Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر ایران در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

شکرهای انبار شده منتظر اعلام قیمت جدید دولتی/ کشاورزان در انتظار قیمت تضمینی چغندر برای انتخاب نوع کشت

با وجود آغاز تولید شکر طی 40 روز گذشته اعلام نشدن قیمت جدید این محصول توسط دولت باعث انبارشدن شکر در کارخانجات و سرگردانی این واحدها برای فروش محصول خود شده است.

با وجود آغاز تولید شکر طی 40 روز گذشته اعلام نشدن قیمت جدید این محصول توسط دولت باعث انبارشدن شکر در کارخانجات و سرگردانی این واحدها برای فروش محصول خود شده است.

بهمن دانائی، دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب افزود: طی 40 روز گذشته بیش از یک میلیون و 800 هزارتن چغندر تحویل کارخانجات و شکر آن تولید و انبار شده، اما به دلیل اعلام نشدن نرخ جدید شکر توسط دولت کارخانجات نمی توانند محصول تولیدی خود را بفروشند.

وی متناسب نبودن افزایش قیمت چغندر و شکر را یکی از مشکلات این بخش دانست و اظهار کرد: میزان افزایش قیمت چغندر بسیار بیشتر از شکر بوده و باعث متضرر شدن کارخانجات و کاهش انگیزه این واحدها می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران گفت: قیمت خرید تضمینی چغندر بدون هماهنگی این انجمن افزایش می یابد، اما زمان افزایش قیمت شکر هیچ گونه حمایتی از این انجمن صورت نمی گیرد.

دانائی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی چغندر برای سال جاری هنوز اعلام نشده، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی هرکیلو چغندر با عیار 16 درصد در سال گذشته 309 تومان بوده و هرچقدر میزان عیار چغندر بیشتر باشد، قیمت خرید تضمینی آن افزایش می یابد.

وی عنوان کرد: دولت بر اساس قانون مکلف شده هرسال نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را زودتر اعلام کند تا کشاورزان بتوانند در مورد کشت محصول مورد نظر تصمیم گیری کنند که سال گذشته قبل از آغاز فصل زراعی قیمت تضمینی چغندر اعلام شد، اما قیمت تضمینی این محصول برای سال زراعی 96-97 هنوز اعلام نشده است، همچنین دولت مکلف است درصورت کاهش قیمت چغندرقند، محصول چغندرکاران را بر اساس نرخ تضمینی خریداری کند.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران در پاسخ به اظهارات یکی از چغندرکاران استان خراسان رضوی مبنی بر کمبود بذر چغندر گفت: تا 4 سال گذشته به دلیل محدودیت واردات، کمبود بذر چغندر وجود داشت، اما در دولت یازدهم با برداشته شدن محدودیت واردات بذر چغندر، هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و کارخانجات، چغندرکاران را از لحاظ بذر سم و کود حمایت می کنند، همچنین میزان بذر تحویلی به کشاورزان بر اساس قرارداد آن ها و میزان کشت چغندر خواهد بود.

دانائی در خصوص جریمه 40 هزارتومانی کشاورزان بابت تحویل ندادن چغندر افزود: برخی چغندرکاران در گذشته با چند کارخانه ها قرارداد می بستند و ضمن استفاده از تسهیلات کود، سم و بذر چند کارخانه، محصول خود را به کارخانه دیگری می فروختند که این جریمه به دلیل جلوگیری از سوء استفاده احتمالی برخی چغندرکاران درنظرگرفته شده و جریمه ای بابت تاخیر در قراردادها وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید