولوژیست از دانشگاه میشیگان و محقق اصلی این پروژه می گوید: "ما می خواهیم بدانیم که فعالیت های انسانی چگونه بر محیط زیست تاثیر می گذارند". "آبیاری، بازده محصولات را تقریبا دوبرابر می کند و درآمد کشاورزان را افزایش می دهد، اما استفاده بیش از حد از آب برای آبیاری منجر به کاهش سفره آبهای زیرزمینی در سراسر جهان می شود. سوال این است که: چگونه می توانیم از آب بهترین استفاده را کنیم؟"

این مقاله نیاز به دانستن اینکه چه زمانی و کجا آبیاری اتفاق می افتد، برای مدیریت موثرتر منابع آبی، برجسته می کند.

این پروژه بر یک منطقه ی کشاورزی از نظر اقتصادی مهم در مرکز آمریکا- حوضه رودخانه ریپابلیکن- که بخش هایی از کلورادو، نبراسکا و کانزاس را در برمی گیرد وآب سطحی و زیرزمینی برای حوضه های دشت های مرتفع فراهم می کند تمرکز کردند. این تیم دریافتند که آبیاری در این منطقه بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ تقریبا دوبرابر شده است.

استفاده از آب در این منطقه می تواند پیچیده باشد زیرا طبق قرارداد با منطقه، رودخانه ریپابلیکن در سال ۱۹۴۲ برای حفظ جریان نهر به کانزاس تنظیم شده است.

جیلیان دینز از دانشگاه میشیگان و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: " در گذشته، می دانستیم کدام مزرعه مجهز به سیستم آبیاری است، اما نمی دانستیم کدام مزارع در هر سال خاص آبیاری می شوند". "نقشه های آبیاری ما این اطلاعات را در طول ۱۸ سال فراهم کرده است و می تواند برای درک عواملی که به تصمیم گیری در مورد آبیاری مرتبط است استفاده شود".

این پژوهشگران از موتور گوگل ارث استفاده کردند، یک پلتفورم رایانش ابری که تحلیل های داده های ماهواره ای و زیست محیطی در مقیاس بزرگ را در دسترس عموم قرار می دهد تا تغییرات در آبیاری را از سالی به سال دیگر بسنجد؛ یک یافته ی مهم برای کشاورزان، مشاوردهندگان محصولات و سیاست گذاران که برای بهبود بهره وری آبیاری کار می کنند.

این دانشمندان می گویند موتور گوگل ارث یک ابزار برای محاسبه ی تصاویر ماهواره ای مورد نیاز در تعداد بالا بوده است. دینز می گوید: "این موتور به پژوهشگران امکان این را می دهد که از روش های منسجم در طول زمان برای آزمایش مناطق وسیع استفاده کنند".

آنتونی کندال، دانشیار پژوهشی دانشگاه میشیگان نیز در این پروژه که توسط بنیاد ملی علوم مشترک ( (NSF ، موسسه ملی غذا و کشاورزی در وزارت کشاورزی ایالات متحده ( NIFA )، برنامه آب، پایداری و آب و هوا( WSC ) و نوآوری های مشترک NSF-NIFA در رابطه با برنامه سیستم های غذا، انرژی و آب حمایت می شود مشارکت داشت.

تام تارگرسن، هدایتگر برنامه NSF برای WSC و INFEWS می گوید: "دانستن اینکه چه چیزی باید کاشته شود، چه مقدار زمین برای کشت لازم است و چه میزان آبیاری برای پشتیبانی از یک محصول مورد نیاز است، سال هاست که برای کشاورزان یک چالش است". "اکنون کشاورزان می توانند آینده ای را تصور کنند که در آن مدل ها، گزینه هایی برای کمک به تصمیم گیری برای بهره وری بیشتر و سودمندی محصول فراهم می کند".

مدیران برنامه در USDA-NIFA می گویند که تقاضا برای تولیدات کشاورزی احتمالا در آینده افزایش می یابد، درحالیکه ممکن است به دلیل مشکلات کیفیت آب و استفاده ی رقابت آمیز، آب برای آبیاری کاهش یابد.

جیم دوبروولسکی، هدایتگر برنامه در بخش سیستم های محیط زیستی NIFA می گوید که پژوهشگران حوضه ی رودخانه ریپابلیکن "یک قدرت محاسباتی را برای رسیدگی به داده های بزرگ از تمام صحنه های ماهواره ای در دسترس به کار بردند و نقشه های آبیاری ایجاد کردند که به توضیح تصمیمات انسان در مورد استفاده از آب برای آبیاری کمک می کند". او می گوید این نقشه ها نوید بخش توانایی برای پیش بینی استفاده از آب در آینده هستند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید