Iranian Agriculture News Agency

ایجاد تشکل زنجیره ای جدید بین باغداران و صادرکنندگان سیب/ قرارداد باغداران دماوندی با صادرکنندگان

یکی از باغداران نمونه سیب استان تهران به منظور آفات سیببه به کاهش مصرف سموم شیمیایی، خواستار فراهم کردن ابزارهای لازم برای مبارزه بیولوژیک با آفات این محصول از وزیر جهاد کشاورزی شد.

یکی از باغداران نمونه سیب استان تهران به منظور آفات سیببه به کاهش مصرف سموم شیمیایی، خواستار فراهم کردن ابزارهای لازم برای مبارزه بیولوژیک با آفات این محصول از وزیر جهاد کشاورزی شد.

رمضان علی یحیی آبادی، باغدار نمونه سیب استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: برگزاری دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه و روش های IPM ، منجر به تشکیل تعاونی تولید محصول سالم در شهرستان دماوند شده و حدود 400 هکتار از باغات شهرستان فوق برای تولید محصول سالم، تحت نظارت این تعاونی قرار گرفته است.

وی از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد تا ابزارهای لازم برای مبارزه بیولوژیک با آفات کلیدی سیب مثل کرم سیب، لارو ها و کنه ها در اختیار باغداران قرار گیرد تا سموم شیمیایی کمتر استفاده شود.

یحیی آبادی با اشاره به اینکه مشکل عمده باغداران در بخش فروش محصول است، بیان کرد: محصول سیب روی دست باغداران مانده و برای رفع این مشکل نیاز به صادرات انبوه است.

این باغدار نمونه گفت: طی سال های 1370 تا 1385 پای صادرکنندگان به شهرستان دماوند باز شد و باغداران بابت فروش محصول خود در آن سال ها نگرانی نداشتند، اما از سال 85 به بعد محصول باغداران تا قبل از زمان فروش، در سردخانه ها نگهداری می شود که حل این مشکل نیازمند رونق صادراتی در این بخش است.

یحیی آبادی باغدار نمونه سیب استان تهران از ایجاد یک تشکل زنجیره ای جدید بین باغداران و صادرکنندگان در شهرستان دماوند خبر داد و اظهار کرد: در اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اتاقی برای این کار در نظر گرفته شده و باغداران می توانند با مراجعه و ثبت نام در این تشکل زنجیره ای، برای فروش محصول خود با صادر کنندگان قرارداد ببندند.

وی عنوان کرد: باغات تجاری سیب در دماوند از سال 1349 ایجاد و در هر هکتار 300 اصله نهال پایه بذری سیب کشت شد که عملکرد این ارقام بین 20 تا 30 تن سیب در هکتار بود.

یحیی آبادی با بیان اینکه با حمایت وزارت جهاد کشاورزی پایه های مالینگ سیب وارد کشور شد، تصریح کرد: میزان باردهی این ارقام نسبت به ارقام پایه بذری سیب بیشتر بود به طوری که عملکرد ارقام پایه مالینگ سیب به 100 تن درهکتار رسید.

این باغدار نمونه با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی طی سال های اخیر اقدامات مناسبی در راستای آموزش باغداران و بکارگیری روش های مدرن انجام داده، افزود: استفاده از کودهای ورمی کمپوست و حیوانی پوسیده، هرس کردن به موقع، استفاده از ریز مغذی ها، کاهش سم پاشی و مصرف شموم شیمیایی با بکارگیری راه های مبارزه، روش های تلفیقی، روش های IPM و مدرسه در مزرعه، تغییر روش آبیاری از سنتی به مدرن با اجرای آبیاری قطره ای در 90 درصد باغات شهرستان دماوند از جمله اقدامات مناسبی است که منجر به افزایش عملکرد سیب در شهرستان دماوند شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید