Iranian Agriculture News Agency

نظرسنجی در امریکا نشان داد

سردرگم شدن آمریکایی ها در انتخاب غذای سالم

مشخص کردن آنچه دقیقا یک غذای سالم است، ممکن است همه ما را سردرگم کند. در همین راستا نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها در مورد گزینه های انتخاب موادغذایی سالم ، دچار سردگمی می شوند.

سردرگم شدن آمریکایی ها در انتخاب غذای سالم

مشخص کردن آنچه دقیقا یک غذای سالم است، ممکن است همه ما را سردرگم کند . در همین راستا نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها در مورد گزینه های انتخاب موادغذایی سالم ، دچار سردگمی می شوند .

به گزارش ایانا از سایت" سی ان ان"، هشت نفر از 10 نفر از پاسخ دهندگان به این نتیجه رسیدند که آن ها اطلاعات متناقضی در مورد آنچه می خورند و یا نباید بخورند، در اختیار دارند. این درحالی است که چندی پیش بررسی سالانه مواد غذایی و سلامت بنیاد شورای اطلاعات غذایی (1)، منتشر شده است.

" لیز سندرز، مدیر تحقیق و مشارکت در بنیاد و یکی ازنویسندگان این نظرسنجی گفت:"من تعجب نکردم زمانی که دیدم که 78 درصد گزارش دادند که با اطلاعات متناقض مواجه می شوند، اما با پرسش بعدی ، ما به موضوع جالب توجهی برخورد کردیم ، چراکه حدود نیمی، 56 درصد، براین باور بودند که این اطلاعات متضاد باعث می شود که آن ها با تردید، مواد غذایی را انتخاب کنند."

وی گفت: "من فکر می کنم که این نشان می دهد که برای حداقل نیمی از پاسخ دهندگان ، این اطلاعات متضاد منجر به شک و تردید آن ها می شود . آمریکایی ها برای دستیابی به اطلاعات درباره چه موادی بخورند یا نباید بخورندبه منابع مختلفی تکیه دارند، به طوری که همه این منابع واقعا مورد اعتماد نیستند و یا این که اطلاعات متناقضی را به اشتراک می گذارند ."

آنچه امریکایی ها فکر می کنند،" سالم" است

این نظرسنجی شامل 1،002 فرد بالغ امریکایی بود که در ماه مارس به صورت آنلاین انجام شد. تقریبا 60 درصد از پاسخ دهندگان عنوان کردند که یکی از سه عامل اصلی برای یک غذای سالم، داشتن "مواد مغذی سالم یا محتوی سالم" است.

اندکی بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفتند"نداشتن مواد مصنوعی، نگهدارنده ها یا مواد افزودنی" و تقریبا 50 درصد عنوان کردند "سهم مهم در مواد غذای سالم، داشتن یک سبک غذایی سالم است" به طوری که این عوامل جزو سه گزینه برتر قرار گرفت.

درحالی که فاکتورهایی مانند "ارگانیک" و غیر جی ام او " " GMO و یا نداشتن اصلاح ژنتیکی، در رتبه های بعدی بودند.

محققان دریافتند که ظاهرا سردرگمی زیادی در مورد عادت های رژیم غذایی سالم وجود دارد. بسیاری از پاسخ دهندگان گفتند که آن ها از دوستان و خانواده خود جهت راهنمایی در انتخاب غذا کمک می گیرند.

دکتر داریوش مظفریان، رئیس دانشکده سیاست و علوم تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتس(در ماساچوست امریکا قراردارد)، گفت: « یافتن اطلاعات تغذیه معتبر دشوار است در حالی که مردم با پیام های متضاد از منابع مشکوک رو به رو هستند."

وی گفت: "با نگاهی به نتایج این نظرسنجی، مساله قابل توجه این است که عموم مردم به اهمیت مواد غذایی با عناصر سالم و مواد مغذی اهمیت می دهند. اما از سویی توجه کمتری نسبت به مواردی همچون تراریخته ( GMO ) یا ارگانیک وجود داشت."

با توجه به مولفه های سلامت خاص هر فرد و مواد تشکل دهنده غذا، اکثر پاسخ دهندگان ویتامین D ، فیبر و دانه های کامل را در بالای لیست و چربی اشباع را در پایین لیست قرار دادند.

اما درباره چربی های غیر اشباع ، حدود 50 درصد از پاسخ دهندگان دارای 65 سال و بیشتر ، چربی غیر اشباع را سالم می دانستند.

به باور مظفریان ، شناخت کم درباره اهمیت چربی های سالم ناامید کننده است.

با توجه به این نظرسنجی، پاسخ دهندگان سالخورده بیشتر به چربی اشباع شده به عنوان ماده غذایی ناسالم اشاره می کنند؛ که بیشتر متخصصان معتقدند این موضوع درست است.

دکتر روکسان سوکول، متخصص پیشگیری پزشکی (2) در موسسه سلامت کلینیک کلیولند، می گوید :"گسترش اطلاعات متضاد و حتی اطلاعات غلط ممکن است نقش مهمی در اپیدمی چاقی آمریکا ایفا کند. این درحالی است که دو سوم از امریکایی ها دارای اضافه وزن یا چاقی هستند."

وی گفت: "با مراجعه به پایگاه داده مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها امریکا ، پنجاه درصد آمریکایی ها در سن 65 سالگی مبتلا به دیابت یا در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. این بدان معنا است که آن ها انتخاب هایی را انجام نمی دهند که به سلامتی آن ها کمک کند و این موضوع به این دلیل نیست ، که آن ها تلاش نمی کنند."

سندرز گفت: "همانطور که در هر نظرسنجی، محدودیت هایی وجود دارد، در این نظر سنجی هم ما واقعا نمی توانیم بررسی کنیم که چگونه مردم رفتار می کنند؛ بلکه تنها می توانیم از پاسخ های آن ها پی به این موضوع ببریم. " با این حال، سندرز معتقد است از آنجایی که این بررسی هر ساله انجام می شود، می تواند یک روندی برای داده ها ایجاد کند.

وی افزود: "البته می دانیم که طعم و قیمت همیشه دو عامل اصلی در خرید به شمار می روند و سلامتی بعد از آن و در جایگاه سوم قرار دارد. درحالی که غذایی که دارای مزه و قیمتی مناسب است، همیشه سالم نیست، اما می تواند روی خرید مواد غذایی تاثیر گذار باشد."

واژه "سالم" می تواند گیج کننده باشد؟

سندرز خاطر نشان کرد:"سالم بودن" یک اصطلاح است که در بسیاری از گفت گو ها در مورد غذا، از آن یاد می شود، اما بحث های زیادی در مورد این که چه چیزی سالم است، وجود دارد و ما این موضوع را در تلاش های اخیر سازمان غذا و دارو امریکا ( FDA ) برای به روز رسانی دستورالعمل ها برای اصطلاح "سالم" و استفاده از آن در برچسب گذاری مواد غذایی، مشاهده کرده ایم."

سال گذشته، اداره غذا و داروی امریکا، یک فرآیند عمومی را برای تعریف مجدد آنچه که غذای "سالم" است و در برچسب های مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، آغاز کرد.

در همین راستا، یک محصول غذایی که به عنوان غذای سالم به بازار عرضه می شود، باید دارای سطح پایین از چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول باشد. همچنین طبق معیارهای فعلی FDA ، حداقل 10 درصد نیازهای روزانه ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی را تامین کند.

سوکول بر این باور است که که کلمه "سالم" گیج کننده است و باید اصطلاح "مغذی" جایگزین شود؛ زیرا برخی از غذاهای فرآوری شده به عنوان غذای "سالم" به فروش می رسند.

وی گفت:"مشکل بزرگ این است که به ما گفته شده است که می توانیم خود را با این مواد غذایی فرآوری شده تغذیه کنیم، درحالی که این گونه نیست، به همین دلیل من معتقدم که چاقی (حداقل بخشی) ناشی از سوء تغذیه است."

این متخصص یادآور شد:" این درحالی است که مغز ما ذاتا به آنچه که ماده"مغذی" است، پاسخ می دهد،. به عنوان مثال، اگر شما در زمان دیدن فیلم یک بسته آب نبات بخورید و سپس برای شام به خانه برگردید، احتمالا هنوز برای غذا اشتها خواهید داشت."

سوکول گفت: "اما اگر در تئاتر ودر زمان دیدن فیلم ، ماهی گریل شده یا کلم بروکسل کبابی بخورید، بعد از آن شام نخواهید خورد؛ زیرا شما راضی خواهید بود و مغز شما تفاوت را می شناسد. اگر بین آنچه ما فکر می کنیم و می دانیم و آنچه که مغز به ما می گوید، اختلاف وجود داشته باشد، به مغز اعتماد نکرده بلکه به آنچه خودمان می دانیم و یاد گرفتیم، عمل می کنیم. بنابراین من تعجب نمی کنم که این موضوع باعث سردگمی افراد شود."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Food Information Council Foundation's annualFood and Health survey

2- پزشکان در این تخصص، بر توسعه و اجرای راه هایی برای جلوگیری از بیماری، کاهش ناتوانی و حفظ سلامتی تمرکز می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید