Iranian Agriculture News Agency

دانشمندان می گویند کشاورزی آفریقا به تحولات فنّاورانه نیاز دارد

دانشمندان خواستار تحولات فنّاورانه در تولیدات کشاورزی آفریقائیان شده اند تا به بهبود امنیت غذایی در این قاره کمک کند.

دانشمندان می گویند کشاورزی آفریقا به تحولات فنّاورانه نیاز دارد

دانشمندان خواستار تحولات فنّاورانه در تولیدات کشاورزی آفریقائیان شده اند تا به بهبود امنیت غذایی در این قاره کمک کند.

به گزارش ایانا از سایت "مای جوی اون لاین"، آنان خطر شکست کارهایی در زمینه تغذیه مردم این قاره در آینده و توقف توسعه را هشدار دادند. دانشمندان فقدان پیشرفت های سریع در بخش کشاورزی در طول سالیان را به دلیل عدم تمایل ذی نفعان در پذیرش نوآوری های جدید، که آنان می گویند باید تغییر کند، سرزنش می کنند.

دکتر کیپریان اِبونگ (Cyprian Ebong) ، مدیر اجرایی انجمن تقویت تحقیقات کشاورزی در شرق و مرکز آفریقا 1 (ASARECA) مدعی است شواهد کافی وجود دارد که دولت و کشاورزان آفریقایی تعهدی به استفاده از علم در بخش کشاورزی ندارند.

وی در همایشی با بالاترین سطح در زمینه کاربرد علم، فنّاوری و نوآوری در تحقق تحولات کشاورزی آفریقا سخنرانی کرد که در مرکز همایش های اسپک رسورت (Speke Resort) شهر مونیونیو (Munyonyo) کشور اوگاندا برگزار شد.

وزارت علوم، فنّاوری و ابداعات کشور اوگاندا و بنیاد فنّاوری کشاورزی آفریقا 2 (AATF) ، با موضوع "ادغام مسیر در تحول کشاورزی آفریقا"، این همایش را برگزار کردند.

حدود 100 نفر از دانشمندان، نمایندگان جوامع مدنی و مقامات دولتی از سراسر قاره آفریقا در این همایش حضور داشتند تا درباره چگونگی کاربرد فنّاوری برای کمک به تحول کشاورزی در این قاره گفت وگو کنند.

اگر چه قاره آفریقا ظرفیت تولید مقدار بسیار زیادی مواد غذایی را دارد، سالانه بیش از 35 میلیارد دلار از این محصولات را وارد می کند.

این مسئله به رغم بیش از 70 درصد از نیروی کار این قاره است که به تولیدات کشاورزی برای امرار معاش خود مشغول اند. برآورد شده است که بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت 1.2 میلیاردی این قاره همچنان در فقر و سوءتغذیه زندگی می کنند.

جوزف اُپُکو گاکپو (Joseph Opoku Gakpo) از خبرگزاری جوی (Joy news) در گزارشی از این همایش اعلام می کند که دانشمندان درباره افزایش میزان استفاده از مواد شیمایی جهت کنترل آفات در این قاره نگران اند.

همچنین آنان درباره گسترش مزارع کشاورزی آفریقا که با تخریب محیط زیست مرتبط است و همین طور پاکسازی بخش وسیعی از جنگل ها برای تبدیل به مزارع ابراز نگرانی کرده اند.

مشکل دیگر، میزان زیاد تلفات پس از برداشت محصول است که سبب می شود هزینه های انجام شده برای ورودی ها جهت تولید محصولات کشاورزی در سراسر این قاره تلف شود. دانشمندان می گویند که پذیرش نوآوری های فنّاورانه به حل این مشکلات کمک می کند.

دکتر اِلیودا تاموسیگی (Elioda Tumwesigye) ، ورزیر علوم، فنّاوری و ابداعات اوگاندا در این همایش گفت: "ناامنی فزاینده غذایی به دلیل ناتوانی بخش کشاورزی و سیاست های ضعیف آفریقا و همچنین تأثیرات تغییرات اقلیمی و پیدایش بیماری های جدید محصولات زراعی مانند کرم برگخوار، پیچیده تر شده است."

"مطمئناً، چنین چالش هایی نیازمند بکارگیری علم و فنّاوری برای کاهش اثرات آن است." وی افزود؛ بنابراین، مسیر اصلی مورد نیاز در آفریقا، بکارگیری علم، فنّاوری و نوآوری ها برای تحول کشاورزی است.

همچنین دکتر رُز مکس ول (Rose Maxwell) ، هماهنگ کننده انجمن بیوتکنولوژی کشاورزی نیجریه، از اثرات منفی گرمایش جهانی بر تولیدات کشاورزی قاره آفریقا ابراز نگرانی کرد.

وی در کنفرانس مذکور گفت: "تغییرات اقلیمی سبب تشدید آفات و شیوع بیماری ها می شود ... ما مسئولیم تا آفریقا را از فقر، گرسنگی و سوءتغذیه خارج کنیم. سرمایه گذاری در بخش علوم و پذیرش آن را تشویق کنیم."

دکتر دنیس کایتر (Denis Kyetere) ، مدیر اجرایی بنیاد بیوتکنولوژی کشاورزی آفریقا، ذکرکرد: "به طور کلی، پیشرفت ها در علوم زیستی و فنّاوری های کشاورزی بی حد و اندازه اند، باید از نزدیکی علوم زراعی، زیست شناسی، مهندسی شیمی و فنّاوری های پیشرفته سپاسگذار باشیم. برای بهره مندی از مزایای کامل تحولات هیجان انگیز و جدید در بخش کشاورزی، خطی مشی های سیاسی نیازمند تغییر است."

دکتر احمد الحسن یاکوبو (Ahmed Alhassan Yakubu) ، معاون اسبق وزیر غذا و کشاورزی غنا، از افزایش سرمایه گذاری در فنّاوری های جدید از سوی دولت، کشاورزان و ذینفعان در بخش کشاورزی حمایت کرد.

سارا داویدسون اِوانگا (Sarah Davidson Evanega) ، مدیر انجمن علوم، در سخنان خود در این کنفرانس گفت: "ما باید اطمینان یابیم که این نوع فنّاوری از فقرا عبور نمی کند. این به معنای عدالت اجتماعی است."

پانوشت:

1. Association for Strengthening Agricultural Research in Eastern and Central Africa

2. African Agricultural Technology Foundation

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید