Iranian Agriculture News Agency

فعالیت ناشران و نویسندگان آمریکایی برای مقابله با رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت

جنبش کتاب‌ها علیه ترامپ


دنیای اقتصاد: سیاست‌ها و مواضع دونالد ترامپ اکثر قریب به اتفاق روشنفکران و فعالان مدنی را وادار به واکنش و اعتراض کرده ‌است. پس از هنرمندان و ورزشکاران مشهور که آشکارا ترامپ را به چالش کشیده‌ و به او اعتراض کرده‌اند، از ابتدای سال‌جاری میلادی، یک تقابل «کتابی» هم با رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد شده ‌است. این موضوع تا آنجا پیش رفت که حتی ملانیا ترامپ، همسر ترامپ تلاش کرد برای مقابله با آن به کتابخانه‌های آمریکا، کتاب هدیه دهد؛ تلاشی که البته ناکام مانده ‌است. شاید مشهور‌ترین اثر در مقابله کتابی با ترامپ، کتاب «چه اتفاقی افتاد» نوشته هیلاری کلینتون باشد.

جنبش کتاب‌ها علیه ترامپ


سیاست‌ها و موضع‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مدتی که از مسوولیتش می‌گذرد، تقریبا همه روشنفکران و فعالان مدنی این کشور را وادار به واکنش و اعتراض کرده است. در کنار بسیاری از شهروندان معترض آمریکایی، فیلمسازان، نویسندگان، موسیقیدان‌ها و حتی ورزشکاران ساکن ایالات متحده به شیوه‌های گوناگونی ترامپ را نقد کرده و به موضع‌های عجیب و غریب او اعتراض کرده‌اند.

در این میان از ابتدای سال جدید میلادی، یک مقابله کتابی با ترامپ شکل گرفته است. به این نحو که نویسندگان و فعالان مدنی با چاپ کتاب سعی دارند تا مقابله خود را با سیاست‌های ترامپ به شیوه مستدل‌تری بیان کنند. جالب آنکه «ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با این شیوه سعی کرد مجموعه کتاب‌هایی را به عنوان هدیه از طرف ریاست‌جمهوری به کتابخانه‌های ایالات متحده بفرستد. اما برخی از این کتابخانه‌ها این کتاب‌ها را پس فرستادند. آخرین آنها کتابدار مدرسه‌ای در ماساچوست بود که روز دوم اکتبر (دهم مهرماه) مجموعه‌کتاب‌های «دکتر سوس» را که ملانیا ترامپ به آنان هدیه کرده بود، برگرداند. دکتر سوس، نویسنده کودکان و نوجوانان بود که در سال ۱۹۹۱ در آمریکا درگذشت.

این کتابدار خطاب به او اعلام کرد: «شاید اطلاع نداشته باشید اما «دکتر سوس» کمی کلیشه‌ای شده، «دکتر سوس» سفیر خسته و از پا افتاده‌ای برای ادبیات کودک محسوب می‌شود. مطلب دیگری که خیلی از افراد نمی‌دانند این است که تصویرهای «دکتر سوس» مملو از تبلیغات نژادپرستانه، کاریکاتور و کلیشه‌های خطرناک است. کتاب‌های «دکتر سوس» از جمله «اگر من یک باغ‌ وحش داشتم» حاوی مطالبی درباره تحقیر نژادی است.» جنبشی که در میان نویسندگان و فعالان جامعه مدنی در مقابله با ترامپ شکل گرفته، هر روز گسترده‌تر می‌شود. در این گزارش مروری داریم بر کتاب‌هایی که به تازگی از سوی منتقدان و معترضان به سیاست‌های ترامپ در آمریکا منتشر شده‌اند.
چه اتفاق افتاد

«چه اتفاق افتاد» نوشته هیلاری کلینتون از انتشارات سیمون اند شوستر است و ۱۲ سپتامبر وارد بازار شد. همزمان با چاپ جدیدترین کتاب هیلاری کلینتون درباره انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری در آمریکا که در مقابله با سیاست‌ها و مواضع ترامپ نوشته شده است، ‌صف‌های بسیار طولانی در مقابل کتابفروشی‌ها ایجاد شد. کتاب «چه اتفاقی افتاد» هیلاری در ۵۱۲ صفحه، در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت اینترنتی «آمازون» قرار گرفت. نامزد حزب دموکرات در این کتاب به مسائلی پرداخته که موجب شد تا انتخابات را به دونالد ترامپ ببازد. این کتاب در قالب خاطره یکی از مهم‌ترین کتاب‌های امسال است. «هیلاری کلینتون» کاندیدای شکست‌خورده دموکرات‌ها در این کتاب دلایل شکست و اشتباهات خود را در دوران تبلیغات و انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا که منجر به ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید شد، شرح داده است. کلینتون در این کتاب درباره خطرناک بودن نیروهایی که نتیجه انتخابات را شکل دادند سخن گفته است. وی در این اثر ادعا کرده است که دخالت روسیه در انتخابات سبب شد او کاخ سفید را از دست بدهد.

باورنکردنی: صندلی ردیف جلوی من


«باورنکردنی: صندلی ردیف جلوی من در دیوانه‌وارترین مبارزات در تاریخ آمریکا» نوشته کیتی تور از انتشارات دی استریت است و ۱۲سپتامبر وارد بازار کتاب شده است. این کتاب نوشته خبرنگار «ان‌بی‌سی نیوز» است که درباره رقابت‌های انتخاباتی و اینکه او چگونه خودش به یک موضوع بدل شد، نوشته شده است. به‌دلیل انتقادهای این خبرنگار، ترامپ چند بار او را به نشست‌های مطبوعاتی راه نداد. منتقدان این اثر را هیجان انگیز، ناراحت کننده، قدرتمند و باور‌نکردنی توصیف کرده‌اند؛ اثری که گزارشی بی‌نظیر از شاهد عینی انتخابات سال ۲۰۱۶ به قلم خبرنگاری هوشمند و متخصص است. این کتاب منبع تاریخی و متفکرانه‌ای از جزئیات روند سیاسی در کشور آمریکا، رسانه‌ها و انتخاب چهل و پنجمین ریاست جمهوری آمریکا را در خود ثبت کرده است.

ما هشت سال در قدرت بودیم

«ما هشت سال در قدرت بودیم: یک تراژدی آمریکایی» نوشته تا-نهیسی کوتس از انتشارات وان ورلد ۳ اکتبر راهی کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب مجموعه مقاله‌هایی از نویسنده کتاب «بین دنیا و من» است و در آن تلاش شده تا نشان داده شود چطور آمریکا از دست باراک اوباما به دست دونالد ترامپ افتاد.«ما هشت سال در قدرت بودیم» بیانگر عصبانیت سیاستمداران سیاه پوستی است که تجربیات آمریکا در دموکراسی چند نژادی را با بازگشت حکومت سفیدپوستان ناامیدانه می‌داند. نویسنده در این کتاب تنها دنبال شرح هشت سال ریاست جمهوری فردی سیاه‌پوست در راس قدرت نیست بلکه صداها، ایده‌ها و حرکات جدیدی را برای عدالت که در طول این دوره ظهور کرده است، بررسی می‌کند و اثرات سایه‌های مداوم و غم انگیز تاریخ قدیمی و غیرقابل قبول آمریکا را از نظر می‌گذراند.

میلیاردر در سنگر

«میلیاردر در سنگر: انقلاب پوپولیستی از ریگان تا ترامپ» نوشته لورا اینگراهام از انتشارات آل پوینتس بوکز از ۱۰ اکتبر وارد بازار کتاب شده است. این مفسر محافظه‌کار سیاسی در این کتاب شرح می‌دهد که چگونه ترامپ با رای‌دهندگان از طریق پیام‌های پوپولیستی ارتباط برقرار کرده است. وی در این کتاب در پی شناخت DNA عوام‌فریبی در آمریکاست و شرح می‌دهد سال‌ها تلاش مردم و سیاستمداران برای رسیدن به مردمسالاری چگونه با عملکرد یک سیاستمدار تازه‌کار و میلیاردر منهتنی نقش برآب شد. نویسنده برای یافتن پاسخ این پرسش به گذشته بازگشته است از مبارزات انتخابی گلدواتر در سال ۱۹۶۴ تا اکثریت خاموش نیکسون و پیروزی انتخاباتی ریگان.

خواهران اول

«خواهران اول: داستان‌هایی از دنیای ما و زندگی شگفت‌انگیز» نوشته جنا بوش هاگر و باربارا پیرس بوش از انتشارات گرند سنترال از ۲۴ اکتبر به بازار کتاب می‌آید. در این کتاب دختران دوقلوی جورج دبلیو بوش خاطراتی مشترک را درباره زندگی در کاخ سفید در دوران حکومت جمهوری‌خواه پیشین به رشته تحریر درآورده‌اند.

نمی‌توانی آمریکا را بدون من هجی کنی

«نمی توانی آمریکا را بدون من هجی کنی» نوشته آلک بالدوین و کورت اندرسن با عنوان فرعی «داستان واقعا فوق‌العاده درون اولین سال فوق‌العاده من به‌عنوان پرزیدنت دونالد ترامپ» از انتشارات پنگوئن پرس است و از ۷ نوامبر وارد بازار کتاب می‌شود. در تقلید هجوآمیز بالدوین از ترامپ، این بازیگر متن‌های هجوی را که در برنامه «ساتردی نایت لایو» خود به جای ترامپ ادا کرده، گرد آورده است.

به من قول بده، بابا

«به من قول بده، بابا» نوشته جو بایدن از انتشارات فلتیرون است و از ۱۴ نوامبر برای فروش عرضه می‌شود. معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در این کتاب به گذشته نگاهی کرده و از زمانی سخن گفته که متوجه شد پسرش «بیو» تومور بدخیم مغزی دارد و در همین زمان از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۱۶ سرباز زد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید