Iranian Agriculture News Agency

آژانس توسعه همکاری سوئیس از پروژه بیمه محصول در آسیا حمایت می کند/منافع مالکین کوچک و فقیر در اولویت قرار می گیرد

آژانس توسعه و همکاری سوئیس با هدف ارائه پشتیبانی مستقیم به کشاورزان آسیب دیده از بلایای طبیعی، به عنوان منبع اصلی تامین مالی پروژه برنج در نظر گرفته شده است؛ به طوری که بیمه کشاورزان برنج کار خرده پا را به طور موثرتری فراهم می کند.

آژانس توسعه همکاری سوئیس از پروژه بیمه محصول در آسیا حمایت می کند/منافع مالکین کوچک و فقیر در اولویت قرار می گیرد

آژانس توسعه و همکاری سوئیس Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC) ، با هدف ارائه پشتیبانی مستقیم به کشاورزان آسیب دیده از بلایای طبیعی، به عنوان منبع اصلی تامین مالی پروژه برنج RIICE project در نظر گرفته شده است؛ به طوری که بیمه کشاورزان برنج کار خرده پا را به طور موثرتری فراهم می کند.

به گزارش ایانا از سایت" The international journal Rural 21 "، این پروژه از تکنولوژی ماهواره ای بهره می برد، تا امکان مشاهده زمین های کشاورزی را در دوره زمانی طولانی فراهم کند.

در همین راستا و پس از خشکسالی، خسارت 203،000 خرده مالک در ایالت تامیل نادو هند ، توسط طرح ملی بیمه محصولات در جولای 2017 پرداخت شد. درحالی که میزان آسیب به سرعت و با دقت با استفاده از تکنیک اندازه گیری ماهواره ای تعیین و به این ترتیب کسانی که خسارت دیده بودند، به سرعت خسارت محصول برنج شان جبران شد. باید گفت پروژه ویژه ای که در پشت این موفقیت( RIICE project ) قرار دارد، اطلاعات مبتنی بر سنجش از دور (1) و بیمه محصولات کشاورزی در اقتصادهای نوظهور(2) است.

این درحالی است که آژانس توسعه و همکاری سوئیس ( SDC ) ، شرکت پردازش داده ماهواره ای sarmap ، موسسه بین المللی تحقیقات برنج IRRI) )، سازمان های دولتی آسیایی و شرکت بیمه سوئیسی Swiss Re را به یکدیگر متصل می کند؟ آری، همه آن ها در پروژه نوآورانه RIICE (اطلاعات مبتنی بر سنجش از دور و بیمه محصولات در اقتصادهای نوظهور) (3)، درگیر شده اند به طوری که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته به دنبال انقلابی در سیستم های اطلاعاتی کشت برنج در کامبوج ، هند، تایلند، فیلیپین و ویتنام هستند.

بیمه در برابر خسارت محصول برنج

بیش از 3.5 میلیارد نفر یا تقریبا نیمی از جمعیت جهان هر روز برنج مصرف می کنند. از سویی نود درصد از برنج در آسیا کشت می شود. در حالی که تولید این غذای اساسی و مهم، معیشت میلیون ها کشاورز کوچک در سراسر آسیا را تشکیل می دهد. با این حال، کشت این محصول با خطراتی روبه رو است.

سیل، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی ممکن است منجر به خرابی های ویرانگر محصول شود. که این می تواند خسارت های های مالی را برای صدها هزار نفر از خرده مالکان به همراه آورد. هنگامی که این بلایا اتفاق می افتد، سازمان های بشردوستانه عملیات امدادی را انجام می دهند، اما اغلب برای کمک به کسانی که در معرض خطر قرار دارند، زمان نیاز است.

بنابراین با هدف حمایت مستقیم، SDC منبع تامین مالی اصلی برای پروژه RIICE به شمار می رود که بیمه کشاورزان برنج کار خرده پا را فراهم می کند و به طوری که در زمان از دست رفتن محصول ، از دریافت سریع جبران مالی خسارت توسط کشاورزان، اطمینان حاصل کند.

در اجرای این پروژه، تکنولوژی ماهواره ای و سنسورهای پیشرفته این امکان را فراهم می کند که بیمه محصولات کشاورزی بهتر در کشورهای در حال توسعه ارائه شود. امواج رادار که از ماهواره های متعلق به آژانس فضایی اروپا ( European Space Agency (ESA منتقل می شود، سطح زمین را در قسمت هایی از آسیای جنوب شرقی که برنج کشت می شود، نشان می دهد.

امواج رادار، اشیا و سطوح را اسکن می کنند و پس از آن یک سنسور امواج منعکس شده از هدف را تشخیص و اندازه گیری می کند. مزیت بزرگ چنین اندازه گیری مبتنی بر موج است که بر خلاف روش اندازه گیری ماهواره ای نوری، در تمام شرایط آب و هوایی کار می کند.

بنابراین مناطق پرورش برنج نه تنها می توانند نقشه برداری شوند، بلکه در طولانی مدت قابل مشاهده هستند و این به نوبه خود ارزیابی عملکرد محصول را تسهیل کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار بیمه گران قرار می دهد.

همچنین شرکت بیمه کشاورزی در هند و SwissRe از داده های ماهواره ای برای ارائه چنین بیمه ای استفاده و در حالی که هزینه های از بین رفتن محصولات را به سرعت تضمین می کند، از مزایای دیگر: در سیستم بیمه، خرده مالکان تنها به عنوان دریافت کننده کمک نیستند، بلکه مشتریان معمولی بیمه محسوب می شوند.

این امر می تواند اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهد. کشاورزان می توانند با توجه به منابع مالی و اولویت هایشان هزینه های بیمه خود را به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه پرداخت کنند.

این پروژه نمونه خوبی از مشارکت عمومی و خصوصی (4) است و نشان می دهد که چگونه همکاری بین آژانس و دولت های منطقه ای و بخش خصوصی می تواند موجب بهبود زندگی صدها هزار نفر شود.

SDC ، از طرح بیمه خسارت محصول در آسیا حمایت می کند زیرا یک رویکرد ابتکاری و یکپارچه است که می تواند در مقیاس وسیع اجرا شود. علاوه بر این، داده های تولید شده می تواند به بهینه سازی عملکرد برنج در آینده کمک کند. همچنین با توجه به تغییرات آب و هوایی، گامی مهم در جهت تامین امنیت غذایی در این مناطق در سال های آینده خواهد بود.

گفتنی است SDC ، نه تنها حمایت مالی این پروژه را فراهم، بلکه نقش مهمی در اجرای آن در سطح منطقه ای ایفا می کند. در عین حال ارتباط نهادی ، سیاسی و گفت وگو با وزارتخانه های مربوطه کشوهای تولید برنج را حفظ و تضمین می کند که منافع مالکین کوچک و فقیر در اولویت قرار گیرد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Remote Sensing-Based Information

2- Insurance for Crops in Emerging Economies

3- RIICE (Remote Sensing-Based Information and Insurance for Crops in Emerging Economies)

4- public-private partnership (PPP)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید