Iranian Agriculture News Agency

نسل‌کشی پرندگان مهاجر در جنوب



شکار میلیونی پرندگان در شمال کشور مورد اعتراض فعالان محیط زیست قرار گرفته، اما اکنون چند سالی است که قتل عام پرندگان با روش‌های غیرقانونی در جنوب کشور نیز رواج یافته است.


به گزارش مهر، هرساله با فرارسیدن فصل حضور انبوه پرندگان مهاجر در کشور، نگرانی فعالان محیط زیست از کشتار این پرندگان در شمال کشور دوباره آغاز می‌شود. رسانه‌ها تلاش می‌کنند تصویر انبوه پرندگانی را به تصویر بکشند که در دامگاه‌ها گیر افتاده و جیغ جیغ هزاران هزارشان سکوت شب را می‌درد و لاشه رنگینشان بی‌جان در بازارهای روز به فروش می‌رود. با این همه اکنون چند سالی هست که این فاجعه محیط زیستی منحصر به شمال کشور نیست و متخلفان در جنوب کشور از رقیبان خود در شمال پیشی گرفته‌اند.


رضا نیک‌فلک کارشناس و فعال محیط زیست با اعلام این که کشتار پرندگان مهاجر در خوزستان به اوج خود رسیده به خبرنگار مهر، گفت: نزدیک به دو ماه است کشتار پرندگان مهاجر در استان خوزستان آغاز شده و روزانه لاشه صدها قطعه از انواع پرندگان مهاجر در بازار کیان اهواز در فاصله بسیار کمی از سازمان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان به فروش می‌رسد.


وی تصریح کرد: در بین لاشه های پرندگان گونه های حمایت شده و در خطر انقراض جهانی مانند اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرحنایی و ... مشاهده می شود.


این فعال محیط زیست اعلام کرد: این بازار از اوایل شهریور ماه کار خود را شروع کرده است اما با آغاز فصل پاییز و مساعدتر شدن شرایط آب و هوایی برای حضور پرتعداد انواع پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای استان خوزستان، کشتار پرندگان نیز به اوج خود رسیده است.


به گفته وی با وجود آنکه بیش از ۲ماه از صید پرندگان مهاجر می‌گذرد اما هنوز هیچ گونه برخورد جدی با فروشندگان و صیادان از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست صورت نگرفته که این امر بیانگر بی توجهی و ناکار آمدی مسولین این سازمان است.


نیک‌فلک هشدار داد: بی‌توجهی مسئولان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان نسبت به نسل‌کشی پرندگان مهاجر و کاستی‌های موجود در برخورد با متخلفان سبب شده که امسال دامگاه‌های صید پرندگان با قدرت و تعداد بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دست به کشتار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر بزنند.


به اعتقاد وی، عملکرد ضعیف و نامناسب بخش محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکر طبیعت نیمه‌جان خوزستان وارد کرده است.


این کارشناس محیط زیست با اعلام اینکه هیچ یک از تالاب‌های استان خوزستان پاسگاه محیط‌بانی فعال ندارند تصریح کرد: تلاش‌های قابل تقدیر یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان در برخورد با محمیه‌داران و تخریب دامگاه‌های صیادی در سال گذشته موجب کاهش چشمگیر جمعیت پرندگان در بازار کیان اهواز شد. انتظار می‌رود که امسال هم برخورد جدی و به موقع را در دستور کار خود قرار داده و مانع از کشتار بیش از پیش پرندگان مهاجر شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید