Iranian Agriculture News Agency

تعیین تکلیف هپکو و آذرآب


شهروند| شبکه‌های اجتماعی کار خودشان را کردند؛ پرداخت معوقات کارگران آذرآب از امروز آغاز می‌شود. با دستور حسن روحانی، وزیر کار به اراک رفت تا به وضع ٢ صنعت حاشیه‌ساز استان مرکزی، هپکو و آذرآب، رسیدگی کند. بر همین اساس علی ربیعی دیروز در جمع خبرنگاران در اراک اعلام کرد که صنایع آذرآب به چرخه تولید بازمی‌گردد و به وضع کارگران رسیدگی می‌شود.
ربیعی دیروز از تعیین سرپرست برای آذرآب خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: با تشکیل مجمع عمومی در ۱۵ مهرماه مدیرعامل جدید مشخص خواهد شد. همچنین با مدیرعامل بانک ملی صحبت شده است که به زودی۲۰‌میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت معوقات کارگری و تأمین مواداولیه به این شرکت پرداخت شود. به گفته او برخی تصمیماتی که در سال‌های قبل گرفته شده است، می‌شد در آن زمان تصمیمات بهتری گرفت. به ‌هر حال این مسائل به وجود آمده و امروز باید با عقلانیت این مشکلات را رفع کنیم.
البته پای وزیر اقتصاد هم به پرونده هپکو و آذرآب باز شده است. سیدمهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز گفت: وزیر اقتصاد و امور دارایی در جمع‌بندی نهایی جلسه برگزار‌شده، اعلام کرده که اگر تا آخر هفته آینده تمامی حقوق معوقه کارگران هپکو پرداخت نشود، قرارداد خریدار شرکت لغو می‌شود. او به خانه ملت گفته است: انتظارها در راستای رسیدگی فوری، پرداخت مطالبات، حقوق و معوقات کارگران این شرکت‌ها است.
وزیر صنعت هم در سوی دیگر برای بهبود وضع هپکو و آذرآب تلاش می‌کند. شریعتمداری به معاون خود دستور داده تا تمامی قراردادهای موجود در شرکت‌های هپکو و آذرآب را نظارت و پیگیری کند. به نظر می‌رسد بالاخره این وزارتخانه با توجه به مشکلات پیش آمده برای کارگران دو کارخانه هپکو و آذرآب اراک در خصوص عدم پرداخت حقوق معوقه چندماهه آنها را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است که برگزاری نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با مسئولان و نمایندگان استان مرکزی، روز گذشته در همین راستا صورت گرفته است. تقسیط بدهی آذرآب به تأمین اجتماعی و امور مالیاتی، روند واگذاری هپکو به سرمایه‌گذار خصوصی توسط سازمان خصوصی‌سازی از مسائل مطرح‌شده در این نشست بود. همچنین از سوی دیگر تصمیم مدیران هپکو مبنی بر تعدیل نیمی از نیروهای این شرکت از مهمترین گلایه‌های نماینده کارگران هپکو بود که در این نشست بیان و بنا شد مورد بررسی فوری قرار گیرد.
داستان کارگران هپکو و آذرآب چیست؟
داستان از یک اعتراض همگانی شروع شد. کارگران دو کارخانه هپکو و آذرآب اراک حقوق‌شان را می‌خواستند. ٤ ماه تأخیر در دریافت حقوق برای قرار یک تجمع کافی به نظر می‌رسد. البته این نخستین تجمع این کارگران نبود و پیش از این آنها هم در برابر استانداری و هم در برابر اداره دادگستری استان مرکزی تجمع کرده بودند. تجمع‌هایی که یکی پس از دیگری بی‌فایده بودند.
در آخرین تجمع، نیروی انتظامی از کارگران خواست تا ٣ ساعت فرصت بدهند و دست از اعتراض بکشند تا پلیس مشکل را حل کند و مدیرعامل شرکت در جمع کارگران حاضر شود و پاسخگو باشد؛ اما بعد از ٣ ساعت این اتفاق نیفتاد و کارگران دوباره دست به اعتراض زدند.
نیروی انتظامی هم اخلال در نظام شهری را بهانه کرد و با یک برخورد قهری از خجالت کارگران درآمد. رسانه‌های خارجی عکس‌ها و فیلم‌هایی از این برخورد منتشر کردند که قلب جامعه را جریحه‌دار کرد. کارگران مدعی هستند که مسئولان استانی و در رأس آنها استاندار هیچ توجهی به خواسته‌ها و مشکلات آنها ندارد و در زمان تجمع در برابر استانداری هم حاضر به حضور در جمع کارگران نشده است.
این در حالی است که به اعتقاد مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، وضع بحرانی کارگران این دو کارخانه از حوزه رسیدگی استانی خارج شده است و دیگر کاری از دست مسئولان استانی برنمی‌آید و هیأت دولت و شخص رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت و وزیر کار باید در مورد این موضوع تصمیم بگیرند.
سرنوشت آذرآب
وی ادامه داد: هم اینک سرپرست جدید شرکت صنایع آذرآب با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی و وی بلافاصله در جمع کارکنان این شرکت حاضر شد و ضمن بازدید از خطوط تولیدی این شرکت، برنامه‌های تخصصی و مدون خود را برای کارگران تشریح کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مدیریت جدید این شرکت موظف شد که برنامه‌ریزی‌هایی مدون برای تولید باکیفیت، جذب مشتری و ارتباط تنگاتنگ با مشتریان پیشین این شرکت را برای بقای آذرآب در دستور کار خود قرار دهد.
وی ایجاد امنیت شغلی در شرکت‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را رویکرد اصلی دولت عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ایجاد یک شغل پایدار هزینه‌های بسیاری برای دولت به همراه دارد؛ بنابراین باید اشتغال موجود در نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی تحت هر شرایطی حفظ شود.
صبح امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع نمایندگان کارگران ٢ شرکت آذرآب و هپکو حاضر شد و کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های شغلی خود را برای وی بازگو کردند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن تأکید بر شنیدن صدای کارگر، توسعه همه‌جانبه کشور را درگرو توجه ویژه به کارگران عرصه کار و تولید دانست.شرکت صنایع آذرآب اراک در ‌سال ١٣٦٣ تأسیس و فعالیت رسمی این شرکت از‌ سال ٦٨ آغاز شد و اکنون به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی در ایران شناخته می‌شود.
سوء مدیریت آذرآب را زمین زده است
علی ربیعی دیروز در نشست خبری با رسانه‌های استان مرکزی در اراک افزود: شرکت آذرآب مشکل تولید ندارد و مسائل این واحد تولیدی در حوزه سوء مدیریت است که مورد ارزیابی قرار گرفته است. به گفته وزیر کار، مسأله شرکت‌های هپکو و آذرآب از هفته قبل توسط رئیس‌جمهوری و وزیران صنعت، معدن و تجارت؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ امور اقتصادی و دارایی و رئیس بانک مرکزی در نشست‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته و در سایه تعامل بخش‌های مذکور تصمیم‌های خوبی اتخاذ شده است.
ربیعی عنوان کرد: شرکت آذرآب درخصوص بازپرداخت تسهیلات بانکی مشکلاتی داشت که رفع موانع در این زمینه به پیگیری و اهتمام جدی مسئولان نیاز دارد. او بیان کرد: در مذاکراتی با مدیرعامل بانک ملی مقرر شده ٢٠٠‌میلیارد ریال از سوی این بانک به آذرآب اختصاص یابد و علاوه بر پرداخت معوقات کارگری، مواد اولیه تولید نیز برای این شرکت تهیه شود. ربیعی اظهار کرد: تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران هپکو و آذرآب اراک از دیگر تدابیری است که در سفر به اراک به‌عنوان نماینده ویژه رسیدگی به مشکلات کارگری شرکت‌های مذکور دیده شده است.
گفتنی است، شرکت صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده کشور است که در‌ سال ١٣٦٤ در اراک آغاز به کار کرد. این شرکت مادرتخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت دارد.
ضمانت کار در هپکو تا ٥‌سال داده می‌شود
از دیگر مسائلی که دیروز توسط وزیر کار مطرح شد، ضمانت کار در هپکو برای ٥‌سال آینده است. علی ربیعی گفت: مسائل شرکت هپکو پیچیده است اما تدابیری اندیشیده شده که تا ٥‌سال آینده ضمانت کار در این شرکت وجود داشته باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: تعیین سرپرست برای مدیریت شرکت هپکو تا زمان برگزاری مجمع عمومی این صنعت در ١٥ مهرماه انجام می‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید مدیری کارآمد برای این شرکت انتخاب کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین با تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای که به تصویب دولت رسیده، وزارت راه و شهرسازی ظرف ٥سال سفارش تولید و خرید ٣‌هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین از هپکو را دارد تا رونق تولید به این واحد برگردد.ربیعی بیان کرد: شرکت هپکو برای تولید محصولات به حدود ١٠٠‌میلیارد ریال نقدینگی نیاز دارد که اعتبار آن درحال تأمین است.
او با یادآوری این‌که شرکت هپکو نیاز به یک حسابرسی دارد، افزود: چرخه تولید در شرکت هپکو از هفته آینده به گردش درمی‌آید و با رونق تولید، کارگران احساس رضایت خواهند داشت و در مصوبه‌ای از سوی هیأت وزیران نیز از ورود محصولاتی که توان تولید آن در هپکو وجود دارد به کشور جلوگیری می‌شود. گفتنی است، شرکت هپکو در‌ سال ١٣٥١ در زمینی به وسعت ٩٠ هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راهسازی تأسیس شد و از‌ سال ١٣٥٤شروع به فعالیت کرد.
این شرکت درحال حاضر ٢٢ نوع ماشین‌آلات راهسازی ازجمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که ٨ نوع محصول آن تحت لیسانس کشورهایی ازجمله ژاپن، آلمان، سوئد و هلند است.
کارخانه هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در ‌سال ١٣٨٥ به دنبال سیاست‌های اصل ٤٤ به بخش خصوصی واگذار شد.
١٧٠‌هزار ریال برای تثبیت اشتغال به بنگاه‌ها تزریق شده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دولت تدبیر و امید ١٧٠‌هزار‌ میلیارد ریال به بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور برای تثبیت اشتغال تزریق شده است.
ربیعی عنوان کرد: ١٠٠‌هزار‌ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید و ٢٠٠‌هزار‌ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی برای واحدهای خرد، کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است و تمامی این راهبردها برای بهبود اقتصادی و معیشت مردم است. به گفته او، در چند ‌سال گذشته برخی صنایع کشور به دلیل مدیریت نادرست، نرخ بالای تسهیلات بانکی، فناوری و تجهیزات فرسوده و تحریم‌ها دچار مشکل شدند و همه باید دست به دست هم داده و مشکلات را حل کنیم.
ربیعی همچنین گفت: یک‌هزار و ٣٧١ بنگاه در معرض خطر در کشور شناسایی شده که امور پیشگیرانه روی آنها درحال انجام است تا شرایط بدتری پیدا نکنند.
تأمین امنیت شغلی اولویت کاری
دولت است
تأمین امنیت شغلی و حل مشکلات جامعه کارگری دغدغه مدیران ارشد دولت و اولویت کاری دولتمردان تدبیر و امید است. دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آثار رکود مزمن سال‌های گذشته از‌ سال ١٣٩٣ بر صنایع در شرایط کنونی در کشور رخ نموده به‌طوری که بیش از یک‌هزار واحد تولیدی در نقاط مختلف کشور به تعطیلی کشیده یا نیمه‌راکد شده است.
از اراک خارج نمی‌شوم!
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا زمانی که مسائل دو شرکت هپکو و آذرآب اراک به نتیجه رضایت‌بخش نرسد، از استان مرکزی خارج نخواهم شد و تلاش دارم موضوع را به نتایج مطلوب برسانم.
ربیعی تأکید کرد: به‌عنوان فردی که هم در میان قشر و تشکل‌های کارگری فعالیت داشته و هم در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی کار کرده‌ام، می‌گویم که کارگر باید پیام خود را با صدای بلند برساند، اما چارچوب امنیت نیز باید درنظر گرفته شود و ضمن بیان اعتراضات، ثبات موجود بر هم نریزد.
ریشه این مشکلات از کجاست؟
این روزها همه از هپکو و آذرآب حرف می‌زنند. شرکت‌های هپکو و آذرآب که روزگاری سرآمد بخش صنعت در استان مرکزی بودند و فعالیتی افتخارآمیز داشتند، این روزها زخمی سوءمدیریت‌ها، خصوصی‌سازی غیرواقعی، پرداخت مبالغ کلان بابت اصل و سود وام‌های دریافتی و کالاهای رقیب وارداتی شده و به این روز افتاده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید