Iranian Agriculture News Agency

افزایش ژنتیکی ارزش غذایی ذرت می تواند به میلیون ها نفر نفع برساند

بر اساس یک مطالعه جدید، دانشندان دانشگاه راتگرز، با وارد کردن یک ژن باکتریایی که موجب می شود تا ذرت یک ماده مغذی کلیدی به نام میتیونین را تولید کند یک راه موثر برای افزایش ارزش غذایی ذرت- بزرگترین محصول کالایی در جهان- پیدا کرده اند.

افزایش ژنتیکی ارزش غذایی ذرت می تواند به میلیون ها نفر نفع برساند

بر اساس یک مطالعه جدید، دانشندان دانشگاه راتگرز، با وارد کردن یک ژن باکتریایی که موجب می شود تا ذرت یک ماده مغذی کلیدی به نام میتیونین را تولید کند یک راه موثر برای افزایش ارزش غذایی ذرت- بزرگترین محصول کالایی در جهان- پیدا کرده اند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، کشف دانشگاه راتگرز واقع در شهر برونزویک، می تواند به میلیون ها انسان در کشورهای در حال توسعه مانند آمریکای جنوبی و آفریقا که به ذرت به عنوان غذای اصلی وابستگی دارند کمک کند. این کار همچنین می تواند به طور قابل توجهی هزینه تغذیه حیوانات در سراسر جهان را کاهش دهد.

توماس لوستک یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد در دپارتمان زیست شناسی گیاه در دانشکده علوم محیطی و زیست شناسی می گوید: "ما ارزش غذایی ذرت را که بزرگترین محصول کشاورزی کالایی در جهان است بهبود بخشیدیم"."بیشتر ذرت برای غذای حیوانات استفاده می شود اما دچار کمبود میتیونین- یک آمینو اسید کلیدی- است و ما یک راه موثر برای اضافه کردن آن به ذرت کشف کردیم".

این مطالعه که توسط خوزه پلانتا، دانشجوی مقطع دکتری در موسسه میکروبیولوژی واکسمن سرپرستی شده است در مجله آنلاین مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

طبق گفته های مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژیکی، میتیونین که در گوشت یافت می شود، یکی از ۹ آمینو اسید اصلی است که انسان ها از غذا دریافت می کنند. میتیونین برای رشد و ترمیم بافت ها، بهبود خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست و مو و قوی کردن ناخن ها مورد نیاز است. سولفور موجود در میتیونین از سلول ها در مقابل آلوده کننده ها محافظت می کند، پیر شدن سلول ها را کند می کند و برای جذب سلینیوم و روی حیاتی است.

ژواشیم مسینگ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه که موسسه میکروبیولوژی واکسمن را مدیریت می کند می گوید هر ساله میتیون مصنوعی به ارزش بیلیون ها دلار به دانه های ذرت در مزارع افزوده می شود که فاقد مواد طبیعی است. ژیائولی ژیانگ یکی دیگر از نویسندگان از دپارتمان زیست شناسی گیاهی دانشگاه راتگرز و آکادمی علوم کشاورزی سیچوآن در چین است.

مسینگ که برای این مطالعه با آزمایشگاه لوستک همکاری داشت می گوید: "میتیونین اضافه می شود چراکه حیوانات بدون آن رشد نمی کنند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که ذرت غذای اصلی است، میتیونین نیز برای انسان ها و به ویژه کودکان مهم است. میتیونین مانند ویتامین یک ماده مغذی حیاتی است".

این مطالعه می گوید غذای مرغ ها معمولا از ترکیب ذرت و سویا تهیه می شود و میتیونین که تنها آمینو اسید حیاتی حاوی سولفور است در آن وجود ندارد.

دانشمندان دانشگاه راتگرز ژن باکتری E.coli را به ژنوم گیاهان ذرت وارد کردند و چندین نسل از ذرت را پرورش دادند. لوستک می گوید آنزیم E.coli ، برای اجتناب از انباشتگی فراورده های جانبی سمی، تنها موجب تولید میتیونین در برگ های گیاه به جای کل گیاه می شود. این مطالعه می گوید، در نتیجه میتیونین در دانه های ذرت تا ۵۷ درصد افزایش می یابد.

مسینگ می گوید که سپس این دانشمندان یک آزمایش تغذیه مرغ را در دانشگاه راتگرز راه اندازی کردند و نشان دادند که ذرت از نظر ژنتیکی مهندسی شده، برای آنها مغذی بوده است.

او می گوید: "یکی از نتایج مهم این مطالعه که برای ما غافلگیر کننده بود این بود که رشد گیاه ذرت تحت تاثیر قرار نگرفت".

لوستک می گوید در کشورهای توسعه یافته از جمله امریکا، پروتئین گوشت عموما میزان زیادی میتیونین دارد. اما در کشورهای در حال توسعه، کشاورزان ذرت را برای مصرف خانواده خود پرورش می دهند.

او می گوید: "مطالعه ما نشان می دهد که آنها دیگر مجبور به خرید مکمل های میتیونین یا غذاهای گران قیمتی که میتیونین بالاتری دارند نیستند".

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید