Iranian Agriculture News Agency

روستایی که با تمام منابع طبیعی‌اش خالی از سکنه شد

روستایی که با وجود همه بسترهای طبیعی، گردشگری و کشاورزی در غفلت مسوولان خالی از سکنه شد.

روستایی که با تمام منابع طبیعی‌اش خالی از سکنه شد

روستایی که با وجود همه بسترهای طبیعی، گردشگری و کشاورزی در غفلت مسوولان خالی از سکنه شد.

به گزارش چاروسا، صدای درد نداری و کمبود امکانات قلب‌ها را خراش می‌دهد نه گوش‌ها، گوش می‌شنود، اما قلب و دل‌ها آه می‌دهند و صدایشان در می‌آید، چشم می‌بیند، اما قلب‌ها گریه می‌کنند و افسوس‌ها از ضمیر انسان‌های پاک ناله می‌شود، روستای «ادرج» از توابع شهرستان کهگیلویه قدیمی‌ترین روستای چاروسا است که بنا بر گفته بزرگان این روستا 200 سال پیش علیمردان نام داشت.

اهالی روستا می‌گویند؛ 4 سال پیش 120 نفر یعنی حدود 20 خانوار در این روستا ساکن بودند و 8 سال پیش 500 نفر جمعیت داشت و این روستا قطب کشاورزی بخش چاروسا به شمار می‌رفت، بطوریکه این روستا در کاشت و برداشت «برنج» و تولید محصولات کشاورزی رتبه اول را در بخش چاروسا به خود اختصاص داده بود.

بنا بر گفته اهالی این روستا، چهار سال پیش در روستای ادرج 4000 رأس دام به چراگاه‌ها برده می‌شد، بطوری که دامداری و دامپروری در این روستا رونق داشت و اما الان این روستا کمترین دام را دارد.

بعدها در این روستا با وجود «دهیاری» طرح هادی روستایی به اجرا در آمد و مشکلی از این بابت ندارد، اما وضعیت نامناسب جاده‌ها و راه ارتباطی مشکلات روستا را دوچندان کرده است.

جاده دسترسی روستا نیمه کاره رها شده است و تنها پل ارتباطی آن به دلیل بارندگی سه تا هفت روز مسدود می‌شود تا روستای ادرج همچنان در محرومیت و بی‌توجهی مسوولان روزگارش سپری شود.

علاوه بر این مشکلات روستای ادرچ توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالایی نیز دارد، وجود چشمه‌سارانی همانند؛ چشمه تنگ، بردزردی (سرچنار) و ... روستا را به لحاظ منابع آب غنی معرفی کرده است، چشمه تنگ آن تابستان سرد و زمستان گرم است به طوری که برای آب درمانی زبان زد عام و خاص می‌باشد.

اهالی این روستا به لحاظ علمی هم توانایی دارند، کنکور سال 96، پنج نفر از اهالی این روستا رتبه زیر هزار کسب کردند. و تعدادی از دانش‌آموز روستا که به علت نبود امکانات به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مشغول به تحصیل هستند.

روستای ادرج (87)

اگر چه در این روستا مدرسه‌ی جدید احداث، اما نبود سایر امکانات و جاده دسترسی سبب مهاجرت همه ساکنین این روستا به جزء دو تا سه خانوار شده است.

اهالی این روستا می‌گویند؛ روستای ادرج بستر مناسبی برای دامپروری و محصولات کشاورزی و به دلیل اینکه در دامنه کوه قرار گرفته به لحاظ گردشگری پتاسیل بالایی دارد. چشمه‌ها و باغ‌های فراوان این قابیلت را برای رونق صنعت گردشگری در این روستا ایجاد کرده است.

از طرفی جاده روستا آسفالت ندارد و هیچ گونه جدول‌گذاری نشده است و به لحاظ بهداشتی در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برد و خانه بهداشت نیز ندارد.

روستای ادرج (84)

این روستا تنها یک شهید دارد که آرامگاه شهید در وضعیت بسیاری بدی قرار دارد و همه بستگان شهید فوت کرده‎‌اند به جزء خواهر او، که خواهر این شهید در ساختمان ناایمن و فرسوده و به بدترین شکل، سکونت دارد و او می‌گوید تا زنده‌ام باید در کنار برادر شهیدم باشم و حاضر به ترک این روستا و خانه فرسوده خود نیست.

هزینه‌های زیادی برای خدمات رسانی آب، برق و سایر خدمات شده است اما همه این‌ها رها شده اند.

به گزارش موج، امام جمعه قلعه رئیسی قبل از این در جمع مردم چاروسا خطاب به مسوولان گفته بود؛ بخش چاروسا بیش از ۱۰۰ روستا با امکانات حداقلی مثل برق، آب لوله کشی و مدرسه دارد و در این سال‌ها به طور کلی خالی از سکنه شدند و امکاناتی که بود از بین رفته است و بسیاری از روستاها هم از امکاناتی هم چون جاده مناسب، آنتن دهی تلفن، شبکه تلویزیونی، امکانات آموزشی محروم هستند.

روستای ادرج (16)

وی ادامه داد: در این منطقه باغات الگن، المور، آبله خشک شدند و امروز مهاجرت، عدم توجه به مشکلات کشاورزان، راه ارتباطی نامناسب، بیکاری و نبود شغل و مکان مناسب برای ورزش کردن جوانان از مصیبت‌های روستائیان چاروسا است و همین بی‌توجهی بعضی از مسوولان در ارائه خدمت به روستائیان باعث افزایش بی رویه مهاجرت از منطقه چاروسا شده و در این سه سال اخیر آمار مهاجرت از چاروسا افزایش یافته است و این یک فاجعه بود که عده ای با ناکارآمدیشان رقم زدند.

صلواتی افزود: ارتقاء بخش چاروسا به شهرستانی، ایجاد دانشگاه در چاروسا، ایجاد امکانات رفاهی و زیرساختی، ایجاد زمینه برای کسب و کار، ارائه تسهیلات به روستائیان، تصریح در گازرسانی و انتخاب مدیرانی انقلابی و دلسوز ولایتمدار و متخصص می تواند مهاجرت از چاروسا را کاهش دهد و باعث شود که عده ای که از منطقه مهاجرت کردند به چاروسا برگردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید