Iranian Agriculture News Agency

به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، شکار پرنده در استان فارس ممنوع شد

تهدید اقتصاد ایران با شکار پرندگان مهاجر

با ورود پرندگان مهاجر به ایران احتمال می‌رود سویه‌های جدیدی از بیماری آنفلوانزای پرندگان به ایران وارد شود. پرندگان مهاجر مخزن خوبی برای انتقال ویروس‌های مختلف به کشورهای محل زمستان گذرانی خود هستند. این مسئله می‌تواند صنعت مرغداری ایران را با مخاطرات جدی مواجه کرده و به اقتصاد کشور لطمه بزند. به دلیل شیوع این بیماری، شکار پرنده در استان فارس در سال 96 ممنوع شد.

تهدید اقتصاد ایران با شکار پرندگان مهاجر

با ورود پرندگان مهاجر به ایران احتمال می‌رود سویه‌های جدیدی از بیماری آنفلوانزای پرندگان به ایران وارد شود. پرندگان مهاجر مخزن خوبی برای انتقال ویروس‌های مختلف به کشورهای محل زمستان گذرانی خود هستند. این مسئله می‌تواند صنعت مرغداری ایران را با مخاطرات جدی مواجه کرده و به اقتصاد کشور لطمه بزند. به دلیل شیوع این بیماری، شکار پرنده در سال 96 در استان فارس ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و در دسته بیماری‌های خطرناک قرار می‌گیرد. پرندگان مهاجر، به دلیل آنکه تحت کنترل‌های بهداشتی قرار ندارند، ممکن است حامل ویروس این بیماری بوده و انسان را مبتلا کنند. یکی از راه‌های انتقال سویه‌های جدید بیماری آنفلوانزای پرندگان در بین کشورهای مختلف، پرندگان مهاجر هستند. این پرندگان با انتقال ویروس‌های جدید آنفلوانزای به کشورها، نه تنها سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کنند بلکه صنعت طیور را نیز می‌توانند با خسارات جبران ناپذیر مواجه کنند. ابتلای یک مرغ در مرغداری‌های صنعتی در نتیجه تماس با پرندگان مهاجر تمام ظرفیت آن واحد پرورشی را آلوده کرده و می‌تواند عامل گسترش بیماری به سایر مزارع پرورش مرغ باشد. عموما بعد از گزارش ابتلای یک مرغداری به آنفلوانزای، علاوه بر معدوم کردن تمام مرغ‌های واحد آلوده، تا شعاع چندین کیلومتری، مرغداری‌های دیگر نیز مشمول قوانین قرنطینه‌ای می‌شوند.

خبر رسیده است که در تمام سطح استان فارس، شکار پرندگان آبزی در سال 96، ممنوع است. نبی اله مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس این خبر را اعلام کرده و گفت: مهمترین راه انتقال بیماری آنفلوانزای تماس با پرندگان است. به منظور پیشگیری از شیوع بیماری لازم است شکار و صید و نگهداری پرندگان وحشی در کنار پرندگان اهلی خودداری شود.

وی اضافه کرد: برای کنترل بیماری آنفلوانزای، گشت و کنترل مستمر مناطق تالابی و ممنوعیت شکار پرندگان آبزی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

استان‌های شمالی از مناطق پر مخاطره در زمینه شکار پرندگان مهاجر هستند. در این استان‌ها هنوز تالاب‌ها وضعیت مطلوبی داشته و پرندگان برای زمستان گذرانی به این نواحی مراجعه می‌کنند. استان مازندران و شهر فریدونکنار پر مخاطره ترین منطقه برای حضور پرندگان مهاجر است اما حمایت‌هایی که از شکارچیان این منطقه می‌شود، دست سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار غیر مجاز پرندگان را می‌بنند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، مهرداد بائوج لاهوتی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در گفتگو با خانه ملت تاکید کرد: استفاده از اهرم زور و فشار تاثیری در مقابله با صید غیرقانونی پرندگان مهاجر ندارد. تشدید مجازات صیادان راهکاری مقطعی در حفظ حیات وحش است.

وی افزود: با استفاده از اقدامات سختگیرانه و زور نمی‌توان با شکارچیان و شکارهای غیرقانونی مقابله کرد، حتی اگر از مامور دولتی نیز در حفاظت از این تلاب‌ها استفاده شود؛ باز هم نمی توان از شکارهای غیرقانونی جلوگیری کرد، بنابراین مهم ترین اقدام دراین خصوص بحث فرهنگ سازی است .

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه محیط زیست باید برای حفظ حیات وحش فرهنگ سازی کند، بیان کرد: مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های فریدونکار در برخی فصول سال به مردم آن منطقه نیز کمک اساسی می کند، از این رو برای مقابله با شکارهای غیر قانونی باید از مردم به عنوان اعضای سازمان محیط زیست نیز استفاده کرد؛ هرچند که فرهنگ شکار طی سالیان گذشته کمرنگ شده و میزان آن کاهش پیدا کرده است .

وی با بیان اینکه درصد بسیاری از افراد دارای تفنگ و خواهان شکار به مشاغل دیگری درحال حاضر مشغول هستند، گفت: بسیاری از شکارچیان در حال حاضر به محیط بان و حافظان محیط زیست تبدیل شدند، بنابراین مهم ترین موضوع در کاهش میزان شکار فرهنگ سازی به جای تشدید برخورد است؛ ضمن اینکه استفاده از مجازات های شدید نیز تنها برای مقطعی درکاهش شکار موثر است .

بائوج لاهوتی با تاکید براینکه ریشه کنی فرهنگ صید و شکار در طی چندین سال رخ خواهد داد، یادآور شد: محیط زیست باید با استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی درحفظ محیط زیست و حیات وحش موفق عمل کند، به طورحتم این مردم هستند که باید از محیط زیست نگهبانی کرده و محیط زیست نمی توان تنها با اقدامات سخت و زور تنها با شکارچیان و صیادان مقابله کند .

L


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید