Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره سیب مطرح کرد:

احداث پایانه صادراتی سیب در دماوند به سهامداری باغداران/ پیوستن ایران به بازار اوراسیا برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم جشن سیب خبر داد: دماوندی ها بیش از ۲ برابر متوسط ملی و جهانی سیب تولید می کنند، با این وجود احداث پایانه صادراتی سیب در این منطقه ضروری است.

احداث پایانه صادراتی سیب در دماوند به سهامداری باغداران/ پیوستن ایران به بازار اوراسیا برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی

دماوندی ها بیش از ۲ برابر متوسط ملی و جهانی سیب تولید می کنند، با این وجود احداث پایانه صادراتی سیب در این منطقه ضروری است .

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به شهرستان دماوند، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم جشن سیب وزارت جهاد کشاورزی که امروز سه شنبه برگزار شد، گفت: دماوند سرآمد تولید سیب در کشور است و تولید این محصول در این شهرستان ۲ برابر متوسط ملی و جهانی است، به طوری که عملکرد در واحد سطح سیب در دنیا ۱۵ تن و در دماوند ۳۳ تن است .

وی به باغداران توصیه کرد خیلی به دولتی ها دل نبندند، چرا که با وجود تمایل دولت برای کمک به تولیدکنندگان، نمی توان به دلیل امکانات محدود دولتی به طور کامل حمایت کرد .

حجتی با اشاره به اینکه زنجیره تولید و تشکل ها در کشورهای توسعه یافته اروپای غربی مانند فرانسه و ایتالیا تثبیت شده، تصریح کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان در این کشورها به صورت غیر مستقیم سهامدار شرکت های تعاونی هستند به همین دلیل نگرانی بابت تولید و فروش محصولات خود ندارند .

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان و باغداران با سختی های فراوان و کم آبی محصولات مختلفی تولید می کنند، اما سود اصلی نصیب دلالان می شود و زمانی که بار روی دست باغداران مانده با قیمت پایین (بز خری) سود کلانی به جیب می زنند .

وی حل این مشکل را مستلزم تشکیل زنجیره تولید دانست و افزود: در بخش مرغداری ۴۰ درصد مرغداران در زنجیره تولید قرار گرفتند، اما باقی مرغداران هنوز وارد زنجیره تولید نشده اند که باعث شده دان مرغ و جوجه یک روزه با هر قیمتی به مرغداران به فروش برسد و محصول آن ها با قیمت پایین به فروش می رسد .

حجتی با بیان اینکه کشاورزی از مزرعه تا سفره ادامه دارد عنوان کرد: دماوند با وجود تولید سیب با عملکرد بالا، چرا نباید پایانه صادراتی برای این محصول داشته باشد، برای تحقق این امر باید افراد مجرب استخدام شوند تا سیب تولیدی باغداران از پایانه ای صادر شود که خود سهامدار آن هستند .

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید و صادرات عمده سیب در دنیا در دست ۱۲ کشور است، گفت: ایران یکی از کشورهای عمده تولید سیب در جهان است و با توجه به سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران در آینده نزدیک و باز شدن بازارهای شمال کشور، فرصت مناسبی برای صادرات سیب به این کشور است .

وی با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران برای پیوستن ایران به اوراسیا صحبت و مذاکره خواهد شد گفت: در خصوص پیوستن به اوراسیا مذاکراتی انجام شده که تحقق آن تحول بزرگی در بازار صادراتی محصولات کشاورزی ایران ایجاد می کند، البته بازارهای سنتی صادراتی مثل عراق و پاکستان پایدار نیست.

h

عکس ها: رجا شهریاری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید