Iranian Agriculture News Agency

گفت و گو با شهلا دشتبانی در باره همه تلاش هایش

هدفم تولید محصول سالم است/ زمینه های شکوفایی زنان با نگرش اعتدالی/ خودباوری و آگاهی به حقوق همکاری خانواده را به دنبال دارد

علاوه بر امنیت غذایی، دغدغه سلامت غذا و محیط زیست را دارد. از او به عنوان کارشناس مسئول نمونه پهنه نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی در سطح کشور با اهداء لوح تجلیل از سوی وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شد، در پنجمین همایش سراسری کشت های پائیزه در تهران. او از استان اردبیل است. شهلا دشتبانی، کارشناس مسئول نمونه پهنه نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی در سطح کشور هم اکنون در مرکز خدمات جهادکشاورزی آبی بیگلو از توابع شهرستان نمین شاغل است. اما پشت سر این تجلیل، بیش از ده سال تلاش فردی و کار گروهی نهفته است.

هدفم تولید محصول سالم است/ زمینه های شکوفایی زنان با نگرش اعتدالی/ خودباوری و آگاهی به حقوق همکاری خانواده را به دنبال دارد

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): علاوه بر امنیت غذایی، دغدغه سلامت غذا و محیط زیست را دارد، به عنوان کارشناس مسئول نمونه پهنه نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی در سطح کشور با اهداء لوح تجلیل از سوی وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شد در پنجمین همایش سراسری کشت های پائیزه در تهران . او از استان اردبیل است. شهلا دشتبانی کارشناس مسئول نمونه پهنه نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی در سطح کشور هم اکنون در مرکز خدمات جهادکشاورزی آبی بیگلو از توابع شهرستان نمین شاغل است. ولی پشت سر این تجلیل بیش از ده سال تلاش فردی و کار گروهی نهفته است. با او در این باره گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد:

در پنجمین همایش سراسری کشت های پاییزه در تهران با حضور وزیر جهاد کشاورزی از جنابعالی تجلیل شد در چه محوری این تجلیل صورت گرفت ؟

از من در پنجمین همایش سراسری کشت های پاییزه به عنوان کارشناس مروج پهنه در اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی تجلیل شد.

برای رسیدن به این موفقیت چه مقدار تلاش به خرج دادید ؟به عبارت دیگر چند سال و با چه اندازه تلاش به این موفقیت دست یافتید؟

شروع فعالیت اینجانب در جهاد کشاورزی به عنوان مهندس ناظر طرح محوری گندم از سال 83 و به عنوان کارشناس پهنه از سال 93 با تلاش و پشتکار همه جانبه و تیمی آغاز شد.

در رسیدن به این موفقیت چه کسانی از سطح مشاوره گرفته تا سطح کمک عملی به شما کمک کردند ؟

به صورت گروهی کلیه واحدهای وزارت، سازمان، مدیریت ومرکز جهاد کشاورزی علی الخصوص واحد آموزش وترویج تا محققین مراکز تحقیقات ،شرکت های خصوصی مرتبط و کارشناسان محترم پهنه ومهم تر ازهمه کشاورزان پیشرو و زحمتکش ودر نهایت کمک و همدلی همسر دلسوزم.

آیا ناامیدی هم به سراغ شما می آمد؟

نا امید نمی شود گفت چون شروع هر کاری طبیعتا یکسری مشکلات هم بدنبال دارد و ما هم دوران نظارت در طرح محوری گندم با سختی های عدید ه ای مواجه بودیم و تجربه داشتیم و در صورت حس نا امیدی دنبال راه حل های موثر بودیم وبر تلاش خود می افزودیم.

در برابر نا امیدی ها و یاس ها چه واکنشی از خود نشان می دادید؟

ابتدا به خدا توکل می کردم. و سپس علاقه مندی به خدمت و سربلندی در برابر کشاورزان با منطق و حوصله با ناهمواری ها وچالش ها مواجه شده و سختی های طرح را به امید موفقیت به جان خریده و تحمل می کردیم.

شما به عنوان کارشناس مسئول پهنه نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی در سطح کشور تجلیل شدید. فکر می کنید وضعیت کنونی شما بعد از تجلیل با وضعیت قبل تجلیل شما چه تفاوتی کرده است؟

من تا قبل از این تجلیل، بدون هیچ انتظار و چشم داشتی، با دوستانم فعالیت می کردم. و با اجرای رویکردهای نظام نوین ترویج کشاورزی ازجمله پهنه بندی عرصه های کشاورزی، مدیریت دانش، ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی ارتباط دوسویه کشاورزان وکارشناسان پهنه و کارشناسان محقق وانتقال دانش برسر مزرعه در جهت نیل به اهداف کشاورزی پایدار موثر بوده ام. الآن هم چیزی عوض نشده، جز این که احساس می کنم بعد از انتخاب این جانب به عنوان نمونه کشوری، رسالت و مسئولیتم سنگین تر نیز شده است.

شما به عنوان یک خانم، فکر می کنید برای آن که استعدادهای دیگر زنان کشور ما شکوفا شود چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟

اولین نکته، بازنگری مجدد در ذهنیت و نگرش های نادرست افراد جامعه و هدایت تفکرات افراطی وتفریطی در مسیر اعتدال است. نکته بعدی خود باوری زنان و آگاهی نسبت به حقوق وتوان خود که این می تواند روحیه همکاری اعضای خانوار را به دنبال داشته باشد و ازسوی دیگر ایجاد شرایط و فرصت مناسب برای ارائه توانمندی ها می تواند شکوفایی استعداد زنان جامعه را به همراه داشته باشد البته این نگرش نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی داشته، ولی کافی نیست.

آیا برای رشد و شکوفایی بیشتر برنامه ریزی کرده اید. می خواهید در آینده بر روی چه بخش هایی متمرکز شوید؟

با تلاش و پشتکار خویش و همیاری تیمی همکارانم در پیشبرد اهداف نظام نوین ترویج کشاورزی گام های موثری بر خواهیم داشت و مهم ترین هدفمان در جهت تولید محصول سالم و رسیدن به امنیت غذایی و کشاورزی پایدار با حفاظت بهینه از منابع آبی وخاکی، توجه به مسائل زیست محیطی، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و کمک به اقتصاد خانوار روستایی خواهد بود.

تلاش در این حوزه بر چه راهبردی باید استوار باشد. برای مثال دانش بنیان ساختن کشاورزی به منظور توانمند سازی زنان و پرورش ساختارهای مشارکتی آنان می تواند در این باره موثر باشد ؟

با توجه به نقش و جایگاه بخش کشاورزی در اشتغالزایی وتامین امنیت غذایی، حفظ منابع پایه وتوجه به مسائل زیست محیطی وفراهم کردن زمینه توسعه سایر بخش های صنعت وخدمات، کشاورزی دانش بنیان با نیروی فکر وخلاقیت فردی یا گروهی تضمین کننده امنیت غذایی با عنوان علمی که باسرمایه گذاری در توسعه منابع انسانی وتوانمند سازی نیروی انسانی می تواند راهگشا باشد چرا که دستیابی به کشاورزی توسعه یافته زمانی میسر می شود که کشاورزان دارای دانش ومهارت کاربردی علمی وعملی باشند واین فرایند به صورت مستمر، پویا، فراگیر وهمه جانبه تداوم داشته باشد. در نهایت ازخداوند متعال سپاسگزارم که این توفیق را عنایت کرده در خدمت به مردم شریف ایران اسلامی وطنم، سرافرازانه خدمت کنم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید