Iranian Agriculture News Agency

تشکیل پرونده برای مرگ خرس گلستان


ایرنا| دادستان گالیکش از توابع استان گلستان با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی از حمله به یک توله خرس در روستای ترجنلی که به مرگ آن منجر شد، گفت: «در دادسرای شهرستان پرونده‌ای تشکیل شده و این موضوع درحال رسیدگی است.» براساس اعلام دادگستری، عباس عرب ادامه داد: «براساس توضیحات کارکنان محیط‌زیست شهرستان، این خرس سه یا چهارساله، ١٣ شهریور امسال در اراضی کشاورزی نزدیک روستای ترجنلی دیده شده و با وجود هشدار و تذکر اعضای یگان حفاظت محیط‌زیست و کارکنان پارک ملی گلستان، مردم به جای دور شدن از محل و اجازه دادن به ماموران برای به دام انداختن خرس، دور آن حلقه می‌زنند.» به گفته او هنگام عملیات، خرس به یکی از اهالی روستا که عضو شورای ترجنلی نیز است، حمله‌ور شده و ماموران برای حفظ جان این فرد، مجبور به حمله به خرس شدند.
دادستان گالیکش با اشاره به مرگ این توله‌خرس گفت: «پرونده در دادسرای این شهرستان برای بررسی علت مرگ خرس و شناسایی عاملان سهل‌انگاری و کوتاهی در این ماجرا تشکیل شده است.» عرب با این توضیحات به مردم اطمینان داد که طبق بررسی با فرد یا افرادی که کوتاهی کرده باشند، برخورد قانونی می‌شود.
١٣شهریورماه با خبری مبنی بر نزدیک‌شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای به حاشیه روستای ترجنلی از توابع شهرستان گالیکش، ماموران یگان حفاظت پارک ملی گلستان در محل حضور پیدا کردند، اما موفق به زنده‌گیری حیوان نشدند.
روز بعد از این واقعه با تماس یکی از اعضای شورای روستای ترجنلی مبنی بر مشاهده مجدد خرس، ماموران به محل مراجعه و با استفاده از دستگاه پرتاب دارت بیهوشی تلاش کردند تا حیوان را زنده بگیرند.
درحالی که گفته شد این خرس پس از زنده‌گیری و در مسیر انتقال به مرکز نگهداری حیات‌وحش گناره (گرگان) تلف شده، ابتدا این موضوع مطرح شد که مسئولان منتظر پاسخ دامپزشکی درباره مرگ این حیوان هستند و سپس شائبه‌ هاری این خرس را عنوان کردند. اما درنهایت آزمایش‌هاری این خرس منفی اعلام و حتی معلوم شد که حیوان را بدون مجوز سازمان محیط‌زیست دفن کرده‌اند. دو روز پیش فیلمی منتشر شد که تمام این گفته‌ها را نقض می‌کرد و باعث شد حتی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دستور دهد که با خاطیان این واقعه برخورد شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید