Iranian Agriculture News Agency

با همکاری گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی

برنامه "تغذیه آینده"رشد مبتنی بر کشاورزی را ترویج می دهد

کشاورزی، بزرگترین کارفرمای منفرد جهان است که معیشت حدود 40 درصد از جمعیت جهان را تأمین می کند.

برنامه "تغذیه آینده"رشد مبتنی بر کشاورزی را ترویج می دهد

کشاورزی، بزرگترین کارفرمای منفرد جهان است که معیشت حدود 40 درصد از جمعیت جهان را تأمین می کند.

به گزارش ایانا از سایت cgiar تغذیه و معیشیت 78 درصد مردم فقیر جهان به کشاورزی متکی است. زنان، 43 درصد از نیروی کار بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را شامل می شوند و عامل اصلی توسعه کشاورزی و رشد اقتصادی اند که به منابع حیاتی دسترسی ندارند.

هفته گذشته، "تغذیه آینده"، برنامه خلاقانه دولت امریکا در زمینه گرسنگی و امنیت غذایی جهانی، مسئله امنیت غذایی جهان را برجسته کرد تا توجه بشریت را به اهمیت بیشتر این چالش جلب کند.

در مقیاس جهانی، بیش از 800 میلیون نفر از مردم به شدت و به طور مداوم دچار سوءتغذیه اند. دو میلیارد نفر از مردم جهان با کمبود مواد مغذی رو به رو هستند و 2 میلیارد نفر دیگر، چاقی مفرط و یا اضافه وزن دارند. افزایش بازده محصولات غذایی اصلی ثابت مانده و با توجه به رشد 10میلیاردی جمعیت جهان تا سال 2050، ممکن است یک میلیارد نفر و یا بیشتر از آن دچار گرسنگی شوند.

مراکز تحقیقاتی برنامه گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی 1 (CGIAR) با هدف کاهش فقر، بهبود تغذیه و ایجاد انعطاف پذیری با دانشگاه های امریکایی در زمینه انجام تحقیقات برای آزمایشگاه برنامه " تغذیه آینده" همکاری می کند. این فعالیت ها با مشارکت سایر بخش ها از جمله سازمان توسعه بین المللی امریکا (USAID) و وزارت کشاورزی امریکا (USDA) انجام می شود.

شبکه گسترده جهانی CGIAR و حضور آن در کشورها به ارائه راه حل های جهانی برای چالش های داخلی کمک می کند. با مشارکت آنها، سیستم های علمی تغذیه و غذا از طریق پروژه های تحقیقاتی مشترک و سایر مأموریت های خاص ایجاد می شود.

مثلاً، برنامه تغذیه آینده در همکاری با مأموریت سازمان توسعه بین المللی امریکا در سنگال، با برنامه تحقیقاتی CGIAR در زمینه تغییرات اقلیمی، کشاورزی و امنیت غذایی 2 (CCAFS) مشارکت و به بهبود بهره وری کشاورزی بوسیله خدمات توسعه ای به موقع و ارائه اطلاعات صحیح و مناسب آب و هوایی به تصمیم گیرندگان و تولیدکنندگان کشاورزی کمک می کند.

برنامه CCAFS ، با پشتیبانی صندوق جهانی تغییرات اقلیمی، پروژه اطلاعات آب و هوایی را گسترش می دهد که هدف آن ظرفیت سازی سازمان های مربوطه مانند خدمات هواشناسی سنگال و ارائه اطلاعات مناسب به کشاورزان، ماهیگیران و گله داران است تا به افزایش بهره وری کشاورزی و انعطاف پذیری کمک کند.

در بنگلادش، پروژه جدیدی به رهبری دانشگاه ایالت کانزاس (Kansas) امریکا و مؤسسه بین المللی تحقیقات برنج اجرا شد که هدف آن گشودن توان بالقوه تولیدی در زمین های کم ارتفاع محصور شده با پشته های خاکی و اطراف رودخانه های جزری ، که مناطق پُلدر ( Polders ) نامیده می شود، با بهبود بهره وری استفاده از منابع و سیستم های مختلف کشت است. این تحقیق، تحت حمایت آزمایشگاه تشدید نوآوری های پایدار برنامه تغذیه آینده است و هدف آن افزایش درآمد کشاورزان و امنیت غذایی با تشدید سیستم های کشاورزی پُلدر و اجرای شیوه های اقتصادی قابل قبول و پایدار است.

در سیرالئون، پروژه افزایش آبزی پروری برنامه تغذیه آینده به رهبری وورد فیش (WorldFish) (بخشی از گروه CGIAR ) اجرا شده است که از توسعه بخش آبزی پروری و افزایش تولید ماهی، مصرف و درآمد خرده مالکان کشاورز حمایت می کند.

این پروژه بر محدوده تونکولیلی (Tonkolili) متمرکز شده که از فقیرترین و ناامن ترین مناطق این کشور از نظر تغذیه ای است. هدف اصلی در میان سایر اهداف این پروژه، افزایش مصرف سالانه ماهی برای هر خانوار تا 30 کیلوگرم و افزایش درآمد خانواده های ماهیگیران تا 40 درصد است.

هیچ تردیدی وجود ندارد که سرمایه گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی برای رشد پایدار سیستم های غذایی سالم، فرصت های رشد اقتصادی بزرگی را برای بسیاری از خرده مالکان کشاورز در جهان فراهم می کند. در حقیقت، هر دلار سرمایه گذاری مادام العمر در پروژه های CGIAR ، بازگشت سرمایه ای به ارزش 17 دلار دارد.

تحقیقات کشاورزی همچنان یکی از سرمایه گذاری های مؤثر برای کاهش فقر و سوءتغذیه است. ادامه همکاری های گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی با برنامه تغذیه آینده؛ قدرت کشاورزی را در اختیار پیشبرد توسعه اقتصادی قرار خواهد داد، ثبات را افزایش می دهد و به خانواده های بیشتری کمک می کند تا خود را از فقر و گرسنگی نجات دهند.

پانوشت:

1. Consultative Group for International Agricultural Research

2. Climate Change, Agriculture and Food Security

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید