Iranian Agriculture News Agency

26 میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی در کاداستر ثبت شد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ثبت 26 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی در کاداستر خبر داد و گفت: تلاش داریم تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی اراضی منابع ملی را در کاداستر به ثبت برسانیم.


«خداکرم جلالی» در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است، افزود: از 135 میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی، نزدیک 130 میلیون هکتار دارای سند ثبتی است البته برخی اختلافات اراضی بین ما و مردم وجود دارد که با مکانیسم های قانونی در حال رسیدگی هستیم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه، باقیمانده اختلافات اراضی دولتی و مستثنیات به حداقل خود برسد و بتوانیم اهداف برنامه را محقق کنیم.
کاداستر ( Cadastre) یا حدنگاری، نوعی نقشه‌برداری ثبتی است که‌ ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.

**میانگین آتش سوزی جنگل ها و مراتع به 5 هکتار کاهش یافت
وی اظهار داشت: در بحث پیشگیری و اطفای حریق سطح جنگل ها و مراتع کشور، با توجه به گرمای شدید در فصل تابستان طبق آمارها تا پایان مهرماه 96 به طور تقریبی نسبت به هفت ماهه سال گذشته حدود 60 درصد کاهش سطح داشته ایم که این موفقیت، گام مهمی برای ما بوده است.
جلالی ادامه داد: سال گذشته، خسارت هر آتش سوزی در سطح حدود 10 هکتار بوده که امسال به حدود 5 هکتار رسیده است که اقدام موثری در این بخش به شمار می آید.
به گفته وی، برای خرید بالگرد به منظور اطفای حریق جنگل ها و مراتع در این سازمان، اقدامی صورت نگرفته است امسال همانند سالهای گذشته طبق قرارداد با ستاد کل نیروهای مسلح، از بالگرد آنها استفاده شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: اقداماتی مثل دیدبانی و گشت و مراقبت در مناطق بحرانی افزایش یافته و با پوشش ماهواره ای، حریق سطح جنگل ها و مراتع به صورت دو ساعت یکبار کنترل و به مراکز استان ها اطلاع داده می شد که این مهم در کاهش سطح آتش سوزی ها موثر بوده است.

** سالانه 80 درصد پرونده های تخلفات منابع طبیعی رسیدگی می شود
وی افزود: اکنون تعداد پرونده های ما مربوط به مجموعه تخلفاتی از جمله قاچاق چوب، ذغال و تغییر کاربری است و سالانه حدود 20 تا 25 هزار پرونده در زمینه های مختلف داریم که به حدود 75 تا 80 درصد آنها در همان سال، رسیدگی می شود و رسیدگی20 درصد به سال بعد موکول می شود.
وی ادامه داد: در برخی زمینه ها وضعیت ما رو به بهبود است و به عنوان مثال، با تقویت فرهنگ توجه به منابع طبیعی، آمار مواردی همچون تخریب، تصرفات و قطع درختان کاهش پیدا کرده است اما در برخی زمینه ها مانند قاچاق چوب و ذغال شاهد افزایش هستیم که ممکن است ناشی از آسیب های اجتماعی، فقر و بیکاری باشد.

** لغو تمامی قراردادهای بهره برداری جنگل های شمال کشور تا پایان امسال
جلالی تصریح کرد: قراردادهای بهره برداری جنگل های شمال کشور، 950 هزار هکتار بود که با اجرای طرح تنفس جنگل از ابتدای طرح تاکنون قرارداد 580 هزار هکتار معادل 62 درصد لغو شد و تا پایان امسال، تمامی قراردادهای برداشت چوب از جنگل های شمال کشور لغو می شود.
وی اظهار داشت: حدود 220 هزار هکتار زراعت چوب در کشور داریم که تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 75 هزار هکتار برسد و این به معنای آن است که سالانه باید 15 هزار هکتار زراعت چوب انجام گیرد تا نیازهای چوبی کشور تامین شود.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید