Iranian Agriculture News Agency

لزوم اعلام سریع نرخ تضمینی گندم و پرداخت پول گندم‌کاران


شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از رئیس‌جمهور خواست، برای حفظ امنیت غذایی و خودکفایی گندم، اعلام هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی به تناسب نرخ تورم و پرداخت مطالبات کشاورزان به‌همراه جریمه تأخیر را شخصا پیگیری کند.
به گزارش فارس، دولت طبق قانون باید حداکثر تا پایان شهریور ماه نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام و پیش از آغاز فصل زراعی گندم، مطالبات فصل گذشته کشاورزان را پرداخت می‌کرد. با وجود این بیش از یک ماه است که این مهم به تأخیر افتاده و ممکن است به کاهش تولید گندم در سال جاری منتهی شود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس سازمان برنامه و بودجه مهم‌ترین مخالف سیاست خرید تضمینی گندم است. در این راستا شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال کرد. در این نامه خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور آمده است: هدایت کشاورزان به سمت تولید گندم با استفاده از سیاست خرید تضمینی در حالی صورت گرفت که اگر این اقدام انجام نمی شد، منابع کشاورزی در تولید محصولاتی استفاده می‌شد که نه‌تنها آب زیادی برای تولید نیاز داشت، بلکه جزء نیازهای اصلی کشور نبود و تأثیری در تامین امنیت غذایی نداشت. با این وجود، دو سال است که مهم‌ترین دستاورد دولت به دلیل عدم توجه و همراهی کافی بدنه دولت با چالش مواجه شده است؛ عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم، عدم افزایش این نرخ به اندازه تورم طبق قانون و تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان به عنوان سه عامل مهم، اثرگذاری سیاست خرید تضمینی را کاهش داده تا جایی که طبق آمارهای اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سطح تولید گندم طی سال جاری ٢٣درصد کاهش یافته است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید