Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان آمازونی ۴۰۰۰ سال پیش راز اهلی کردن برنج وحشی را کشف کردند

باستان شناسان کشف کرده اند که کشاورزان آمازونی چگونگی دستکاری کردن برنج وحشی را برای اینکه گیاهان در ۴۰۰۰ سال پیش بتوانند غذای بیشتری را فراهم کنند کشف کردند؛ بسیار قبل از زمانی که اروپاییان آمریکا را مستعمره کنند.

کشاورزان آمازونی ۴۰۰۰ سال پیش راز اهلی کردن برنج وحشی را کشف کردند

باستان شناسان کشف کرده اند که کشاورزان آمازونی چگونگی دستکاری کردن برنج وحشی را برای اینکه گیاهان در ۴۰۰۰ سال پیش بتوانند غذای بیشتری را فراهم کنند کشف کردند؛ بسیار قبل از زمانی که اروپاییان آمریکا را مستعمره کنند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی"متخصصانی از کشورهای انگلستان و برزیل، اولین شواهدی را که نشان می دهد آمریکای جنوبی های باستان یادگرفته اند که چگونه گیاه برنج بزرگتر را با دانه های درشت تر پرورش دهند پیدا کرده اند، اما این پژوهش نشان می دهد که این مهارت احتمالا پس از سال ۱۴۹۲، زمانی که جمعیت بومی کشته شدند از بین رفت.

شواهدی از موفقیت کشاورزان برنج در زمان گذشته در تالاب های وسیع نزدیک رودخانه گواپوره در ایالت روندونیا در برزیل می تواند به پرورش دهندگان روزانه برنج در دوران مدرن کمک کند تا محصولات برنج خود را به گونه ای پرورش دهند که در مقابل بیماری ها کمتر آسیب پذیر باشند و با اثرات تغییرات آب و هوایی نسبت به گونه های آسیایی وفق پذیرتر باشند. گونه های متفاوت برنج برای اولین بار حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش در رودخانه یانگ تسه در چین و حدود ۲۰۰۰ سال پیش در آفریقای غربی پرورش داده شدند.

مطالعات دانشگاه اکستر که بخشی از آن توسط شورای پژوهشی اروپا تامین می شود همچنین نشان می دهد که تالاب های بزرگ و جنگل های گرمسیری پایین دست آمریکای جنوبی در فراهم کردن غذا برای مردم تازه یکجا نشین شده ی آمریکای جنوبی تا چه اندازه مهم بوده اند. ساکنان باستانی موفق به اهلی کردن کاساو، فندق و فلفل قرمز برای غذا شدند.

باستان شناسان ۱۶ نمونه از گیاهان میکروسکوپی را که از ده دوره زمانی متفاوت به جا مانده و در طی حفاری ها در طول سال ۲۰۱۴ به سرپرستی دانشگاه سائوپائولو در جنوب غربی آمازون بدست آمده را تجزیه و تحلیل کردند.

بیشتر فیتولیت ها و قطعات سخت و میکروسکوپی سیلیکا، ساخته شده توسط سلول های گیاهی، در سطوح بالاتر زمین یافت شدند که نشان می دهد برنج شروع به ایفا کردن نقش بیشتر در رژیم غذایی مردمی که در آن منطقه در طول زمان زندگی می کرده اند کرده است.

باقی مانده ی تغییرات در نسبت غلاف، برگ و ساقه که در سطوح متفاوت زمین یافت شدهمچنین نشان می دهد که ساکنان آمازون در طول زمان تبدیل به کشاورزان سودبخش تری شده اند، دانه های بیشتر و برگ های کمتر در محل یافت شد. برنج کشت شده، اوریزا اس پی ( oryza sp ) نیز در طول زمان در مقایسه با برنج وحشی که برای اولین بار توسط آمریکای جنوبی ها کشت شد بزرگتر شد. این منطقه بیش از ۱۰،۰۰۰ سال است که توسط انسان ها اشغال شده است.

پروفسور خوزه ایریارته از دانشگاه اکستر، سرپرست این پژوهش می گوید «این نخستین مطالعه برای شناسایی این مسئله است که چه زمانی برنج وحشی نخست برای تهیه ی غذا در آمریکای جنوبی کشت شد. ما دریافته ایم که مردم محصولاتی با دانه های بزرگ و بزرگتر را کشت می کردند. با اینکه آنها همچنین گیاهان وحشی و اهلی شده از جمله ذرت، میوه های خرما، ساپادیل و کدو تنبل را می خوردند، برنج وحشی یک غذای مهم بود و مردم شروع به پرورش آن در دریاچه یا حاشیه های رودخانه کردند».

«در طول زمانی که آب و هوا مرطوب تر شد و تالاب ها گسترش یافتند و زمانی که این منابع فصلی حیاتی که در اوج فصل سیل و زمانی که سایر منابع پراکنده و کمیاب می شوند رسیده می شوند، ساکنان مونت کاستلو شروه به کشت برنج بزرگتر می کنند».

شواهد حاکی از اهلی کردن برنج در آمریکا در اواسط دوره زمین شناسی هولوسن، در مجله ی تکامل و بوم شناسی طبیعت منتشر شده است.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید