Iranian Agriculture News Agency

نیاز 9 هزار و 900 میلیارد ریالی وزارت نیرو برای مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز

وزارت نیرو برای مسدود کردن هر چاه غیر مجاز 30 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد. به این ترتیب برای مسدود کردن 330 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور به اعتبار 9 هزار و 900 میلیارد ریالی نیاز دارد.

نیاز 9 هزار و 900 میلیارد ریالی وزارت نیرو برای مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز

وزارت نیرو برای مسدود کردن هر چاه غیر مجاز 30 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد. به این ترتیب برای مسدود کردن 330 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور به اعتبار 9 هزار و 900 میلیارد ریالی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز راهکاری است که پس از بارها اصلاح قانون، در قالب طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. این وزارتخانه قرار است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی لازم برای مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز را انجام دهد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این وزارتخانه، در ایران حدود 750 هزار حلقه چاه وجود دارد که 330 هزار حلقه از این چاه‌ها غیر مجاز هستند. این چاه‌های غیر مجاز آب اضافی از منابع آب زیرزمینی برداشت کرده و زمینه فرونشست دشت‌ها را فراهم کرده‌اند. متاسفانه نبود سیستم نظارتی مناسب و اصلاح مکرر قانون نیز مشوقی برای قانون شکنان شد تا هر سال بر تعداد چاه‌های غیر مجاز کشور افزوده شود.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، قرار بود تمام چاه‌های بدون مجوزی که قبل از سال 85 حفر شده‌اند، توسط وزارت نیرو تعیین تکلیف شده و اگر در دشت‌های ممنوعه واقع نشده باشند، برای آنها مجوز صادر شود. نمایندگان مجلس با این توجیه که کشاورزان به دلیل غیر مجاز بودن چاه‌هایشان نمی‌توانند از سوخت دولتی و سایر تسهیلاتی که دولت برای کشاورزان در نظر می‌گیرد، استفاده کنند، این قانون را تصویب کردند. پس از تدوین آیین نامه اجرایی این مصوبه، قرار شد با تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه، وزارت نیرو با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه چاه‌های غیر مجاز را پر و مسلوب المنفعه کند. زیرا بر اساس مصوبه شورایعالی آب در سال ۱۳۹۴، کل پتانسیل آب تجدیدپذیر منابع آب زیرزمینی دشت‌های کشور مشخص شده و مجاز هستیم به میزان ۳۱ میلیارد مترمکعب از آن منابع، آب زیرزمینی برداشت کنیم. این درحالی است که در شرایط فعلی میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌ها، عملاً حدود ۴۲ میلیارد مترمکعب است که قرار است در برنامه ششم توسعه، ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت آب‌های زیرزمینی کاسته شود تا پس از ۲۰ سال بتوان منابع آب زیرزمینی را به حالت اولیه باز گرداند.

وزارت نیرو اعلام کرده است که برای مسلوب المنفعه کردن هر چاه غیر مجاز به 30 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد. از آنجا که 330 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور داریم، برای مسدود کردن تمام این چاه‌ها، وزارت نیرو به اعتباری معادل 9 هزار و 900 میلیارد ریال نیاز دارد. کل بودجه وزارت نیرو برای ساماندهی مسایل مربوط به آب و برق کشور در سال جاری، بیش از 75 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است. بنابراین با توجه به نیاز مالی برای مسدود کردن چاه‌ها، اگر این وزارتخانه بخواهد تمام چاه‌های غیر مجاز را در یک سال مسدود کند، یک هفتم کل اعتبارات این وزارتخانه را باید صرف ساماندهی چاه‌های غیر مجاز در قالب طرح تعادل بخشی دشت‌ها کند.

البته مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز، تبعات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد با همکاری وزارت نیرو نسبت به تجمیع چاه‌های کشاورزی اقدام کند. به این ترتیب که با استفاده از مشارکت مردم و اقدامات ترویجی و آموزشی، تدوین الگوی کشت مناسب و برنامه‌ریزی دقیق، کشاورزان را تشویق کند که چاه‌های کشاورزی خود را در راستای حفظ منابع آب زیرزمینی و افزایش آبدهی چاه‌هایی که برای آبیاری مزارع خود از آن استفاده می‌کنند، مسدود کرده و در برنامه‌های مشارکتی، علاوه بر حفظ معیشت، به بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی هم کمک کنند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید