Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در کنگره آپی‌موندیا:

افزایش 40 درصدی تولید عسل با کنترل عوامل محیطی / میانگین تولید عسل ایران از متوسط جهانی پایین تر است / ضرورت بازنگری در روش تولید عسل ایران برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر

ایران در حالی در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا در استانبول ترکیه شرکت کرده که از لحاظ تولید عسل، مقام هشتم جهانی را در اختیار دارد.

افزایش 40 درصدی تولید عسل با کنترل عوامل محیطی / میانگین تولید عسل ایران از متوسط جهانی پایین تر است / ضرورت بازنگری در روش تولید عسل ایران برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر


ایران در حالی در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا در استانبول ترکیه شرکت کرده که از لحاظ تولید عسل، مقام هشتم جهانی را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در ترکیه، کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا که به نوعی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد صنعت زنبور عسل به شمار می‌رود، با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران این صنعت از سراسر جهان، از 29 سپتامبر (جمعه هفتم مهر) کار خود را آغاز کرد و تا چهار اکتبر (12 مهر) ادامه دارد. در این کنگره ایران نیز به عنوان هشتمین کشور تولیدکننده عسل، شرکت کرد و به دلیل اهمیت آن در صنعت زنبورداری، مسئولان دولتی ایران به همراه بخش خصوصی در این کنگره حضور یافتند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، در حاشیه بازدید از غرفه‌های ایران، به خبرنگار ایانا گفت: خوشبختانه توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کشور در عرصه زنبورداری، با توجه به شرایطی که در فضای نمایشگاهی به چشم می‌خورد، از متوسط جهانی بالاتر است.

حسن رکنی، با اشاره به اینکه برخی بازدیدکننده‌های خارجی از غرفه‌های ایران، سفارش‌هایی برای خرید ارائه می‌دادند، افزود: در این میان، تبادل دانش بین تولیدکننده‌های کشورهای مختلف صورت می‌گیرد که می‌تواند در ارتقای سطح آگاهی و علم زنبورداران بسیار مفید باشد. ضمن اینکه در کنار فضای نمایشگاهی، سالن‌هایی هم برای کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های علمی تدارک دیده شده بود و اغلب زنبورداران ایرانی با اشتیاق از این فرصت طلایی استفاده کردند.

به گفته وی، یکی از نکاتی که زنبورداران در این رویداد باید به آن توجه کنند، گسترش و تعدد فعالیت‌هایی است که در عرصه زنبورداری در کشورهای مختلف شکل گرفته است. به عبارتی دیگر، بیشتر تولیدکننده‌های ایران، تنها فعالیت خود را به بهره‌برداری عسل محدود کرده‌اند و از دیگر فراورده‌ها باز مانده‌اند. این در حالی است که در برخی کشورهای پیشرفته، عسل بخش کوچکی از تولید را در اختیار گرفته و چندین محصول در کنار آن تولید می‌شود. اینها می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده بالا، درآمد فعلی زنبورداران را به اندازه قابل توجهی ارتقا دهد.

رکنی اضافه کرد: به عنوان مثال، تولید ژل رویال و گرده گل که مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود هنوز در سطح پایینی در کشور تولید می‌شود. در حالی که برخی کشورها از فعالیت زنبورداری، مواد اولیه‌ای را به بازار عرضه می‌کنند که در ترکیبات آرایشی به کار رفته و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، با بیان اینکه ایران در تعداد کندو مقام چهارم و در میزان تولید عسل، مقام هشتم جهانی را در اختیار دارد، عنوان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که اگرچه پتانسیل کشور در این بخش بسیار بالاست، اما میانگین تولید عسل ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است. این موضوع دو علت می‌تواند داشته باشد؛ یکی شرایط محدود کننده مانند آب، هوا و اقلیم و همچنین پوشش گیاهی و رویش آنها، دوم عدم رعایت شرایط فنی برای استحصال بیشتر عسل در برخی مناطق.

رکنی معتقد است که تولیدکننده‌های داخلی با کمی بازمهندسی و بازنگری در روش تولید می‌توانند ضمن ایجاد ارزش افزوده بیشتر، درآمد خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، یکی از تولیدکنندگان شرکت کننده در کنگره، با کنترل عوامل محیطی و اقدامات اولیه‌ای که در این زمینه انجام داده بود، میزان عسل استحصال شده خود را تا 40 درصد ارتقا داده بود. بنابراین دیگر زنبورداران نیز می‌توانند این الگو را دنبال کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از 13 اقلیم شناخته شده در جهان، حداقل 11 اقلیم در ایران یافت می‌شود، بنابراین زنبوردار ایرانی با دو یا سه گوچ در طول سال می‌تواند از تنوع گیاهی نهایت بهره را ببرد. هر کدام از گونه‌ها نیز خواص خود را داشته و عسل تولید شده از ویژگی‌های درمانی متنوعی برخوردار است. ضمن اینکه به دلیل شرایط خاص حاکم بر مراتع کشور، تقریبا عسل‌های تولید شده در ایران ارگانیک هستند. این موضوع یکی از امتیازات ویژه عسل داخلی محسوب می‌شود و اگر بتوان مستندات آن را به خریداران خارجی ارائه داد، قطعا این محصولات با چند برابر ارزش فعلی قابل صادرات خواهد بود.

رکنی یکی از مشکلات زنبورداران را محدود شدن در فضای مزرعه دانست و گفت: وقتی زنبوردار ایران تمام وقت خود را در مزرعه خلاصه می‌کند، از بازار عقب خواهد ماند. این در حالی است که غالب زنبورداران کشورهای پیشرفته، خود را به بازار متصل کرده‌اند و در چارچوب زنجیره تولید، ارزش افزوده بالایی را به دست آورده‌اند. متاسفانه در حال حاضر تعداد زنجیره‌ها در ایران بسیار اندک است.

ایجاد اختلاف با دامداران برای استقرار در برخی مناطق ییلاقی، تامین دارو و بروکراسی‌های غیرضروری اداری که دو مورد اخیر به سازمان دامپزشکی مربوط می‌شود، از جمله دیگر مسائلی است که به گفته رکنی، زنبورداران ایرانی را با خود درگیر کرده است. البته برای روان سازی شرایط، قرار است جلساتی با سازمان دامپزشکی کشور برگزار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه تا پنج سال گذشته، زنبورداری ترکیه شرایطی مانند ایران داشت، افزود: اگر تولیدکنندگان ایرانی، خود را باور داشته باشند، می‌توانند از فرصت‌ها بهره برده و کنگره‌های بعدی را میزبانی کنند. البته در این مسیر حمایت دولت نیز بسیار موثر خواهد بود. به عنوان مثال، سهولت در صدور روادید، ترانسفر و ارتباطاتی که لازم است در این زمینه شکل بگیرد، از جمله مسائلی است که ترکیه به خوبی از عهده آن برآمده است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، مسیر زنبورداران را برای حضور در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا هموار کرد، گفت: ایران بعد از چین و ترکیه، سومین رتبه را از لحاظ فضای نمایشگاهی در چهل و پنجمین کنگره آپی‌موندیا در اختیار داشته و شرایط مطلوبی را به نمایش گذاشته است.

V -

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید