Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از واکنش یکی از نمایندگان بخش خصوصی پرورش دهندگان طیور به طرح قیمت‌گذاری مرغ

قیمت‌گذاری روی مرغ به نفع بخش تولید نیست

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با قیمت مرغ در بازار، اعتراض برخی از تولیدکنندگان این صنعت را به همراه داشته است.

قیمت‌گذاری روی مرغ به نفع بخش تولید نیست

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با قیمت مرغ در بازار، اعتراض برخی از تولیدکنندگان این صنعت را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در واکنش به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت‌گذاری روی مرغ در نامه‌ای سرگشاده واکنش نشان داد.

علی صابری در بخشی از این نامه گفته است: "ستاد تنظیم بازار کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی پس از حدود 40 سال برای اولین بار گوشت مرغ و تخم مرغ را در گروه اول کالاها قرار داد و آن را مشمول قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار کرد. در این جلسه قیمت هر کیلو گوشت مرغ بسته بندی شده برای مصرف کننده 7800-7100 تومان تعیین شد. در این صورت مواقعی که قیمت گوشت مرغ در بازار کاهش پیدا می‌کند و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند کسی به فکر ضرر و زیان تولیدکنندگان نیست اما اگر قیمت گوشت مرغ بالای 7800 تومان حتی برای چند هفته بشود سر و کله تعزیرات و بگیر و ببندهای معمول و مرسوم آغاز می‌شود.

این در حالی است که با توجه به نوسانات نرخ نهاده‌های خوراکی در کشور و همچنین افزایش سنواتی هزینه‌های حقوق و دستمزد و تورم، در حال حاضر قیمت گوشت مرغ برای مصرف کننده باید حدود 8500 تومان باشد."

در بخش دیگری از این نامه آمده است: "با توجه به استنباط مردم از راهبرد اقتصادی دولت دوازدهم در رفع مشکلات تولید و رونق کسب و کار و توجه به بازار رقابتی عرضه و تقاضا با رفع ممنوعیت و محدودیت‌های تولید و تک نرخی کردن ارز، چگونه است که این دولت دست به اقدامی زده که در 10 دولت گذشته هیچکدام چنین تصمیمی را نگرفته‌اند. در شرایطی که صنعت طیور به مثابه یک اسب زین شده در حرکت، با سرمایه گذاری قابل توجهی، کشور را برای تولید نزدیک به سه میلیون تن گوشت‌مرغ و بیش از یک میلیون تن تخم‌مرغ با اشتغال‌زایی مناسب فراهم آورده و تولید و عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ حتی در بحرانی‌ترین شرایط کشور در 30 سال اخیر ادامه داشته است، چه توجیهی برای تصویب مشمولیت این محصولات برای نرخگذاری یافته‌اند که چنین عمل کردند.

یادمان است در طول 30 سال اخیر به‌تدریج کلیه کالاها که بعد از انقلاب مشمول نرخگذاری و با حواله فروخته می‌شد آزاد شد. متاسفانه طی چند سال اخیر دولت هیچ رقبتی برای کاهش تعداد اقلام باقی مانده مشمول نرخگذاری نشان نداد و اقدامی صورت نگرفت؛ به‌جز آرد که آن هم نصفه و نیمه است و ایرادات بسیاری دارد. به جرات می‌توان گفت که این تصمیم ستاد تنظیم بازار اصلاً به‌صلاح تولید نیست و معتقدم از این پس بر مشکلات این صنعت افزوده‌تر خواهد شد."

صابری ادامه داد: "در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، تصویب اعمال روش‌های نظارتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به خدمات وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی و تنظیم بازار همانند وزارت صنعت، معدن و تجارت را مغتنم و به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی ساز و کار لازم را جهت تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی جدای از ستاد تنظیم بازار صنعت، معدن و تجارت مهیا و کلیه امور مربوط به تنظیم بازار کشاورزی که در چهار سال اخیر ابتر مانده در ستاد مزبور مطرح و اتخاذ تصمیم و ابلاغ کند و کار این دو ستاد جدای از یکدیگر با مسئولیت وزرا انجام پذیرد."

لازم به ذکر است که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت تعیین شده ۷۵۰۰ تومانی هر کیلو مرغ برای عرضه به بازار را کارشناسی و معقول ارزیابی کرد و گفته بود: "کف و سقف این قیمت به ترتیب ۷۱۰۰ و ۷۸۰۰ تومان در نظر گرفته شود. همچنین در راستای مصرف مازاد کنسرو مرغ کشور جهت تنظیم بازار، به شهرداری و نهادهای حمایتی برای توزیع این محصول در ایام اربعین نامه نگاری شود."

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید