Iranian Agriculture News Agency

فرسایش یک سوم خاک کره زمین توسط کشاورزی / خاک حاصلخیز زمین سالانه ۲۴ میلیارد تن نابود می شود

با توجه به یک مطالعه جدید که توسط سازمان ملل متحد که خواستار تغییر رویه ی کشاورزی به شدت مخرب است مورد حمایت قرار گرفته است، یک سوم زمین های این سیاره به شدت تجزیه می شوند و خاک حاصلخیز سالانه با نرخ ۲۴ میلیارد تنی نابود می شود.

فرسایش یک سوم خاک کره زمین توسط کشاورزی / خاک حاصلخیز زمین سالانه ۲۴ میلیارد تن نابود می شود

با توجه به یک مطالعه جدید که توسط سازمان ملل متحد که خواستار تغییر رویه ی کشاورزی به شدت مخرب است مورد حمایت قرار گرفته است، یک سوم زمین های این سیاره به شدت تجزیه می شوند و خاک حاصلخیز سالانه با نرخ ۲۴ میلیارد تنی نابود می شود.

به گزارش ایانا از سایت "د گاردین"، این کاهش هشدار دهنده که پیش بینی می شود به دلیل افزایش تقاضا برای غذا و زمین های تولیدی ادامه یابد، به خطرات درگیری هایی مانند آنچه در سودان و چاد دیده می شود اضافه خواهد کرد مگر اینکه اقدامات اصلاحی اجرا شود و در پس گزارش ها به موسسات هشدار دهد.

مونیک باربوت، دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی ( (UNCCD در راه اندازی چشم انداز زمین جهانی گفت: "با خشک شدن زمین های بهره ور آماده برای عرضه ی محصولات سالم، و رشد جمعیت، رقابت برای زمین بین کشورها و در سطح جهانی تشدید می شود"."برای به حداقل رساندن این از بین رفتن ها، این چشم انداز پیشنهاد می کند که به نفع ماست که به عقب برگردیم و در مورد اینکه چگونه فشارها و رقابت را مدیریت می کنیم بازنگری کنیم".

چشم انداز جهانی زمین به عنوان جامع ترین مطالعه در نوع خود از نظر نقشه برداری از تاثیرات متقابل شهرنشینی، تغییرات آب و هوا، فرسایش خاک و از دست رفتن جنگل ها ثبت شده است. اما بزرگترین عامل توسعه، کشاورزی صنعتی است.

کشاورزی سنگین، برداشت های متعدد و استفاده فراوان از مواد شیمیایی در کشاوزی به قیمت پایداری دراز مدت، بازده را افزایش داده است. با توجه به مقاله ای در چارچوب این چشم انداز که توسط مرکز تحقیقات مشترک ( (JRC کمیسیون اروپایی تهیه شده ، در ۲۰ سال گذشته تولیدات کشاورزی سه برابر شده است و میزان زمین های نیازمند آبیاری دوبرابر شده است . با این حال، با گذشت زمان، این مسئله، حاصلخیزی را کاهش می دهد و می تواند منجر به رهاسازی زمین و در نهایت بیابان زایی شود.

این مرکز تحقیقات مشترک توجه کرد که کاهش تولید می تواند در ۲۰ درصد زمین های زراعی جهان، ۱۶ درصد جنگل ها، ۱۹ درصد علفزارها و ۲۷ درصد مرتع ها مشاهده شود.

لوئیس بیکر، رئیس روابط خارجی سازمان ملل متحد می گوید: "کشاورزی صنعتی در تامین غذای جمعیت ها موفق است اما پایدار نیست. کشاورزی صنعتی شبیه یک صنعت استخراجی است". او این واقعیت را گفت که یک سوم زمین ها که اکنون فروساییده شده اند باید به سرعت مورد اقدامات فوری بیشتری برای رسیدگی به این مشکل قرار گیرند.

بیکر می گوید باید به پیشرفت های مثبتی که توسط کشورهایی چون اتیوپی که ۷ هکتار زمین را بازسازی کرده است ایجاد می شود توجه شود.

این تاثیرات از منطقه ای به منطقه ی دیگر بسیار متفاوت است. منطقه ای که بیشترین آسیب را دیده است صحرای بزرگ آفریقا است، اما هم چنین تخمین زده می شود که مدیریت ضعیف خاک در اروپا نیز سالانه موجب از دست رفتن ۹۷۰ میلیون تن خاک بر اثر فرسایش باشد، که نه تنها بر تولید غذا بلکه بر تنوع زیستی، از دست دادن کربن و برگشت پذیری فاجعه تاثیر می گذارد. سطوح بالای مصرف غذا در کشورهای ثروتمند مانند انگلستان نیز یک عامل عمده فروساییدگی خاک اطراف دریاهاست.

این مقاله که در نشست کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان زایی در اردوس چین، جایی که کشورهای امضا کننده اهداف داوطلبانه را برای کاهش تخریب و احیای زمین های بیشتر پذیرفته اند ارائه شد. برزیل و هند آخرین کشورهایی بودند که برنامه خود برای رسیدن به «بی طرفی در تخریب زمین» ارائه کردند.

با این حال، این مطالعه تاکید کرده است که فشار به رشد خود ادامه خواهد داد. در مجموعه ی پیش بینی ها در مورد استفاده از زمین تا سال ۲۰۵۰، این نویسندگان تاکید کردند که صحرای بزرگ آفریقا، جنوب آسیا، خاور میانه و آفریقای شمالی با بزرگترین چالش ها روبه رو خواهند شد مگر اینکه جهان سطح مصرف خود در گوشت را کاهش دهد، از زمین استفاده بهتری شود و بهره وری کشاورزی افزایش یابد.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید