Iranian Agriculture News Agency

ارزش برابر صادرات آدامس و پسته به عراق

سهم ایران از بازار عراق چقدر است؟ / روسیه در صادرات لبنیات به عراق از ایران پیشی گرفت

طبق تحلیل‌های به عمل آمده در سال 2014 ارزش صادرات پسته و آدامس از ایران به عراق هر کدام هشت میلیون دلار بوده است.

سهم ایران از بازار عراق چقدر است؟ / روسیه در صادرات لبنیات به عراق از ایران پیشی گرفت


طبق تحلیل‌های به عمل آمده در سال 2014 ارزش صادرات پسته و آدامس از ایران به عراق هر کدام هشت میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، عراق همیشه یکی از کشورهای مورد نظر ایران برای صادرات بوده است. طبق آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت، سهم ایران در سال 2014 برای صادرات انواع محصولات اعم از کشاورزی و صنعتی به عراق، 14 درصد بود. به عبارتی ایران رتبه سوم صادرات به این کشور را بعد از ترکیه و چین به خود اختصاص داده است. البته سهم ترکیه 10 درصد بیشتر از ایران برآورد می‌شود. از سال 2010 تا 2014 صادرات ایران به عراق، در تمام اقلام اقتصادی، از لحاظ ارزشی یک میلیارد و 695 میلیون دلار و به بیانی دیگر 38 درصد رشد داشته است.

در حال حاضر هشت درصد از اقلام عمده‌ای که به عراق وارد می‌شود، سهم صنایع غذایی است. در این میان واردات محصولات با منشا گیاهی و حیوانی به عراق، ارزش 327 میلیون دلاری دارد که ایران با هشت درصد سهم از این بازار، 27 میلیون دلار را به نام خود ثبت کرده است. در حالی که 300 میلیون دلار آن سهم کشورهای دیگر مانند ترکیه، هند، روسیه و قزاقستان است. البته ناگفته نماند که ایران با 11 میلیون دلار صادرات میوه و خشکبار طبق آخرین برآوردها رتبه نخست را در این زمینه کسب کرده است.

در خصوص شیر و فراورده‌های لبنی، اما روسیه با سهم 9.8 درصدی رتبه نخست و ایران با سهم 9.7 درصدی رتبه دوم را دارد. این در حالی است که ارزش واردات فراورده‌های لبنی به عراق از کل کشورها 27 میلیون دلار برآورد می‌شود. پنج میلیون دلار تخم‌مرغ، هشت میلیون دلار پسته، 4.9 میلیون دلار چای سبز و حتی 1.7 میلیون دلار خرما از دیگر اقلام مهمی است که در سال 2014 در صادرات ایران به عراق ثبت شده است.

در گروه صنایع غذایی، ایران وضعیت بهتری نسبت به دیگر زیربخش‌های کشاورزی دارد. ارزش کل واردات عراق در این گروه از جهان 344 میلیون دلار بوده که ایران 29 میلیون دلار یعنی 9 درصد از این سهم را به خود اختصاص داده است. جالب اینجاست که هشت میلیون دلار آن مربوط به صادرات آدامس می‌شود؛ درست به اندازه صادرات پسته. بیسکویت 12 میلیون دلار، رب گوجه فرنگی سه میلیون دلار، روغن نباتی 1.2 میلیون دلار و روغن پالم به ارزش یک میلیون دلار از نمونه‌های دیگر به شمار می‌رود.

ایران در صادرات انواع کنسرو، قند و شکر و شیرینی و بیسکویت رتبه دوم را بعد از روسیه دارد. دو میلیون دلار از 75 میلیون دلار ارزش واردات چرم و پوست به عراق نیز مربوط به ایران می‌شود. به عبارتی ایران در این بازار سهمی 2.7 درصدی داشته است.

در گفت‌وگوی مفصلی که ایانا با یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق داشت، مشخص شد عراقی‌ها با جدیت تمام به دنبال خودکفایی در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی و کشاورزی هستند. به گفته آل‌اسحاق، این بازار شاید حداکثر تا 15 سال دیگر برای ایران سودآور باشد. بنابراین نمی‌توان روی این بازار برای همیشه حساب باز کرد.

V -

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید