Iranian Agriculture News Agency

مزرعه ای در قطب جنوب/ سبزیجات در منفی 74 درجه سانتیگراد کشت می شوند

زمستان های بدون توقف در قطب جنوب، تولید مواد غذایی در فضای باز را غیرممکن می کند. در عوض، تنها سالی چند بار، میوه ها و سبزیجات از مسیرهای بسیار دور و کشورهای خارجی وارد این منطقه می شود.

مزرعه ای در قطب جنوب/ سبزیجات در منفی 74 درجه سانتیگراد کشت می شوند

زمستان های بدون توقف در قطب جنوب، تولید مواد غذایی در فضای باز را غیرممکن می کند. در عوض، تنها سالی چند بار، میوه ها و سبزیجات از مسیرهای بسیار دور و کشورهای خارجی وارد این منطقه می شود.

به گزارش ایانا از سایت "یو کی بیزینس این سایدر"، اما، مهندسان مرکز هوا فضای آلمان 1 (GAC) ، به زودی مزرعه بسیار پیشرفته ای برای برداشت محصول در قطب جنوب تأسیس می کنند.

این مزرعه یک گلخانه سالانه است که مواد غذایی محققان را در ایستگاه قطبی شماره 3 نئومایر (Neumayer III polar Station) در طبقات یخی اکستروم (Ekstrom Ice Shelf) تولید می کند.

این مزرعه، به نام اِدن- آی اس اس (Eden-ISS) ، داخل یک کانتینر قابل حمل با آب و هوای کنترل شده قرار دارد. گلخانه مذکور، به فن کاشت عمودی متکی است که محصولات غذایی بر روری سینی ها و یا ماژول های آویزان در زیر نور لامپ های ال ای دی، به جای نور طبیعی خورشید، قرار دارند. اِدن- آی اس اس، ماه اکتبر به قطب جنوب می رود.

گاس، قبل از آغاز به کار مزرعه کانتینری قابل حمل در قطب جنوب، تولید میوه و سبزیجات را در سازمان مرکزی خود در شهر برمن (Bremen) آلمان آزمایش می کند.

مزرعه ای به وسعت 135 فوت مربع (حدود 12.5 متر مربع) که می تواند تمامی انواع محصولات را در داخل خود پرورش دهد.

تنها راه بردن تولیدات به ایستگاه امریکایی مک موردو (McMurdo) ، که تمامی محققان قطب جنوب در آنجا مستقر اند، از طریق کشتی یا هواپیماست. طبق اعلام سایت خبری آبسکیورا اطلس (Atlas Obscura) ، در ماه ژانویه، کشتی از مواد غذایی خشک و یخ زده به آنجا رفت و در تابستان، حدوداً هر هفته، هواپیماها مواد غذایی تازه را به قطب جنوب بردند.

دانشمندی از گاس، به نام پائول زابل (Paul Zabel) ، به مزرعه قطب جنوب، جایی که میوه ها و سبزیجات در زیر نور 42 لامپ ال ای دی رشد می کنند، خواهد رفت.

از آنجایی که آب و هوای این مزرعه کنترل شده است، می توان محصولات سالانه را در دمای زیر 100 درجه فارنهایت (حدود منفی 74 درجه سانتی گراد) در این مکان پرورش داد.

به گفته یک کشاورز پیشرفته، برخی مناطق زیر قطب، به دلیل تغییرات آب و هوایی تا حدی رونق کشاورزی را مشاهده کرده اند.

در طول 100 سال گذشته، دمای قطب شمال، تقریباً دو برابر میانگین جهانی افزایش یافته که امکان پرورش محصولات در مکان های متروک و منفردی مانند یلو نایف (Yellowknife) کانادا و گرین لند (Greenland) را فراهم می کند.

محققان، برای کمک به رشد گیاه، دی اکسید کربن اضافی به آن تزریق می کنند و دما را به 75 درجه فارنهایت (حدود 24 درجه سانتی گراد) می رسانند.

لامپ های ال ای دی با طول موج های آبی و قرمز رنگ تنظیم می شوند، زیرا فرکانس نور مطلوب برای رشد محصول است.

محصولات بر روی سینی قرار می گیرند. هر چند دقیقه یکبار، رطوبتی از مواد مغذی روی آنها پاشیده می شود.

برنامه محققان، پرورش 30 تا 50 نوع گونه مختلف از محصولات غذایی شامل سبزیجات پهن برگ، انواع فلفل، توت فرنگی ها، تربچه ها، گوجه فرنگی ها و همچنین و سبزی هایی مانند ریحان و جعفری است.

گروه کاری در ماه جولای، اولین خیار به وزن 96 گرم و طول 14 سانتی متر را در اِدن، آی اس اس آلمان تولید کردند.

در ماه فوریه، گاس، سکوی کف مزرعه در قطب جنوب را ساخت و ماه آینده همه چیز به آنجا خواهد رسید.

هدف بزرگتر پروژه اِدن- آی اس اس، ایجاد سیستمی است که فضانوردان بتوانند در فضا محصولات غذایی را برداشت کنند.

اگر محققان بتوانند فرآیند رشد را در شرایط سخت قطب جنوب کامل کنند، شاید شانس پرورش محصولات در کره ماه یا مریخ را داشته باشند.

پانوشت:

1. German Aerospace Center

ترجمه: مهشید جلالیان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید