Iranian Agriculture News Agency

دانشمندان: گسترش نیشکر در برزیل می تواند انتشار کربن دی اکسید جهانی را کاهش دهد

در گزارش پژوهشگران در مجله تغییرات آب و هوایی طبیعی، گسترش وسیع تولید نیشکر در برزیل برای تبدیل آن به اتانول می تواند انتشار کربن دی اکسید فعلی جهانی را در حدود ۵،۶ درصد کاهش دهد.

دانشمندان: گسترش نیشکر در برزیل می تواند انتشار کربن دی اکسید جهانی را کاهش دهد

در گزارش پژوهشگران در مجله تغییرات آب و هوایی طبیعی ، گسترش وسیع تولید نیشکر در برزیل برای تبدیل آن به اتانول می تواند انتشار کربن دی اکسید فعلی جهانی را در حدود ۵،۶ درصد کاهش دهد.

این یک تعهد عظیم است که شامل تبدیل صدها هزار متر مربع- در بالاترین حد، بیش از مجموع زمین های تگزاس و کالیفورنیا- به مزارع نیشکر می شود. اما به گزارش پژوهشگران، این کار می تواند بدون دست اندازی به مناطق حساس زیست محیطی در برزیل به انجام برسد و درعین حال اجازه گسترش در سایر محصولات کشاورزی و نیازهای انسانی را دارد.

هزینه های مرتبط با کربن برای تبدیل زمین ها به مزارع نیشکر در این تحلیل ها در نظر گرفته شدند.

استفن لانگ، استاد علوم کشاورزی و بیولوژی گیاهی در دانشگاه ایلینویز که این تحلیل ها را با یک تیم بین المللی که شامل دانشمندانی از دانشگاه سائو پائولوی برزیل می شد سرپرستی کرده است می گوید، این پژوهش بر رویکرد تازه ای برای مدل سازی رفتار دقیق محصول نیشکر که در مناطقی که از نظر ترکیب خاک، دمای هوا، بارش باران و بسیاری از پارامترهای دیگر بسیار متفاوت هستند رشد می کند تکیه دارد.

لانگ می گوید «بیشتر مدل های استفاده شده برای پیش بینی آینده تولید محصول، مدل های آماری هستند که واقعا تغییراتی را که در آب، کربن دی اکسید و دمای هوا در تعامل با اثر تولید نیشکر اتفاق می افتد به طور کامل به حساب نمی آورند». «ما اینجا از یک مدل مکانیکی استفاده کردیم که گیاه را پرورش می دهد، به همین دلیل توسط عواملی که گیاه به طور ساعتی به آنها پاسخ می دهد هدایت می شود».

لانگ می گوید، دولت برزیل زمین های حساس بوم شناختی را که نمی تواند برای کشاورزی، صنعت یا سایر انواع توسعه ها استفاده شود بر روی نقشه مشخص کرده است.

او می گوید « ما به مناطق پیشنهاد شده برای تولید نیشکر در میان مناطقی که به طور قانونی می توانستند تبدیل شوند پایبند بودیم».

یکی از نویسندگان این مقاله آماندا دو سوزا، پژوهشگر مقطع پسا دکتری در دانشگاه ایلینویز و دانشگاه سایو پائولو می گوید، برزیل در حال حاضر به مقدار زیادی صنعت تبدیل نیشکر به اتانول را به انجام رسانده است.

دو سوزا می گوید «برخلاف امریکا، برزیل تقریبا از تمام نیشکر خود برای تولید انرژی استفاده می کند، شکر را برای تولید اتانول تجزیه می کنند اما پسماند ساقه یا باگاس را برای تامین قدرت آسیاب، با استفاده بیش از حد برای تولید و فروش برق می سوزانند». «تبدیل مولفه های سلولز باگاس به اتانول همچنین در برزیل مقرون به صرفه است».

دو سوزا می گوید «اتانول ساخته شده از تولید نیشکر در برزیل امروزه بسیار موثرتر از اتانول ذرت است و تنها ۱۴ درصد کربن دی اکسید ناشی از سوخت تولید می کند». او می گوید، بیشتر ماشین ها در برزیل دوگانه سوز هستند که می توانند با اتانول، گازوئیل و یا ترکیبی از هردو حرکت کنند. در سال ۲۰۱۲، پمپ گازهای برزیل حجم بیشتری اتانول به نسبت گازوئیل می فروختند.

لانگ می گوید «تولید نیشکر در برزیل احتمالا پیشرفته ترین در جهان است». و برای کاهش میزان کربن خود حتی بیش از این، دولت سائو پائولو، برگترین ایالت تولید کننده اتانول در برزیل، اخیرا سوزاندن نیشکر قبل از برداشت را ممنوع کرده است. شیوه ای که هنوز در صنعت نیشکر امریکا معمول است، سوزاندن، برگ ها را از بین می برد و مواد اصلی را که باید به آسیاب برسد کاهش می دهد، اما آلودگی های خاص به اتمسفر اضافه و موجب کاهش مواد آلی خاک می شود؛ این پژوهشگر می گوید.

لانگ می گوید «نتیجه گیری ما این است که این صنعت می تواند کمی گسترش یابد و کمک قابل توجهی به دیکربنیزه کردن سوخت کند».

این تیم سه سناریو را که می توانند میزان نیشکر در برزیل را بین ۳۷،۵ میلیون و ۱۱۶ میلیون هکتار افزایش دهند بررسی کردند.

لانگ می گوید «سناریوی بزرگتر شبیه به زمین های مناطقی است که در آمریکا به ذرت و سویا اختصاص داده شده است». «ما حدود ۹۰ هکتار زمین ذرت و سویا در آمریکا داریم- بیشتر آنها البته در غرب مرکزی قرار دارند».

لانگ می گوید، توافقنامه آب و هوایی پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ که توسط ۱۹۶ کشور امضا شده است، با هدف محدود کردن دمای متوسط جهانی به کمتر از ۲ درجه سانتی گراد بالاتر از سطح دوره پیش از صنعتی است.

او می گوید «تنها راهی که ما از آن طریق می توانیم به آن نقطه برسیم داشتن کاهش شدید در انتشار کربن دی اکسید خالص است». «یک راه حل تنها ما را به آن نقطه نمی رساند. ما نیاز به اجرای مجموعه ای از مراحل افزایشی داریم. ما تلاش می کنیم بر این نکته تاکید کنیم که این می تواند یک افزایش بسیار مهم باشد و می تواند به موقع تحقق یابد».

او می گوید «این گسترش نباید در برزیل متوقف شود». «زمین های بسیاری هستند که در آنها نیشکر کشت می شده است- از کارائیب تا هاوایی- امروز بلا استفاده مانده اند. تولید تبدیل نیشکر به اتانول می تواند استفاده ای دوباره برای این زمین ها فراهم کند».

مترجم: بهاران پدرام

منبع: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-10/uoia-seb101717.php

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید