Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران در اعتراض به پیشنهاد کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله:

تولید داخلی به خاطر منافع 4 شرکت واردکننده، نابود می‌شود

نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان دام نسبت به کاهش تعرفه واردات گوشت گاو اعتراض کرد و آن را برخلاف منافع تولیدکننده داخلی دانست.

تولید داخلی به خاطر منافع 4 شرکت واردکننده، نابود می‌شود

نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان دام نسبت به کاهش تعرفه واردات گوشت گاو اعتراض کرد و آن را برخلاف منافع تولیدکننده داخلی دانست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: به تازگی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله از 26 به پنج درصد فشارهایی وارد می‌شود که به هیچ عنوان نتیجه آن به نفع تولیدکننده نیست.

علیرضا عزیزاللهی، با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با این موضوع مخالف است، افزود: به خاطر منافع چهار شرکت واردکننده که تنها به دنبال سود بیشتر از بازار هستند، نباید معیشت تولیدکنندگانی را که در دل روستا و با سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند، به خطر انداخت.

به گفته وی، اگرچه از واردات گوشت منجمد گوساله تا حدودی برای تنظیم بازار استفاده می‌شود، اما با توجه به اقبال بیشتر مردم نسبت به مصرف گوشت دام سبک، افزایش قیمت گوشت گاو و گوساله، تاثیر چندانی در مصرف این ماده پروتئینی نداشته و بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند. این در حالی است که مدعیان کاهش تعرفه، با بهانه‌جویی‌های مختلف به ویژه آغاز ماه محرم، سعی دارند اهداف خود را عملی سازند.

عزیزاللهی عنوان کرد: این افراد خواسته خود را در پوشش حمایت از مصرف کننده پیچیده‌اند در صورتی که بطن ماجرا چیز دیگری است و تنها منافع عده‌ای خاص را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در طول چهار سال گذشته اگرچه قیمت انواع نهاده‌ها تا بیش از 38.5 درصد رشد داشته، اما واقعیت اینجاست که نرخ گوشت گوساله کمتر از 20 درصد افزایش داشته است. این موضوع به ویژه در ارتباط با قیمت گوساله زنده مشهودتر به نظر می‌رسد. بنابراین با اتفاقی که برخی به دنبال افتادن آن هستند، دیگر انگیزه‌ای برای تولید باقی نخواهد ماند.

این نماینده بخش خصوصی با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله در بازار چندان زیاد نیست، اظهار کرد: در حال حاضر حتی گاوداری‌هایی که برای تولید شیر فعالیت می‌کنند و امکانات زیادی از جمله علوفه، فضای کافی و گوساله برای پرواربندی دارند، حاضر نیستند برای تولید گوشت هزینه کنند. زیرا به این یقین رسیده‌اند که چنین فعالیتی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین آنها ترجیح می‌دهند وقتی گوساله خود را از شیر گرفتند، بفروشند.

عزیزاللهی، تولید گوشت گوساله و گاو در کشور را حدود 350 هزار تن در سال دانست و گفت: اکنون که قیمت جهانی گوشت گاو کاهش یافته، واردکننده سود بیشتری از این بازار خواهد برد و به طور متوسط در هر کیلوگرم چهار یا پنج هزار تومان بیشتر سود خواهد کرد. بنابراین موقعیت وسوسه‌انگیزی را برای عده‌ای فراهم می‌کند.

به گزارش ایانا چندی پیش مدیرکل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: "با توجه به شرایط فعلی تأمین گوشت گوساله به ویژه توقف تأمین این کالا از مسیر استان سیستان و بلوچستان مهمترین موضوع، ترمیم کسری نیاز کشور به گوشت گرم گوساله است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی حتی اگر با تعدیل تعرفه و تخصیص ارز به گوشت منجمد گوساله موافق نباشد باید در خصوص گوشت گرم گوساله پیشنهاد فوق را اجرایی کند . به عبارتی باید، تعرفه واردات از ۲۶ درصد به پنج درصد کاهش یافته و ارز مبادله‌ای به‌جای ارز آزاد، در نظر گرفته شود."

محمدرضا کلامی بجستان افزوده بود: "با توجه به قیمت جهانی گوشت گرم گوساله عدم تعدیل تعرفه و تخصیص ارز به معنی عدم توجیه اقتصادی واردات خواهد بود و پذیرش پیشنهاد نه تنها تهدیدی برای تولید داخل نیست بلکه از ادامه افزایش نرخ گوشت گوساله جلوگیری خواهد کرد . به هر ترتیب، تشدید افزایش تقاضای گوشت گوساله در ماه‌های آتی همزمان با ماه‌های محرم و صفر و ذی‌الحجه لزوم تصمیم عاجل جهت تأمین و عرضه مکفی این کالا را دو چندان می‌کند."

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی (هفته منتهی به 24 شهریور)، در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان، در میادین به طور متوسط 39 هزار و 300 تومان و در خرده‌فروشی‌ها 41 هزار و 360 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد که نسبت به هفته قبل از آن (منتهی به 17 شهریور) حدود 0.5 درصد افزایش داشته است.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید