Iranian Agriculture News Agency

تنها بازار بورس دانه‌های آفتابگردان و کدوی کشور در خوی

مدیرجهاد کشاورزی خوی گفت: در حال حاضر تنها بازار بورس محصولات دانه های آفتابگردان و کدو آجیلی در کشور دراین شهرستان فعال است.

تنها بازار بورس دانه‌های آفتابگردان و کدوی کشور در خوی

مدیرجهاد کشاورزی خوی گفت: در حال حاضر تنها بازار بورس محصولات دانه های آفتابگردان و کدو آجیلی در کشور دراین شهرستان فعال است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مهران زینال زاده حجم معاملات این محصولات را در شهرستان خوی ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این بازار بورس با ۳۰۰ غرفه و ۱۰۰ واحد فرآوری وبوجاری با اشتغالزایی برای 3 هزار نفر به صورت مستقیم در شهرستان خوی فعال است.

وی با بیان اینکه خوی قطب اول تولید دانه های آفتابگردان و کدوی کشور به شمار می رود ، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰ هزار تن محصول از مزارع تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو برداشت شود.

زینال زاده با گلایه از واردات بی رویه تخم آفتابگردان و کدو به کشور طی سال های اخیر افزود: درسه سال گذشته واردات دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو تا حدوی کشاورزان منطقه را در فروش محصول با مشکل مواجه ساخته است که بازنگری در تعرفه واردات این محصولات و تفکیک آنها از دانه‌های روغنی آفتابگردان و کدو ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرجهاد کشاورزی خوی ادامه داد: شهرستان خوی با تولید ۴۰ درصد تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو قطب اول تولید این محصولات در کشور و استان به شمار می رود که باید این موضوع بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

زینال زاده اضافه کرد: امسال درسطح ۲۳ هزار هکتار از مزارع خوی دو محصول آفتابگردان و کدو آجیلی کشت شده است که از این مقدار بیش از 13 هزار هکتار تخمه آفتابگردان آجیلی و10 هزار هکتار کدوی آجیلی است .

مدیرجهاد کشاورزی خوی افزود: این میزان سطح زیر کشت به علت پایین بودن قیمت این محصولات در سال گذشته به واسطه واردات بی رویه خارج از کشور بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته است .

وی شمشیری، پسته‌ای، دور سفید و بادامی را از جمله ارقام کشت شده افتابگردان و کدو در خوی اعلام و اضافه کرد: در شهرستان خوی بیش از ۱۵ هزار خانوار با کشت این محصولات امرار معاش می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید