Iranian Agriculture News Agency

زنان می توانند کشاورزی و اقتصاد آفریقا را تغییر دهند؟ / گزارش چالش های زنان کشاورز و راهکارهایی برای توانمندسازی / دسترسی زنان به زمین و امور مالی کسب و کار را به دوبرابر افزایش می دهد

بیش از نیمی از کشاورزان آفریقا زنان هستند. آن ها می توانند نسل بعدی کارآفرینان ما باشند که انقلاب کشاورزی را هدایت می کنند، قاره ما نیاز دارد تا تغذیه جمعیت رو به رشد و اقتصاد خود را تقویت کند.

زنان می توانند کشاورزی و اقتصاد آفریقا را تغییر دهند؟ / گزارش چالش های زنان کشاورز و راهکارهایی برای توانمندسازی / دسترسی زنان به زمین و امور مالی کسب و کار را به دوبرابر افزایش می دهد

بیش از نیمی از کشاورزان آفریقا زنان هستند. آن ها می توانند نسل بعدی کارآفرینان ما باشند که انقلاب کشاورزی را هدایت می کنند، قاره ما نیاز دارد تا تغذیه جمعیت رو به رشد و اقتصاد خود را تقویت کند.

در این گزارش که توسط Dede Amanor-Wilks (1) نوشته شده ، به چالش های زنان کشاورز و راهکارهایی برای توانمندسازی آن ها اشاره کرده است:

به گزارش ایانا از سایت "دوکس"، اما این مساله بدون تغییرات در ماهیت مالکیت زمین و سیستم های مالی ما اتفاق نخواهد افتاد. زنان بیشترین کار را در مزارع انجام می دهند، اما دارای کمترین حقوق هستند. اکثریت آن ها نمی توانند مالک زمین و یا به خدمات مالی دسترسی داشته باشند، به این معنی که نمی توانند از قطعه زمین شان برای تأمین وام استفاده و در مواردی همچون مانند آبیاری و ماشین آلات سرمایه گذاری کنند. همچنین آن ها خارج از بازار قرار گرفته اند به طوری که نمی توانند آن گونه که باید پیشرفت کنند.

این واقعیتی است که ناعدالتی هایی برای زنان وجود دارد، به طوری که این مساله می تواند اقتصاد ما را به عقب برگرداند. این یک پیام کلیدی از آخرین گزارش است، که این هفته در نشست سالیانه بانک جهانی ارایه شد. بر اساس اطلاعات جامع و تجزیه و تحلیل از سراسر قاره، استدلال می کنیم که سیاست های فعلی کشاورزی آفریقا ما را از تحقق پتانسیل اقتصادی گسترده کشاورزی باز می دارد.

این درحالی است که بیش از نیمی از زمین های زراعی کشت نشده جهان در آفریقا است و با دارابودن آب و هوای متنوع که برای کشاورزی مناسب است، اما همچنان سالانه 68 میلیارد دلار برای واردات مواد غذایی صرف می کنیم. به طوری که این میزان در حال افزایش است. حال چنانچه شرایط اقتصادی برای کشاورزان - از جمله زنان - ایجاد کنیم تا به عنوان افراد تجاری کار کنند، نه تنها نیاز مردم خودمان ، بلکه جهان را می توانیم تامین کنیم.

در واقع، زنان در قلب این دستورالعمل تحول گرایی قرار دارند. دسترسی آن ها به زمین و امور مالی می تواند تعداد کشاورزان خرده پا با توان بالقوۀ کسب و کار را به دوبرابر افزایش دهد و این مساله می تواند به بهبود اقتصاد از طریق غذای مقرون به صرفه تر و افزایش درآمد کمک کند.

در زیمبابوه، تحقیقات نشان داده است که مردان تمایل دارند ذرت را به عنوان یک محصول تجاری و از نظر ارزش نقدی، اولویت بندی کنند، در حالی که زنان - که اغلب کار طبخ را برعهده دارند ، طعم را در نظر می گیرند - طیف گسترده ای از محصولات را کشت می کنند و به بازار می برند. به طور مشابه، زنان در پرورش گیاه در رواندا و بخش های غربی آفریقا، تنوع و عملکرد گونه های لوبیا را بهبود بخشیده اند . در حالی که با تشویق زنان به مشارکت در کشاورزی به عنوان یک کسب و کار، می توان به اقتصاد گسترده تر کشاورزی کمک کرد.

برای رسیدگی به پتانسیل ناپایدار در این قاره و تحقق انقلاب کشاورزی مدرن، ابزارهایی برای کشاورزی تجاری کوچک ، به منظور توانمند سازی زنان باید به بازار عرضه شوند. زنان باید بتوانند قطعه زمین های یکسان به اندازه مردان و همچنین به وام دسترسی داشته باشند. همچنین جاهایی که آن ها نمی توانند به وام دسترسی پیدا کنند، برای کاهش هزینه ، انواع بذرهایی که نیازی به کود ندارد، باید در اختیارشان قرار گیرد.

سیاست های ما باید انعطاف پذیر باشد، زیرا محیط های متنوع زیادی در سراسر اقتصاد و مزارع آفریقا وجود دارد. این درحالی است که چالش های یک زن خرده مالک در غنا، با چالش های زنان در زیمبابوه یا جمهوری دموکراتیک کنگو، یکسان نیست. اما به طور کلی کشاورزان زن آفریقایی در حال حاضر تولید کمتر از همتایان مرد ، دارند این مساله به این دلیل که آن ها توانایی کمتری دارند، نیست ، بلکه به دلیل سیاست های ما و شیوه های کسب و کار است که آن ها را از دسترسی به منابع محروم می کند.

حال تغییراتی که توصیه می کنیم در پیش گرفتن سیاست های اجتماعی مناسب است. توانمند سازی زنان به عنوان کشاورزان تجاری به این معناست که آن ها می توانند به زمین های بیشتری دسترسی پیدا کنند، محصولات بیشتری تولید و پول بیشتری به اقتصاد وارد کنند. به طوری که این مساله به نفع همه است، از همسران و فرزندان زنان توانمند گرفته تا افراد در بخش بازاریابی و توزیع و مصرف کننده و شهروندان کسانی هستد که از غذای ارزان تر، بهتر و رشد اقتصاد آفریقا سود می برند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Dede Amanor-Wilks :مدیر ارتباطات و روابط خارجی در مرکز تحول اقتصادی آفریقا است و پیشتر به عنوان مشاور کمیته اقتصادی آفریقا در سازمان ملل کار کرده است. وی همچنین مدیر بین المللی ActionAid (سازمان غیر دولتی بین المللی است که هدف اصلی آن مبارزه علیه فقر و بی عدالتی در سراسر جهان است) برای منطقه غرب و مرکز آفریقا واقع در نایروبی و مدیر مرکز بین منطقه ای مطبوعات آفریقا در هراره، بوده، همچنین به عنوان ویراستار East Africa و Africa Francophone برای مجله اقتصادی Africa Economic Digest در لندن کار کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید