Iranian Agriculture News Agency

بررسی استفاده از آفت کش در تولید جهانی پنبه

تولید پنبه یعنی کار اجباری کودکان،مسمومیت با سموم شیمیایی کشاورزان و آلودگی محیط زیست

گزارش جدیدی که 10 اکتبر 2017 توسط (Pesticide Action Network UK :PAN UK ) و با حمایت بنیاد C & A (C&A Foundation) (1) منتشر شد ، میزان فعلی استفاده از آفت کش ها در تولید پنبه ، روند و الگوهای استفاده آن را مورد بررسی قرار می دهد.

تولید پنبه یعنی کار اجباری کودکان،مسمومیت با سموم شیمیایی کشاورزان و آلودگی محیط زیست

گزارش جدیدی که 10 اکتبر 2017 توسط ( Pesticide Action Network UK : PAN UK ) و با حمایت بنیاد C & A ( C&A Foundation ) (1) منتشر شد ، میزان فعلی استفاده از آفت کش ها در تولید پنبه ، روند و الگوهای استفاده آن را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش ایانا از سایت " Pesticide Action Network UK "، این در حالی است که حدود 100 میلیون خانوار روستایی در سراسر جهان از طریق تولید پنبه امرار معاش می کنند. در عین حال پنبه اشتغال و درآمد را فراهم و پایه اقتصادی برخی از فقیرترین کشورهای جهان را تشکیل می دهد. اما تولید پنبه با مشکلاتی رو به رو است. که از آن جمله می توان به کار اجباری کودکان تا مسمومیت با سموم شیمیایی کشاورزان و خانواده های آن ها و آلودگی محیط زیست اشاره کرد.

در همین راستا شماری از طرح ها برای مقابله با این مشکلات راه اندازی شده اند و یا در حال راه اندازی هستند. در این طرح ها بسیاری از شیوه های انسانی که به سلامت انسان و محیط زیست آسیب می رساند، مورد توجه قرار گرفته اند. البته این اقدام در حال پیشرفت است و در عین حال داده ها محدود هستند.

به طوری که بحث در مورد استفاده از آفت کش ها در تولید پنبه در سال های اخیر به شدت از طریق ارقام و اعداد نادرست تحریف شده است. در حالی که شش کشور آفریقا، استرالیا، برزیل، چین، هند و ایالات متحده که تقریبا چهار پنجم تولید پنبه جهان را در بر میگیرد، بزرگترین کشورها در این زمینه محسوب می شوند.

در درسترس نبودن داده های قابل اطمینان

باید به این نکته اشاره کرد که داده های قابل اطمینان در مورد استفاده از آفت کش در سطح جهان برای تولید پنبه به آسانی قابل دسترس نیستند ؛ چراکه برای جمع آوری داده ها، از منابع مختلف با رویکردهای گوناگون استفاده شده است. لازم به یادآوری است که در این گزارش از پایگاه داده چشم انداز کشاورزی 2016-2017 ( Agricultural Outlook 2016-2017 ) که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD) ) و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) تهیه شده ، استفاده شده است.

در عین حال این مجموعه داده ها می تواند با اطلاعات از منابع رسمی و یا علمی (از جمله شورای مشورتی بین المللی پنبه، وزارت کشاورزی ایالات متحده و سایر منابع داده های منطقه ای) مقایسه شود.

یافته ها نشان می دهد که از دهه 1980 ، کل مصرف آفت کش ها در تولید پنبه و به طور خاص، حشره کش ها و علف کش ها کاهش یافته ، اگرچه برخی ادعا کرده اند که هر دوی این موارد در بعضی از نقاط افزایش یافته اند.

سازگاری آفات با محیط های ژنتیک GM به تغییر شیوه کنترل آفات انجامیده و در بعضی موارد نیاز به الگوی استفاده از حشره کش دارد که با آن افات سازگاری داشته باشد.

کیت تایل، مدیر، PAN UK گفت: "از این گزارش روشن است که میزان کاهش استفاده آفت کش ها در پنبه اصلاح شده ژنتیکی اغلب غیرواقعی و کوتاه مدت است. درحالی که مدیریت ضعیف و مقاومت آفات جدید موجب افزایش شدید مصرف حشره کش ها در هند، چین و برزیل شده است. همچنین معرفی گونه های مقاوم (از نوع دستکاری شده ژنتیک) GM به علف کش به افزایش قابل توجه علف کشها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده منجر شده است. "

البته این میزان افزایش در مناطق مختلف یکسان نیست: چراکه برخی از کشورها به میزان قابل توجهی مصرف آفت کش را کاهش داده اند ، در حالی که برخی مناطق دیگر با افزایش مصرف مواجه شده اند. لازم به ذکر است که کسانی که موفق به کاهش استفاده از آفت کش ها شده اند - و این میزان را در سطح پایینی حفظ کرده اند ، کسانی هستند که مدیریت یکپارچه(تلفیقی) آفات ( Integrated Pest Management (IPM) (2) را پذیرفته اند.

بنابراین درسی که این گزارش می دهد ، راهکار کاهش استفاده از آفت کش ها بهره بردن از ابزارهایی مانند IPM و سایر روش های اگراکولوژی برای کنترل آفات است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- این بنیاد در سال 1841 تاسیس شد و در ادامه از بنگاه های شرکتی در برزیل (1991)، مکزیک (1999) و از طریق برنامه های آموزشی، بهداشتی و در زمینه تولید لباس وپنبه فعالیت خود را ادامه داد. ازجمله کارهای این بنیاد تغییر سیستم ها و شیوه ها به منظور تولید پایدار پنبه است. در عین حال به کشاورزان پنبه کمک کرده تا به کشاورزی ارگانیک روی بیاورند.

2- مدیریت تلفیقی آفات ، استراتژی کنترل آفات است که در پی افزایش کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک و زراعی بوده و از کنترل های شیمیایی تنها به هنگام ضرورت و با شرط حداقل خسارات محیطی ممکن استفاده می کند. تعریف فوق آشکارا بر اهمیت تاکتیک های غیر شیمیایی و به حداقل رساندن کاربرد آفت کشها تاکید دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید