Iranian Agriculture News Agency

اصلاح رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح 9.6 میلیون هکتار اجرا می شود



مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در برنامه ششم توسعه، طرح های اصلاح و احیای رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح 9.6 میلیون هکتار اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل یاوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد در باره برنامه های این دفتر برای حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: کشت گیاهان دارویی نیز در سطح 250 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینکه در سطح جهان بیش از 30 هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است گفت: تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای این منطقه به شمار می رود.
به گفته یاوری هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی از این تعداد، ارزش دارویی دارد و یک هزار و ۷۸۲ گونه از این گیاهان منحصر ایران است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: خراسان شمالی هم ظرفیت های فراوانی در زمینه توسعه و کشت گیاهان دارویی دارد.
به گفته یاوری ارزش بازاری و اقتصادی گیاهان دارویی در جهان در سال 1996، 60 میلیارد دلار و در سال 2010 این رقم 100 میلیارد دلار بوده است و بر اساس برآورد بانک جهانی گردش مالی و اقتصادی گیاهان دارویی در جهان طی سال 2050 به پنج هزار میلیارد دلار می رسد.
وی تصریح کرد: سهم ایران گردش مالی گیاهان دارویی 350 میلیون دلار است که 20 میلیون دلار از ارزش اقتصادی گیاهان دارویی ایران مربوط به منابع طبیعی است که 10 میلیون دلار از ارزش اقتصادی گیاهان دارویی مربوط به زعفران است.

* توسعه واحدهای فراوری گیاهان دارویی نیاز به حمایت های ویژه دارد
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ایران در ایجاد واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی گیاهان دارویی جایگاه خوبی ندارد گفت: توسعه واحدهای فراوری گیاهان دارویی نیاز به حمایت های ویژه دارد.
وی اظهار کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی، باید از ایجاد صنایع و واحدهای فراوری نیز حمایت کرد.
یاوری افزود: اکنون بخش عمده ای از گیاهان دارویی این کشور به صورت خام صادر و از کشور خارج می شود و بر این اساس ارزش افزوده زیادی نصیب بهره برداران این بخش نشده است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: ایجاد واحدهای فراوری سبب می شود تا ارزش افزوده گیاهان دارویی در داخل و نصیب بهره برداران کشور شود.
وی گستره مراتع در سطح کشور را 84.7 میلیون هکتار دانست و گفت: در 33 میلیون هکتار از این سطح طرح تهیه و 18 میلیون هکتار از این طرح ها به مردم واگذار شده است.
وی گفت: در سطح 14 میلیون هکتار هم طرح ها اجرایی و 300 هزار فقره پروانه چرا نیز برای بهره برداران صادر شده است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به منظور بازدید از طرح های گیاهان دارویی سفری 2 روزه به خراسان شمالی داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید