Iranian Agriculture News Agency

وضعیت بحرانی جمعیت نشخوارکنندگان کشور

مدیر کل سابق محیط زیست استان چهار محال و بختیاری از وضعیت بحرانی جمعیت نشخوارکنندگان ایران بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده خبرداد.

وضعیت بحرانی جمعیت نشخوارکنندگان کشور

مدیر کل سابق محیط زیست استان چهار محال و بختیاری از وضعیت بحرانی جمعیت نشخوارکنندگان ایران بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده خبرداد.

سعید یوسف پور در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیت نشخوارکنندگان مثل آهو، کل و بز، قوچ و میش، جبیر و شوکا و مرال بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: کل جمیت نشخوارکنندگان کشور به عدد 115 تا 120 هزار نشخوارکننده رسیده است که این آمار یک فاجعه برای کشور به شمار می‌رود.

یوسف پور به عنوان یک دامپزشک بیان کرد: برای مدیریت این جمعیت، نیاز به دامپزشکان آموزش دیده در مسئله حیات وحش داریم. زیرا در برخی مناطق باید با توجه به ظرفیت برد منطقه، بخشی از جمعیت حیات وحش منتقل شود.

وی گفت: در منطقه کلاه قاضی اصفهان شرایط طبیعی طوری است که ظرفیت آهوهای موجود در منطقه از ظرفیت برد بیشتر است. این جمعیت مازاد یا باید شکار شود و یا جابجایی جمعیت انجام شود. از آنجا که به شکار انتقاداتی وارد است، حتما باید جمعیت مازاد منطقه کلاه قاضی به مناطق دیگر منتقل شود.

این دامپزشک ایجاد اختلال در چرخه اکوسیستمی را عامل دیگری برای منتقل کردن حیات وحش معرفی کرد و افزود: برای جابجایی حیوانات نیازمند دامپزشک مجرب و آموزش دیده در شاخه حیات وحش هستیم و متاسفانه در این حوزه با کمبودهای جدی مواجهیم.

جمعیت نشخوارکنندگان ایران به دلایل مختلف رو به کاهش است. صدور پروانه شکار به همراه شیوع بیماری‌های مختلف که مشترک بین دام‌های اهلی و نشخوارکنندگان وحشی است، به شدت بر روی جمعیت این حیوانات تاثیرگذاشته و به تبع آن، جمعیت گوشتخوارانی که از نشخوارکنندگان تغذیه می‌کنند را هم دچار مشکل کرده است.

به تازگی از خراسان شمالی خبر رسیده است که شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی سالوک، سبب ایجاد تلفات در جمعیت حیات وحش منطقه شده است.

سید اصغر مطهری اعلام کرد: طی گشت و کنترل محیط بانان در روز شنبه 8 مهرماه لاشه 9 راس میش و بره وحشی در پارک ملی سالوک کشف شد.

وی تعداد تلفات ایجاد شده در حیات وحش تا 12 مهرماه را 20 راس اعلام کرد و از تلاش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی برای کنترل این بیماری در پارک ملی سالوک خبرداد.

حضور عشایر در عرصه‌های طبیعی، افزایش تعداد دام‌های اهلی در مناطق مختلف، عدم رعایت موازین بهداشتی و تزریق واکسن به دام‌های اهلی امکان شیوع انواع بیماری بین دام‌های اهلی و وحشی را فراهم کند. از سوی دیگر شکار غیر مجاز و دارای مجوز نیز سبب شده زمینه انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام فراهم شود. ساماندهی این مسایل و حفظ سلامت انسان تنها در گرو تقویت سازمان دامپزشکی به عنوان متولی سلامت حیوانات است. اما سازمان دامپزشکی به دلیل مشغله‌های زیاد در زمینه حفظ بهداشت دام‌های اهلی، تقریبا هیچ نظارت و فعالیت خاصی در زمینه حیات وحش ندارد.

L


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید