Iranian Agriculture News Agency

با مسدود کردن 600 حلقه چاه غیر مجاز و نصب 185 کنتور رخ داد

کاهش 35 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب های زیر زمینی در استان تهران

با مسدود کردن 600 حلقه چاه غیر مجاز و نصب 185 کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز در استان تهران طی امسال، حدود 35 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب های زیر زمنی کاهش یافته است.

کاهش 35 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب های زیر زمینی در استان تهران


با مسدود کردن 600 حلقه چاه غیر مجاز و نصب 185 کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز در استان تهران طی امسال، حدود 35 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب های زیر زمنی کاهش یافته است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان تهران در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: طی امسال بستن 1500 حلقه چاه غیر مجاز و نصب 500 کنتور بر چاه های مجاز برای جلوگیری از اضافه برداشت هدف گذاری شده است.

محمد رضا بختیاری، تعداد چاه های استان تهران را 49 هزار حلقه عنوان و اظهار کرد: از این تعداد 36 هزار حلقه چاه غیر مجاز و 13 هزار حلقه مجاز است.

وی افزود: ما ملزم هستیم ظرف پنج سال آینده کلیه چاه های غیر مجاز را مسدود یا تعیین تکلیف کنیم و تنها به چاه های غیر مجازی که آسیبی به منابع آب زیر زمینی لطمه نمی زند، پروانه دهیم.

بختیاری بستن چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های مجاز با نصب کنتورهای هوشمند را از برنامه های آب منطقه ای استان تهران عنوان و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی، وظیفه تعیین الگوی کشت را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: از 5/4 میلیارد متر مکعب آب سطحی و زیر زمینی مورد مصرف در استان تهران، حدود 60 درصد در بخش کشاورزی، 30 درصد بخش شرب و بهداشت و 10 درصد در بخش صنعت و خدمات و فضای سبز مصرف می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان تهران گفت: در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی، ظرف 20 سال قرار است بیلان آب منفی کشور به صفر برسد.

وی در عین حال درباره میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی استان تهران اذعان داشت: کل برداشت آب از چاه ها، چشمه ها و قنوات استان تهران در سال 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب است که از این میزان، 2 میلیارد و 350 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و غیر مجاز است.

بختیاری میزان برداشت آب از چاه های مجاز استان تهران را 2 میلیارد و 150 میلیون متر مکعب و چاه های غیر مجاز را 210 میلیون متر مکعب عنوان کرد.

وی افزود: این آمار نشان می دهید با وجود آن که تعداد چاه های غیر مجاز حدود 3 برابر چاه های مجاز است، اما میزان برداشت آب از این منابع تنها 10 درصد کل برداشت از چاه های مجاز استان تهران است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان تهران، گفت: علت این است که از 36 هزار حلقه چاه غیر مجاز، 12 هزار حلقه در منازل با عمق 20 تا 30 متر است که به منابع آب زیر زمینی چندان ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: عمده برداشت آب مربوط به چاه های مجاز است و بسیاری از این چاه ها بیش از میزان مقرر در پروانه، آب برداشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید