Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیته نانو فناوری جهاد کشاورزی اعلام کرد:

تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه کاربرد نانو در زمینه های مختلف کشاورزی

عضو کمیته نانو فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال با تعامل با کمیته استانداردسازی ستاد نانو در صدد مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه کاربرد نانو در زمینه های مختلف کشاورزی هستیم.

تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه کاربرد نانو در زمینه های مختلف کشاورزی
عضو کمیته نانو فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال با تعامل با کمیته استانداردسازی ستاد نانو در صدد مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه کاربرد نانو در زمینه های مختلف کشاورزی هستیم.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مریم هاشمی، عضو کمیته نانو فناوری وزارت جهاد کشاورزی و رئیس بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این مطلب اظهار داشت: براساس سند راهبردی دهه دوم کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی، این کمیته باید تا 1404 به اهداف مشخصی دست یابد. برای تحقق این اهداف، چند مولفه نیاز است که تعریف پروژه های کاربردی، تدوین استانداردهای ملی و بین المللی، تعریف فرایند بررسی مستندات و صدور مجوز برای محصولات نانویی، ارتباطات بین المللی و انجام پروژه بر مبنای نیاز بخش صنعت از جمله این مولفه هاست .

وی افزود: برای هر یک از این مولفه ها، برنامه ای درنظر گرفته شده است؛ به گونه ای که امسال با تعامل با کمیته استانداردسازی ستاد نانو در صدد مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه کاربرد نانو در زمینه های مختلف کشاورزی هستیم. همچنین موضوع استفاده از فرصت های بین المللی و سوق دادن پروژه های پژوهشی به سمت پروژه های تقاضامحور، مطرح است .

عضو کمیته نانو فناوری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پروژه های عرضه شده در دهمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو، خاطر نشان کرد: از حدود دو سال گذشته، استفاده از سامانه نانوکویتاسیون را برای پاستوریزاسیون سرد شیر مطرح کردیم که با هزینه ستاد در اختیار ما قرار داده شد. ما پروژه ای را تعریف کردیم و بر اساس نتایجی که گرفتیم ایرادات این سامانه، مرتفع و اصلاحات آن انجام شد و به شرایط بهینه ای رسیدیم که امکان پاستوریزاسیون شیر خام با این سامانه فراهم گردیده است .

وی افزود: همچنین سال گذشته در نمایشگاه، درخواستی از مجموعه کشت و صنعت مغان در خصوص واحدهای پرورش گوساله داشتیم. بر این اساس، در دو ماه نخست که گوساله ها صرفا از شیر تغذیه می کنند، ریسک ابتلا به بیماری های عفونی، اسهال و مرگ و میر بالاست، از این رو پیشنهاد استفاده از این سیستم متحرک مطرح شد و بعد از انتقال سیستم به مجموعه کشت و صنعت مغان، تأثیر آن بر روی مرگ و میر گوساله ها مورد ارزیابی قرار گرفت و در همین ارتباط یک تیم از این مجموعه برای بررسی نتایج این پروژه در نمایشگاه امسال حضور یافتند که خوشبختانه در مجموع تأثیر مثبت اپلیکیشن ها در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی را از ابتدای یک اقدام پژوهشی تا مرحله نتیجه گیری شاهد بودیم.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید