Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از وضعیت کشت گندم در کشور؛

گندم دو میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشور را پوشش داد/ کاهش 35 درصدی هزینه‌های تولید با کشت مستقیم/ موجودی 12 میلیون تنی گندم برای سال 97/ پروژه مشترک ایران و ایکاردا وارد سال دوم شد

از سطح پیش‌بینی‌شده شش میلیون هکتاری گندم، تاکنون دو میلیون و 400 هزار هکتار به زیر کشت رفته است و تا اوایل دی‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

گندم دو میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشور را پوشش داد/ کاهش 35 درصدی هزینه‌های تولید با کشت مستقیم/ موجودی 12 میلیون تنی گندم برای سال 97/ پروژه مشترک ایران و ایکاردا وارد سال دوم شد

از سطح پیش‌بینی‌شده شش میلیون هکتاری گندم، تاکنون دو میلیون و 400 هزار هکتار به زیر کشت رفته است و تا اوایل دی‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: کشت پاییزه گندم از 30 شهریورماه در کشور آغاز شده و از سطح شش میلیون هکتاری این محصول استراتژیک، تاکنون دو میلیون و 400 هزار هکتار به زیر کشت رفته است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا اوایل دی‌ماه، کل سطح پیش‌بینی‌شده گندم به زیر کشت رود و برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز این محصول نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در مناطق دیم، توصیه به خشکه‌کاری شده است و تاکنون دو میلیون هکتار از اراضی فوق به زیر کشت رفته است.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور که نیمه دوم آبان‌ماه را پرباران پیش‌بینی کرده است، انتظار داریم اراضی دیم نیز سیراب شود و محصول کیفی خوبی تولید کنیم.

وی عنوان کرد: به دیم‌کاران مناطق سرد محصول گندم توصیه می‌شود 80 درصد کود اوره مورد نیاز مزارعشان را کودپاشی کنند تا با آمدن نخستین باران، املاح مورد نیاز اراضی گندم تأمین شود.


آماده‌سازی 478 هزار تن بذر برای محصول گندم

مجری طرح گندم به کشاورزانی که از بذور تولیدی خودشان استفاده می‌کنند، توصیه کرد که بوجاری و ضدعفونی بذور را در دستور کار قرار دهند و عمق کشت مناسبی را که طبق نظر کارشناسان چهار تا پنج سانتی‌متر است، رعایت کنند.

اسفندیاری‌پور اضافه کرد: 80 درصد عملکرد گندم دیم در زمان کاشت محقق می‌شود؛ بنابراین لازم است تسطیح مناسبی در اراضی انجام شود و در زمان و عمق مناسب، اقدام به کشت شود.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری 478 هزار تن بذر تهیه شده و در حال آماده‌سازی و بوجاری است و بدین‌ترتیب مشکل خاصی از لحاظ تأمین نداریم.

اسفندیاری‌پور درباره سطح زیر کشت گندم نیز تأکید کرد: همچون سال گذشته پیش‌بینی می‌شود که حدود شش میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم آبی و دیم اختصاص پیدا کند و تولید بیش از 12 میلیون تنی نیز محقق شود.

وی درباره تفاوت کشت پاییزه امسال در مقایسه با سال‌های قبل خاطرنشان ساخت: در راستای افزایش عملکرد، ارقام جدید همچنان به عرصه اضافه می‌شود، به‌گونه‌ای که امسال 75 رقم تجاری گندم آبی و دیم که ارقام جدیدی همچون سیروان، مهرگان، رخشان و... را شامل می‌شوند، در عرصه کشت شده است و لاین‌های جدیدی نیز در حال اضافه شدن به این تعداد هستند.


پروژه مشترک ایران و ایکاردا قابل ارتقاء به 13 استان کشور

مجری طرح گندم درباره پروژه مشترکی که با ایکاردا در حال انجام است، گفت: پروژه مشترک ایران و ایکاردا در راستای ارتقای امنیت غذایی برای محصول گندم از دو سال گذشته در چهار استان لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی آغاز شده است، وضعیت رو به رشدی را می‌گذراند، به‌گونه‌ای که حدود 50 رقم گندم در سه اقلیم کشت شده که قابلیت ارتقاء به 13 استان دیگر را دارد و در این راستا ارقام مناسبی که توسط مؤسسه تحقیقات دیم کشور و سازمان بین‌المللی ایکاردا توصیه شده است، در مناطق فوق با نظر کارشناسان به زیر کشت رفته است که امیدواریم عملکرد بالاتری در مقایسه با سایر ارقام داشته باشد.

اسفندیاری‌پور افزود: در پروژه مشترک فوق، علاوه بر جاگذاری ارقام جدید، توسعه کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، استفاده از ادوات کشاورزی مکانیزه و استفاده از ارقام جدید دیگری همچون جو، نخود، عدس و علوفه در کنار کشت گندم به کشاورزان توصیه شده است.

وی بیان کرد: کشت مستقیم روشی است که 35 درصد هزینه‌های تولید را در دیم‌زارها کاهش می‌دهد و قابل توصیه به سایر مناطق نیز هست. علاوه بر آن، این نوع کشت پایداری تولید را حفظ کرده و اثرات اقلیم نامناسب را کاهش می‌دهد.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: امیدواریم که این پروژه مشترک طی پنج سال، 900 هزار هکتار از اراضی گندم را تحت پوشش قرار دهد.


انجام پروژه‌های مشترک، ایران را به جمع صادرکنندگان گندم اضافه می‌کند

مجری طرح گندم درباره سایر نهاده‌های مورد نیاز گندم همچون کودهای شیمیایی عنوان کرد: حدود 500 هزار تن انواع کودهای پتاسه، فسفاته و ازته برای محصول گندم تأمین و در انبارها ذخیره شده است و مشکل خاصی تا پایان فصل نداریم.

وی یادآور شد: خودکفایی گندم برای سال سوم است که پایدار مانده و با مجموعه اقدامات عالمانه انجام‌شده، این پایداری ادامه خواهد یافت.

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: امسال 9 میلیون تن گندم از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شده است، در حالی که مصرف خبازی‌ها حدود 8.5 میلیون تن است و موجودی فعلی حدود 12 میلیون تن برآورد شده است؛ بنابراین حتی اگر در سال جاری گندم کشت نکنیم، تا پایان سال 1397 موجودی داریم.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: گندم تولیدشده در کشور کیفی بوده و تلاش می‌شود با انجام پروژه‌های مشترک و توصیه‌هایی که در فصل کشت انجام می‌شود، کمیت را نیز ارتقاء دهیم تا روزی به جمع صادرکنندگان گندم در جهان بپیوندیم.

گفتنی است، علاقه وافری بین کشاورزان ایرانی به‌ویژه گندم‌کاران برای افزایش کمی و کیفی تولید وجود دارد، اما گاهی بودجه ناکافی دولت که در پرداخت مابه‌التفاوت‌ها مشاهده می‌شود، انگیزه کشاورزان را تغییر داده و آن‌ها را به سوی تغییر کشت سوق می‌دهد، زیرا تاکنون بر اساس شنیده‌ها، کمتر از سه‌هزار میلیارد تومان دیگر از پرداخت مابه‌التفاوت‌ها به گندم‌کاران باقی مانده است./

M-960803-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید