Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق یاسوج در دیدار با سفیر اسلواکی مطرح کرد؛

صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی محور همکاری یاسوج و اسلواکی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با لوبومیر گولیان سفیر کشور اسلواکی در جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره گسترش روابط اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با کشور اسلواکی گفت‌وگو کرد.

صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی محور همکاری یاسوج و اسلواکی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با لوبومیر گولیان سفیر کشور اسلواکی در جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره گسترش روابط اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با کشور اسلواکی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، رئیس اتاق یاسوج در این نشست گفت: در شرایط جدید ایران پس از برجام، فعالان اقتصادی اسلواکی بیش از همه برای حضور در ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور راغب بوده‌اند. اولین هیات اقتصادی که بعد از این شرایط جدید به ایران آمدند از همین کشور بوده است. این امر نشان دهنده علاقه‌مندی دو طرف برای همکاری‌های مشترک است.

جبار کیانی پور گفت: سال گذشته و در راستای این ارتباطات، سفری همراه با وزیر امور خارجه ایران به براتیسلوا داشتم ازآنجا علاقه‌مند شدیم کهگیلویه و بویراحمد پایلوت ارتباطات تجاری با اسلواکی شود. در همین راستا با پیگیری‌های انجام شده اتاق یاسوج به‌عنوان اتاق معین کشور اسلواکی در ایران انتخاب‌شده است.

وی افزود: این استان با جمعیتی حدود 700 هزار نفر، دارای 25 درصد ذخایر نفت و گاز کشور است. روزانه بین 500 تا 700 هزار بشکه نفت در این استان استخراج می‌شود. علاوه بر این کهگیلویه و بویراحمد دارای 10 درصد منابع آبی کشور است که این حجم از آب و بارندگی موجب شده این سرزمین اکو توریسم بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را در جنوب ایران داشته باشد. همچنین به لحاظ تنوع گیاهی نیز در این استان 1200 گونه گیاهی وجود دارد که موجب شده جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان گیاهان دارویی کشور به اروپا باشیم.

رئیس اتاق یاسوج افزود: این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در محصولات باغی و انواع میوه و مرکبات دارد که فرصت بسیار خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان فراهم کرده است. مهم‌تر از همه نیز این است که استان به‌واسطه چهارفصل بودن و ارتفاع بخش‌های زیادی از آن نسبت به سطح دریا شرایط لازم برای استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر را دارا است.

کیانی پور تصریح کرد: در ماه‌های اخیر ارتباطات بسیار خوب دیپلماسی و اقتصادی با مسئولان مرتبط در کشور اسلواکی داشته‌ایم. بخصوص در همایش اخیر ساریو که مذاکرات خوبی برای حل برخی از مشکلات و موانع میان دو طرف انجام شد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور وجود دارد بحث مسائل بانکی است که دو طرف در تلاش هستند با رفع این مشکلات مراودات تجاری دو کشور را گسترش دهند. به همین دلیل تأکید داریم بحث مشکلات بانکی در ارتباط با افتتاح حساب برای سرمایه‌گذاران در اسلواکی و مشکلات انتقال پول را به‌سرعت حل کنیم، چراکه با حل مشکلات جهش بسیار خوبی برای شروع سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه در دوکشور صورت خواهد گرفت.

کیانی پور بیان کرد: برای حضور در اسلواکی بسیار مشتاق هستیم و در همین راستا نیز در این کشور یک دفتر تجاری (برای اتاق یاسوج به‌عنوان اتاق معین اسلواکی) ایجاد خواهیم کرد که در آینده نزدیک برای افتتاح آن به همراه سفیر و برخی از مسئولان مربوطه در براتیسلاوا حضور خواهیم یافت.

رئیس اتاق یاسوج افزود: ما در استان کهگیلویه و بویراحمد مایل هستیم از سرمایه‌گذاری کشور اسلواکی در صنایع کوچک و متوسط و بخصوص صنایع تبدیلی در حوزه‌های محصولات باغی، محصولات گیاهی و عصاره گیری همکاری‌های مشترک داشته باشم.

وی در پایان از سفیر کشور اسلواکی دعوت به عمل آورد تا با حضور در استان کهگیلویه و بویراحمد از نزدیک با فرصت‌ها و توانمندی‌های این استان دیدن کند.

گسترش روابط و همکاری‌های مشترک با ایران

سفیر کشور اسلواکی در جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: فصل جدیدی از مناسبات دوجانبه از همین جلسه و از امروز به‌صورت رسمی شروع می‌شود. آز آنجایی که دو کشور ایران و آمریکا اخیراً دچار برخی مشکلات و اختلافات شده‌اند، این اتفاق می‌تواند فصل جدیدی بین ایران و اروپا و انجام همکاری‌های مشترک میان دو طرف باشد.

لوبومیر گولیان افزود: در نظر داریم در قالب یک هیات تجاری به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنیم. همچنین در صورت حضور هیات‌هایی از اسلواکی در ایران، از نمایندگان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد دعوت کرده تا در قالب دیدارهای دوجانبه، همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری را آغاز کنند.

گولیان بیان کرد: ازآنجایی‌که تحت سرپرستی اتحادیه اروپا هستیم در همه‌ی سطوح، هم در سطح رئیس‌جمهور و هم در سطح نخست‌وزیری اعلام کرده‌ایم علاقه‌مند برای گسترش روابط و همکاری‌های مشترک با ایران هستیم؛ چراکه این ارتباطات نه‌تنها به سود ایران بلکه به سود اسلواکی هم خواهد بود.

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی دو طرف افزود: در نشست اخیری که با وزیر و مدیران اقتصادی کشورمان در اسلواکی داشتیم همه‌ی این موارد را مطرح کردیم. امیدواریم به‌زودی مشکلات مختلف بانکی و ارتباطی میان ایران و اسلواکی برداشته و حل شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید